جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
پورسعید،مدیر عامل بانک ایران زمین در گفت و گو با تیتر20:
در شرایط فعلی در خصوص سود سپرده های کوتاه مدت به نظرم با مصوبه شورای پول و اعتبار اکنون شکل درستی یافته است و من برای دوره پیش رو خروج سپرده از نظام بانکی را پیش بینی نمی کنم.
کد خبر: ۳۳۶۵۸
تائید صلاحیت مدیران بانک ها توسط بانک مرکزی کار درستی است/بانک ها ناگزیر به بخشودگی جرایم بانکی هستند!/سود روز شمار تبعات منفی داشت!

تیتر20 - مدیرعامل بانک ایران زمین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تیتر 20، ضمن ارزیابی مثبت از اجرای پرداخت سود بانکی به صورت ماه شمار و توقف پرداخت سود به صورت روزشمار در سیستم بانکی تاکید کرد: این اقدام موثری بود که البته معتقدم این تغییر شیوه پرداخت سود سبب خروج سپرده از بانک ها نخواهد شد.

پرداخت سود به صورت ماه شمار منجر به کنترل نقدینگی و افزایش توان نظام بانکی برای برنامه ریزی اقتصادی است

عبدالمجید پورسعید با بیان این مطلب افزود: البته در گذشته نیز سیستم پرداخت سود برای سپرده های کوتاه مدت با توجه به ذات و ماهیت این سپرده ها به شکل ماه شمار بود و در واقع این دستورالعمل جدید که از اول بهمن ماه سیستم بانکی کشور مجددا مکلف به رعایت این شیوه شد، بازگشت به همان چارچوب قبلی است.

وی افزود: البته که ماهیت این سپرده ها و کاری که با این سپرده ها انجام می شود ایجاب می کند که پرداخت سود به همین شکل نیز باشد، گرچه عده ای حتی شیوه های سختگیرانه تری را نیز مطرح می کنند، اما به نظر من پرداخت ماه شمار شیوه مناسبی است که قبلا هم در سیستم بانکی به همین شکل عمل می شده و در یک مقطعی از زمان بنا بر برخی مصلحت ها و ضرورت ها این روال تغییر کرده بود که در حال حاضر به نظر من اصلاح درستی صورت گرفته است، به دلیل اینکه ماهیت این نوع سپرده ها همین را ایجاب می کند و من فکر نمی کنم هیچگونه تبعات منفی در نظام بانکی و اقتصادی کشور داشته باشد.

پور سعید ادامه داد: در تکمیل این موضوع باید ذکر کنم که معتقدم اصولا پول هیچگاه از سیستم بانکی خارج نمی شود و این استدلال درستی نیست، گرچه در یک مقطعی که برخی روی این مسئله تامل داشتند این استدلال مطرح بود که با کاهش نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت تمایل برای ورود سرمایه به سپرده های کوتاه مدت بیشتر می شد، یعنی اتفاقی که در آن مقطع رخ داد شیفت شدن سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت به کوتاه مدت بود. در نتیجه در برخی مقاطع حتی باعث شد که استفاده از این ابزار برای سوداگری و سفته بازی و ورود به بازارهای غیرمولد و ناصحیح رخ بدهد.

وی افزود: اما در شرایط فعلی در خصوص سپرده های کوتاه مدت که به نظرم با مصوبه شورای پول و اعتبار اکنون شکل درستی یافته است، این اتفاق رخ نخواهد داد و من در این شرایط برای دوره پیش رو خروج سپرده از نظام بانکی را پیش بینی نمی کنم.

این مقام مسئول در ادامه افزود: از سوی دیگر چون همه بانکها متفق القول از ابتدای بهمن ماه این مصوبه را اجرایی کردند بنابراین حتی شیفت بانک به بانک هم دور از انتظار خواهد بود، البته به هر صورت، هر بانکی که خدمات بهتری ارائه کند و بتواند پاسخگویی مطلوب تری به نیازهای مشتریان ارائه نماید، قطعا در جذب سپرده نیز موفق تر خواهد بود، ولی در این مورد خاص با توجه به اینکه همه بانکها در این موضوع همراستا هستند و به طور یکسان عمل می کنند، من تصور نمی کنم تغییری در شرایط سپرده نزد بانکها ایجاد شود.

تائید صلاحیت مدیران بانک ها توسط بانک مرکزی کار درستی است/بانک ها ناگزیر به بخشودگی جرایم بانکی هستند!/سود روز شمار تبعات منفی داشت!

بخشودگی جرایم بانکی در راستای تقویت توان تسهیلات دهی بانک ها صورت می گیرد

مدیرعامل بانک ایران زمین در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بخشودگی جرایم بانکی بدهکاران در راستای انجام تسویه حساب با بانکها تاثیر مثبتی بر روند گردش منابع در بانک دارد یا اثرات سو بر درآمدهای شناسایی شده بانکی خواهد داشت، گفت: این موضوع یک مساله چند وجهی است که باید همه تاثیرات آن سنجیده و ارزیابی شود.

پورسعید افزود: این موضوع که با بخشودگی جرایم، درآمدهای بانک کاهش خواهد یافت قطعا اشاره درستی است، اما به هر صورت برای سیستم بانکی نیز این مسئله مطرح است که در چنین شرایط اقتصادی که به هر صورت تعدادی از استفاده کنندگان از تسهیلات بانکی با مشکلات مواجه بودند و به دلیل پیچیدگی های اقتصادی پیش آمده، عملا قادر به بازپرداخت بدهی های خود نبودند، معتقدم این رویکرد درستی است که بانک نیز در ایجاد شرایطی برای بازپرداخت دیون همراهی کند. 

وی ادامه داد: به هر روی باید در مقام مقایسه انتخاب کرد که بانکها منابع و پول خود را حتی با سود و درآمد کمتر که ناشی از بخشودگی جرایم هست وصول کنند، یا در شرایط فعلی با مشکل افزایش روزافزون مطالبات معوق بانکی و عدم وصول تسهیلات دچار قفل شدن منابع و سرمایه شده اما از سوی دیگر بر روی درآمدهای شناسایی شده در صورت های مالی ناشی از جرایم بانکی حساب کنند. در مقام مقایسه وقتی این دو شرایط را با هم مقایسه کنیم، به نظرم انتخاب سختی نیست.

این مقام ارشد در نظام بانکی کشور تصریح نمود: به نظر من این هم یکی از اقدامات خیلی خوبی است که همراهی نظام بانکی را با شرایط اقتصادی پیش رو به اثبات می رساند، به خصوص آنجایی که به افرادی که از تسهیلات بانکی استفاده کردند کمک می کند تا با امکانات و شرایط بهتری بتوانند بدهی های خود را تسویه کنند.

مدیرعامل بانک ایران زمین تاکید کرد: وضعیت بانک ها نیز در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت نظام بانکی ایجاب می کند که این شرایط را بپذیرند تا نقدینگی وارد جریان نظام بانکی شود تا بانک ها قدرت تسهیلات دهی بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امر نمی تواند سبب ایجاد بدعت مخربی در نظام بانکی باشد، گفت: البته تاکید می کنم که بانک ها با ابزارهایی که در اختیار دارند باید شرایط بدهکاران بانکی را ارزیابی نمایند. گرچه در یک مقاطعی بانک ها این مسائل را نیز در نظر نمی گیرند و اعلام می کنند که هرکس با هر شرایطی در صورت تسویه کامل بدهی مشمول بخشودگی خواهد شد که این اتفاقا در راستای تامین نقدینگی و تقویت توان تسهیلات دهی بانک ها صورت می گیرد که اتفاقا اگر منجر به این امر شود و ارائه تسهیلات جدید را به فعالین اقتصادی تسهیل نماید اتفاقا قدم بزرگی در راستای بهبود شرایط کسب و کار در جامعه خواهد بود که البته با همه این موارد بانکها در نهایت بررسی های لازم را انجام می دهند.

اصلاح شیوه تعیین هیئت مدیره بانکها توسط بانک مرکزی در راستای منافع مشترک مردم و نظام بانکی است

مدیرعامل بانک ایران زمین در بخشی دیگر از این گفت و گو در ارزیابی تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار که قرار است به زودی در مورد تائید صلاحیت مدیران بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی تصمیم بگیرد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، در حال تهیه پیش‌نویس دستورالعمل مربوطه هستند، گفت: من معتقدم این اقدام نیز قطعا در راستای منافع مشترک مردم و نظام بانکی خواهد بود.

پورسعید افزود: در همه نظامهای مالی دنیا این قاعده رعایت می شود، این درست است که بانک های خصوصی ساختار متفاوت تری نسبت به بانک های دولتی دارند، ولی در نهایت باز هم سرمایه مردم در اختیار این بانک ها است و اتفاقا باید نهاد متولی پولی و بانکی کشور مورد نظارت و کنترل دقیق قرار دهد و مراقبت مستمر و بهبودپذیری بر شرایط حاکم داشته باشد.

وی ادامه داد: بالاخره این پول و سرمایه مردم است که در اختیار یک سازمانی قرار داده می شود و این سازمان باید در چارچوب قواعد و اصول بنیادی مشخص شده حرکت و عمل نماید و من تعیین هیئت مدیره را نیز در همین راستا می دانم و این را در قالب نقش نظارت و کنترل بانک مرکزی می دانم و تاکید می کنم این اقدام درستی است که البته پیش تر نیز بوده و در حال حاضر با تغییراتی همراه شده که البته هنوز جزئیات آن اعلام نشده و من معتقدم درست است و باید باشد؛

پور سعید در پایان تصریح کرد: وقتی سپرده های مردم به یک نهاد و سازمانی سپرده می شود باید آن نهاد از صدر تا ذیل تحت مدیریت افراد واجد صلاحیت باشد، حالا این صلاحیت به اشکال مختلف احراز می شود که من آن را واجب و لازم میدانم و اتفاقا این از مسائلی است که بانک مرکزی باید با جدیت و دقت و وسواس آن را پیگیری و اعمال نماید که البته تاکنون نیز در همین مسیر حرکت شده است./ سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز