جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
با وجود افزایش شدید قیمت‌ها، فروش فوری محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در اندک زمانی به اتمام رسید.
کد خبر: ۳۳۸۰۵
در فروش فوری دیروز خودروسازان چه گذشت؟

تیتر20 - آن طور که خبر می‌رسد، دیروز چند محصول ایران‌خودرو در عرض ۷۵ دقیقه به فروش رفته است. براساس اعلام ایران‌خودرو، ۲۰ درصد تولید روزانه چند محصول این شرکت طی دیروز به‌صورت اینترنتی و تحویل فوری، رأس ساعت ۱۰ صبح آغاز شد که ظرف یک ساعت و ربع به فروش رفتند. در این طرح، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷، پژو پارس، سمند، رانا و پژو ۲۰۶ در فروش فوری عرضه شد و قرار است تا پیش از آغاز سال ٩٨ به مشتریان تحویل داده شوند. همچنین از سایپا نیز خبر می‌رسد که طرح فروش فوری محصولات این شرکت نیز دو ساعته به اتمام رسید. براساس اعلام سایپا، دیروز طرح فروش فوری محصولات این شرکت رأس ساعت ۱۰ صبح آغاز و همه خودروهای عرضه شده در عرض دو ساعت فروش رفتند. در این طرح، خودروهای تیبا، تیبا ۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۵۱، کوییک دستی، نیسان دوگانه‌سوز و نیسان تک‌سوز در قالب فروش فوری فروخته شدند.

 سایپایی‌ها نیز تنها مجاز به فروش ۲۰ درصد از محصولاتشان در قالب فروش فوری هستند.

این فروش اما در شرایطی انجام شد که ابهاماتی در مورد قیمت‌های ارائه شده و همچنین چرایی رشد قیمت در بازار و به تبع آن، نرخ کارخانه‌ای خودروها وجود دارد. یکی از ابهامات مطروحه این است که چرا خودروسازان در ابتدای بهمن و وقتی قیمت‌ها پایین‌تر از مقطع فعلی بود، اقدام به فروش فوری نکردند؟ آیا به عمد عرضه را کند کرده‌اند تا قیمت‌ها بالا برود و آنگاه نسبت فروش محصولات اقدام کنند؟

ابهام دیگر اینجاست که چرا بازار خودرو از هفته گذشته انفجار قیمتی دیگری را تجربه کرد و خودرویی مانند پراید از مرز ۴۵ میلیون تومان هم رد شد؟ آیا دلال‌ها مسبب این اتفاق بوده‌اند؟

در پاسخ به این ابهامات، چند نکته را می‌توان مورد توجه قرار داد. اول اینکه ممکن است خودروسازان به‌دلیل تیراژ بسیار ضعیف‌شان در اوایل بهمن، اقدام به فروش فوری نکرده باشند. بنا به ادعای ایران‌خودرو و سایپا، تیراژ آنها طی یکی، دو هفته اخیر رشد کرده و به بالای دو هزار دستگاه در یک از دو شرکت رسیده است و احتمالا این اتفاق سبب شده آنها نسبت به فروش فوری محصولاتشان اقدام کنند.

نکته دیگر اما اینجاست که به اعتقاد برخی کارشناسان، انفجار قیمتی جدید در بازار خودرو، بیشتر از ناحیه کمبود عرضه و همچنین ورود دوباره نقدینگی و پول‌های سرگردان به این بازار بوده است. البته در کنار اینها نمی‌توان از نقش دلال‌ها نیز در آشفته شدن دوباره بازار خودرو عبور کرد، چه آنکه تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت، حسابی به نفع آنها (دلالان) شد.

هرچه هست، طبق گزارش خبرگزاری فارس، در لیست محصولات فروش فوری دیروز ایران‌خودرو، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۲ میلیون تومان اعلام و قیمت مدل صندوقدار این محصول نیز ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان لحاظ شده است. قیمت این دو خودرو اما در هفته اول بهمن امسال، به ترتیب ۶۱میلیون و  ۳۰۰ هزار تومان و ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در مورد پژو ۲۰۷ دنده دستی نیز باید به قیمت‌گذاری ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اشاره کرد، آن هم در حالی که قیمت این محصول در هفته اول بهمن، سه میلیون تومان کمتر بوده است.

ایران‌خودرو در فروش دیروز قیمت پژو ۴۰۵ مدل GLX را نیز ۷۲ میلیون تومان اعلام کرده، در حالی که قیمت این خودرو در هفته اول بهمن ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز دیروز از سوی ایران‌خودرو ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد که بیش از ۱۴ میلیون تومان بالاتر از قیمت هفته اول بهمن‌ماه است. قیمت فروش فوری پژو پارس سال نیز دیروز ۸۱ میلیون تومان اعلام شده، در حالی که قیمت آن در هفته اول بهمن حدود ۷۲ میلیون تومان بود. پژو پارس دوگانه‌سوز نیز دیروز از سوی ایران‌خودرو با قیمت ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده، در حالی که قیمت این خودرو در دهه اول بهمن‌ماه ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. پژو پارس LX نیز دیروز با قیمت ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران‌خودرو عرضه شده، در حالی که قیمت این خودرو در هفته اول بهمن‌ماه ۸۲ میلیون تومان در بازار بوده است.

سمند LX نیز ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در حالی که طی هفته اول بهمن‌ماه، قیمت این محصول ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. سمند EF۷ پایه گازسوز نیز در هفته اول بهمن‌ماه قیمتی برابر با ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته، اما دیروز ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. رانا ال‌ایکس نیز دیروز با قیمت ۷۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سوی ایران‌خودرو عرضه شده، حال آنکه قیمت این محصول در هفته اول بهمن‌ماه در بازار ۶۲میلیون تومان بوده است.

اما در بین محصولات گروه خودروسازی سایپا، قیمت تیبا SX دیروز ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده، در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن‌ماه با قیمت ۴۰ میلیون و ۶۶۰هزار تومان در بازار معامله می‌شد. سایپا ۱۳۱ دیروز از سوی سایپا ۳۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که البته با بازار هفته اول بهمن‌ماه، هم قیمت است. قیمت سایپا ۱۵۱ نیز در فروش فوری دیروز سایپا ۳۷ میلیون تومان تعیین شده، در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن‌ماه در بازار ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشته است. از سوی دیگر ساینا هم ۴۷ میلیون تومان در فروش فوری دیروز قیمت داشته، حال آنکه در هفته اول بهمن‌ماه در بازار ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده است./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز