پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
تیتر20 بررسی می کند؛
دستگاههای ام پوز که در واقع تلفیق جدیدی از کارایی پوز و گوشی های هوشمند هستند، با توجه به مزایای جذابی که دارند، می توانند به سرعت در قامت ابزاری سودمند و اقناع کننده در بازار پرداخت تحولی نو در دنیای کسب و کار ایجاد نمایند.
کد خبر: ۳۳۹۴۴
رشد و گسترش ام پوز ؛ ضرورت یا صرفا تنوع؟

تیتر20 / سارا دلیریان - صنعت پرداخت در کشور روز به روز به بالندگی بیشتری می رسد و البته همگام با این رشد با چالش های جدیدی نیز مواجه می شود. در حال حاضر شیوه ها و نیز ابزارهای پرداخت الکترونیک در ایران و البته در دنیا در حال تجربه تنوع و دگرگونی های جدیدی است. 

از شیوه های جدید و متنوع در پرداخت های نامبتنی بر کارت در تراکنش های الکترونیک که بگذریم، حتی شیوه های مبتنی بر کارت بانکی نیز در عین محدود بودن به فضای فیزیک کارت، با به روزرسانی ابزارهای پرداخت، در حال تجربه گوناگونی و حتی شاید با اندک شجاعتی در حال پوست اندازی های جدیدی است.

دستگاه های پوز که مدتها به عنوان تنها ابزار پرداخت و در واقع نسل نخستین در مبادلات الکترونیک محسوب می شدند، با گسترش و تغییر نیاز کاربران در قالب ابزار پرداخت قابل حمل، امروزه در سایز جهانی در حال عقب نشینی از بازار پرداخت در تراکنش های غیرثابت هستند و بازیگران جدیدی در این عرصه وارد میدان رقابت شده اند که امکانات متنوع و مزایای قابل توجهی را در مقایسه با دستگاههای پوز حتی به طور سیار ارائه می دهند. به طوری که بر اساس پیش بینی تحلیل گران تا سال 2023 تعداد تراکنش های ام پوز سالانه سه برابر خواهد شد و انتظار می رود تا سال 2020 تعداد دستگاههای ام پوز به بیشتر از 27 میلیون دستگاه برسد.

البته پیش بینی می شود با توجه به مسائلی نظیر افزایش قیمت ارز و مشکلاتی نظیر تامین رول های کاغذ در دستگاههای پوز، رشد ام پوز در ایران شتاب بیشتری داشته باشد.

به نظر می رسد دستگاههای ام پوز که در واقع تلفیق جدیدی از کارایی پوز و گوشی های هوشمند هستند، با توجه به مزایای جذابی که دارند، می توانند به سرعت در قامت ابزاری سودمند و اقناع کننده در بازار پرداخت تحولی نو در دنیای کسب و کار ایجاد نمایند.

اما به راستی تفاوت و مزایای ام پوز نسبت به دستگاههای پوز چیست؟

ام پوز، راه حل نهایی برای حل مشکل رسیدهای کاغذی

در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه کاغذ یکی از بحران هایی که صنعت پرداخت را به شدت متاثر کرده ، موضوع رسیدهای چاپی در خرید از پایانه های فروشگاهی است. بحرانی که هم صنعت پرداخت با آن مواجه است و هم محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در حال حاضر تامین رول های کاغذی برای رسیدهای دستگاههای پوز هزینه سرسام آوری را به شرکت های پرداخت تحمیل می کند، به طوری که بسیاری از شرکت های پرداخت اعلام کرده اند با وجود چندین برابر شدن قیمت رول کاغذ، در آینده نزدیک قادر به تامین کاغذ رسیدهای تراکنش ها به شکل فعلی نخواهند بود.

چالشی که در صورت عدم چاره اندیشی مناسب، می تواند صنعت پرداخت را در کشور زمین گیر نموده و بازارهای هدف بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد.

البته در سطح جهانی کارشناسان مدتهاست راه حل های جامع و مناسبی برای این موضوع ارائه کرده اند اما تا پیش از این در ایران، چندان شاهد جدی گرفتن این موضوع نبوده ایم. شاید افزایش قیمت ارز و ملزومات رسیدهای کاغذی بتواند تاثیرات  لازم را برای جدی انگاشتن این هدررفت منابع طبیعی و استفاده بی رویه از آن بر صنعت پرداخت و طبعا فرهنگ پرداخت الکترونیک در سطح جامعه برجای گذارد.

کیفیت نامطلوب رسیدهای کاغذی که اخیرا از سوی بسیاری از شرکت های پشتیبانی تامین و توسط دستگاههای پوز ارائه می شود، نیز گواه دیگری بر این مدعاست که عصر استفاده بی چون و چرا از دستگاههای پوز بدون درنظرگرفتن شرایط و الزامات پایان یافته و می توان به فرآیند بهبود یافته در این بخش از تراکنش ها اندیشید.

عموم کارشناسان این حوزه معتقدند تنها راه برون رفت از این چالش، توجه به بانکداری و پرداخت همراه است، توسعه پلتفرم ها و اپلیکیشن ها بر روی تلفن های همراه گزینه خوبی است اما در بسیاری از موارد، پرداخت با پوز برای کاربران گزینه بهتری است، در این موارد قطعا استفاده از دستگاههای ام.پوز گزینه نهایی و انتخاب هوشمندانه تری خواهد بود. دستگاههایی که با ارائه رسید پیامکی برای پذیرنده و دارنده کارت، راه حل مناسبی در این بخش ارائه می کنند.

ام پوز، دستگاهی دقیقا منطبق با مفهوم پرتابل

دستگاههای پوز بی سیم دستگاههای پرتابل نیستند، بلکه دستگاههایی هستند که ورودی بی سیم دارند و این خلاقیت ماست که از این دستگاهها به شکل پرتابل استفاده می کنیم!

چرا که یک دستگاه پرتابل علاوه بر اینکه به صورت بی سیم باید امکان ارائه سرویس داشته باشد، باید ویژگی های دیگری نیز به عنوان دستگاه قابل حمل در خود داشته باشد نظیر سبکی در وزن، حجم معقول قابل حمل، امنیت و مقاومت بالای فیزیکی در هنگام جابه جایی و سهولت در استفاده برای عموم کاربران. 

دستگاههای پوز بی سیم دستگاههایی هستند که در عین اینکه حساسیت بالایی به لحاظ سخت افزاری دارند، قطعا با اولین برخورد یا افتادن، دچار آسیب جدی شده و به احتمال زیاد برای همیشه بلا استفاده خواهند شد. اما دستگاههای ام.پوز این امنیت و اطمینان خاطر را تضمین می کنند که حتی با افتادن های پیاپی نیز دچار مشکل و نقص فنی نخواهند شد.

قیمت پایین و کارایی بالا در مقایسه با دستگاههای پوز سیار: 

قیمت دستگاههای ام.پوز موجود در بازار ایران در مقایسه با سلف پیشین خود یعنی دستگاههای پوز در حدود یک چهارم قیمت تمام شده نهایی است. هزینه ملزومات مصرفی و نگهداری دستگاههای پوز را هم اگر به فاکتور نهایی تصمیم گیری بیافزاییم قطعا به جذابیت بیش از پیش آن پی خواهیم برد. 

با توجه به اینکه این دستگاهها با یک نرم افزار رمزنگاری شده بر موبایل کاربر قابل ارائه خدمات هستند، از ضریب امنیت بالایی نیز برخوردار بوده و می تواند به سهولت و اطمینان جایگزین تمام دستگاههای پوز سیار مورد استفاده توسط موزعین، خرده فروشان و ارائه دهندگان انواع خدمات در محل شوند. با اندک مسامحه ای شاید بتوان این دستگاهها را تا پیش از نهایی شدن کیف پول الکترونیک، چاره ای برای پرداخت هزینه هایی نظیر کرایه تاکسی و هزینه های سفر در محل نیز عنوان کرد.

عمر طولانی باتری:

دستگاههایی که پرینتر گرمایشی دارند و مشتمل بر بخش های مکانیکی و گرمایشی هستند نظیر دستگاههای پوز فعلی، در مصرف باتری بیش از اندازه با سرعت عمل می کنند! به عبارتی مصرف انرژی و هدررفت آن در این دستگاهها بسیار بالاست. اما دستگاههای ام پوز عمر باتری بسیار طولانی دارند و این قطعا در عملکرد این دستگاهها به عنوان دستگاه پرتابل مزیت غیرقابل رقابتی محسوب می شود.

امکان استفاده همزمان چند دستگاه و اتصال به یک حساب بانکی مشخص:

بر خلاف دستگاههای پوز که در برخی از مشاغل نظیر سرویس های تحویل در محل برای رستوران ها که تعدد دستگاه های پوز ضروری است، یک مشکل عمده نیز وجود دارد و آن اینکه هر کدام از دستگاههای پوز صرفا متصل به یک حساب بانکی هستند و نیز قابلیت استفاده همزمان از چند دستگاه وجود ندارد، اما در دستگاههای ام. پوز این نیاز نیز پاسخ داده شده و امکان اتصال چندین دستگاه به یک حساب بانکی و استفاده همزمان دستگاهها وجود دارد. 

به طور مثال در یک رستوران با وجود مشتریان متعدد و ارائه سرویس های متوالی توسط پیک های سیار، صاحب رستوران ناچار خواهد بود تا حتما در چندین بانک مختلف، حسابهایی با موجودی و گردش بالا داشته باشد تا امکان دریافت دستگاه پوز از بانکهای متعدد، متناسب با نیاز کسب و کار خود را فراهم سازد و البته همه صاحبین کسب و کار با مشکلات احتمالی و البته تقریبا ناممکن بودن این امر آشنا هستند.

در این شرایط امکان اتصال نامحدود دستگاههای ام. پوز به یک حساب واحد، مزیت رقابتی غیرقابل انکاری محسوب می شود.
با توجه به اینکه دستگاه ام پوز دارای یک اپلیکیشن پرداخت بر روی تبلت یا گوشی هوشمند است که از طریق بلوتوث به دستگاه متصل می شود، این امکان، به اشتراک گذاری اطلاعات پرداخت را در شبکه های اجتماعی را به سادگی فراهم می کند و نیز قابلیت ارائه گزارشات دسته بندی شده را در دوره های زمانی مختلف برای پذیرنده فراهم می سازد. 

ملاحظات امنیت و ضریب خطا:
در کنار همه مزیت های این دستگاههای کوچک دوست داشتنی، توجه به این نکته ضروری است که ارائه دهندگان دستگاههای ام پوز باید تمهیدات لازم را در خصوص شخصی سازی این دستگاه ها برای کاربر و همچنین حداکثر توجه را به مسائل مرتبط با رمزگذاری های نقطه به نقطه معطوف دارند.
بدیهی است با رعایت همه گام های امنیتی لازم، ام پوز می تواند تحولی در صنعت و کسب و کار بیافریند و در مکان های بیشتر و البته هزینه های کمتر به توسعه بازار برای همه طیف های مرتبط، کمک شایانی نماید.

ارسال نظرات
موضوعات روز