جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
تیتر 20 بررسی می کند؛
نخست اینطور به نظر می رسید که تحریم اپل تبعات جدی خصوصا در حوزه پرداخت و اپلیکیشن های بانکی به همراه داشته باشد، اما اغلب استارتاپ های ایرانی از جمله شرکت های بزرگ پرداخت و بانک های درگیر در این موضوع در روزهای گذشته توانستند با ارائه راهکارهای جایگزین برای کاربران موضوع را تا حد زیادی مدیریت نموده و از تاثیرات منفی آن بر بازار فعالیت خود بکاهند.
کد خبر: ۳۴۰۳۲
تبعات تحریم اپل بر بازار پرداخت ایران چه بود؟

تیتر20 / سارا دلیریان -  در هفته گذشته خبر رسید که اغلب اپلیکیشن های ایرانی در نسخهIOS، از دسترس خارج شده اند و کاربران گوشی‌های آیفون نمی توانند از بسیاری این برنامه ها استفاده کنند. در این میان، تعدادی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله برنامه‌های حوزه پرداخت و اپلیکیشن های بانکی بیشتر توجه عموم و رسانه ها را جلب کرد و واکنش هایی را از سوی کاربران و دست اندرکاران آنها در پی داشت.

شاید در نگاه نخست اینطور به نظر می رسید که این اقدام اپل تبعات جدی خصوصا در حوزه پرداخت و اپلیکیشن های بانکی به همراه داشته باشد، اما اغلب استارتاپ های ایرانی از جمله شرکت های بزرگ پرداخت و بانک های درگیر در این موضوع در روزهای گذشته توانستند با ارائه راهکارهای جایگزین برای کاربران موضوع را تا حد زیادی مدیریت نموده و از تاثیرات منفی آن بر بازار فعالیت خود بکاهند.

از جمله شرکت های بزرگ PSP تلاش کردند در اولین فرصت با جایگزینی نسخه های IOS امکان استفاده مجدد کاربران را از اپلیکیشن های پرداخت خود فراهم نمایند.

شرکت ایران کیش در اطلاعیه ای از کاربران نرم افزار پرداختی خود خواست اگر در استفاده از نسخه IOS اپلیکیشن پات دچار مشکل شده اند، با دانلود و نصب مجدد نرم افزار از نسخه جدید و به روز رسانی شده این اپلیکیشن بدون مشکل استفاده کنند.

همچنین شرکت آسان پرداخت پرشین با ارائه راهکار غیر اپلیکیشنی در این مرحله برای کاربران آپ راه حل جایگزین معرفی نموده است. مهدی شهیدی قائم مقام آسان پرداخت در این خصوص تاکید کرد که به بیش از 2 میلیون کاربر نسخه ios  اپلیکیشن آپ، راهکار غیر اپلیکیشنی ارائه خواهیم داد تا بتوانند همچنان از سرویس های آپ استفاده کنند.

همچنین بانک ملت نیز با ارسال پیامکی به مشتریانش از آنها خواسته با حذف اپلیکیشن IOS آن را دوباره از روی سایت این شرکت نصب کنند.

در نهایت به نظر می رسد که گرچه این محدودیت ها تبعاتی در پی خواهد داشت اما بیشتر از این جنبه که به قولی «ترک عادت موجب مرض است» تبعات روانی بیشتری دارد. مسئله این است که در سال های اخیر دریافت و استفاده از خدمات بانکی برای عموم به شکل سهل و آسان فراهم شده است و کاربران به راحتی چند کلیک از طریق تلفن های همراه قادر به انجام بسیاری از امور بانکی خود هستند، علاوه بر این بسیاری از کسب و کارها نیز بر همین بستر شکل گرفته اند.

هم کسب و کارهای خرد مثل استارتاپ ها که به تازگی رشد کرده اند و هم شرکت های بزرگی نظیر شرکت های پرداخت که سرمایه گذاری ها و درآمدهای هنگفتی در بازار اپلیکیش های پرداخت داشته اند و اگر تبعاتی را متصور باشیم از این منظر خواهد بود.

اما واقعیت این است که در نهایت راهکارهایی برای ارائه دهندگان نرم افزار متصور است که قطعا در روزهای آینده با توجه به سیاست های شرکت اپل قابل اجرا خواهد بود. 

در نهایت بر اساس آنچه وزیر ارتباطات نیز اشاره ای به آن کرد شاید نتیجه نهایی در یک فرآیند مدیریت شده تنها کوچک شدن و یا حتی از بین رفتن بازار اپل در ایران باشد. به گفته آذری جهرمی: « محدودیت اپل باعث شد تا بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بسیاری از افراد گوشی اپل خود را خاموش کنند؛ موبایلی که در آن اپلیکیشن‌های بانکی و حمل و نقل کار نکند محکوم به شکست است».


ارسال نظرات
موضوعات روز