پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان مطرح شد؛
نجاری در مورد تسهیلات پرداخت‌ شده به قطعه‌سازان طرف ایران خودرو نیز گفت: تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.
کد خبر: ۳۴۰۷۷
45 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها/ پژو باید به ایران خسارت دهد/ تولید قطعات های‌تک با همکاری نهادهای نظامی

تیتر20 - حسین نجاری ،مدیرعامل شرکت ساپکو در نشست خبری با بیان اینکه تولید آزمایشی پژو301 از اواخر سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: حدود 50 تا 60 درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده است.
وی ادامه داد: قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه سال منعقد شده است.
به گفته وی، تا پیش از خروج پژو از ایران حدود ۶۴ درصد خودکفایی در تولید قطعات پژو۳۰۱ پیش رفته بودیم و در حال حاضر نیز اجرای پروژه ساخت قطعات در داخل در حال پیگیری است. 
مدیرعامل شرکت ساپکو در مورد رنج قیمتی پژو ۳۰۱ نیز گفت: قیمت این محصول بالاتر از دناپلاس خواهد بود. 
وی با تأکید بر اینکه شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت پرداخت کند، تصریح کرد: از محل قرارداد سه‌جانبه‌ای که میان ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان منعقد شده، باید 7 هزار میلیارد تومان خسارت تولید پرداخت شود که مسئولیت آن به‌عهده ایران خودرو است.

نجاری در ادامه در مورد تسهیلات پرداخت‌ شده به قطعه‌سازان طرف ایران خودرو نیز گفت: تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.
وی در خصوص میزان خودروهای ناقص در کارخانه ایران خودرو گفت: به‌تعداد 10 روز کاری خودروی ناقص از محصولات پرتیراژ و کم‌تیراژ در کارخانه قرار دارد که در صدد رفع نواقص آنها هستیم.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه طبق مصوبه دی‌ماه شورای اقتصاد مقاومتی باید ۱۱ هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گیرد، گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از این رقم برمبنای ریالی به حساب صنعتگران واریز شده ولی هنوز ۷هزار میلیارد تومان از رقم مصوب اختصاص نیافته است. 

وی توضیح داد: بحث‌های مطرح‌ شده از سوی بانک مرکزی این است که رقم ۷هزار میلیارد تومان به ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی تبدیل شود که این اتفاق به ضرر قطعه‌سازان خواهد بود، زیرا بر این مبنا ما باید تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کنیم و پس از ۹ ماه به قیمت روز سنا (سامانه نظارت ارز) آن را برگردانیم. در واقع بانک مرکزی از این قضیه منتفع می‌شود و پیشنهاد ما این است که تسهیلات را به صورت ریالی دریافت کنیم.
بیگلو همچنین با انتقاد از بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی، این سوال را مطرح کرد که مگر قیمت خاک معادن بالا رفته که قیمت آهن استخراجی را گران کرده‌اند؟
وی از دولت خواست تا مواد اولیه را به صورت یارانه‌ای به تولیدکنندگان تحویل دهد.
وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای تثبیت و یا کاهش  قیمت خودرو در سال آینده، گفت: برای این منظور باید سه موضوع خودکفایی، افزایش تیراژ تولید و حل مشکل ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز اتفاق بیفتد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در مورد همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان با نهادهای نظامی نیز گفت: ما از این همکاری استقبال می‌کنیم، البته یک سری اختلافات مبنایی در نحوه تولیداتمان وجود دارد. به عنوان مثال یک قطعه در موشک‌سازی فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در خودرو باید هزاران بار مصرف شود که این موضوع در قیمت تمام‌شده قطعه موثر است.

وی از تفاهم قطعه‌سازان و نهادهای نظامی برای همکاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی خودرو خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر مشکل قطعه‌سازان و خودروسازان بیشتر به مباحث نرم‌افزاری مربوط می‌شود و ما از همکاری نهادهای نظامی در صنایع های‌تک و الکترونیک استقبال می‌کنیم. 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمت‌گذاری فعلی خودروها بر مبنای آنالیز قیمتی قطعه‌سازان صورت گرفته است،گفت: این قیمت‌ها بر مبنای مدارک و مستندات ارائه‌شده از سوی قطعه‌سازان تعیین شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پاسخ به این سوال که بالاخره میزان افزایش قیمت قطعات خودرو چقدر تعیین شد نیز گفت: قیمت قطعات هنوز نهایی نشده و قرار است بر اساس مدارک و مستندات قطعه‌سازان، قیمت‌گذاری صورت گیرد، اما محاسباتی که با خودروسازان داشتیم نشان‌دهنده افزایش ۷۰ درصدی قیمت میانگین سبد قطعات است.

به‌گفته بیگلو، تمام ارزیابی‌هایی که انجام شده حکایت از آن دارد که بانک مرکزی برای تخصیص هر دلار یا یورو، شرایطی را فراهم می‌کند که ارز ارائه‌شده قابل پیگیری باشد، در حالی که بانک مرکزی نیز فهرستی را از دریافت کنندگان ارز به قوه قضائیه ارائه داده تا تک تک افراد پاسخگو باشند، بنابراین حتی یک یورو هم امکان این را ندارد که خارج از روال قانونی بتواند ارز 4200تومانی بگیرد، این در حالی است که تمام قطعه‌سازان باید مابه‌التفاوت ارز خود را هم پرداخت نمایند.

وی اظهارداشت: اطلاعات مالی هیچ شرکت قطعه‌سازی نباید انتشار عمومی شود تا در اختیار رقبا قرار گیرد، این در حالی است که در 5 لایه نظارتی تلاش شده تا بر دریافت کنندگان تسهیلات بانکی که به‌تازگی به قطعه‌سازان داده شده است، نظارت صورت گیرد، اما به هر حال بخشی از شرکتها، ممکن بود مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای داشته باشند که از این فهرست جامانده‌اند، اما 700 قطعه‌ساز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

بیگلو، با بیان اینکه هر 2هزار میلیارد تومان برای تولید 2هزار دستگاه در روز کفایت می‌کند، گفت: قطعه‌سازان تمام تلاش خود را برای حفظ تولید کرده و در ماههای آینده نیز تلاش خود را برای حفظ تولید خواهند داشت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خواستار رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای قطعه‌سازان به‌منظور دور زدن تحریم‌ها و تأمین نیاز داخلی تولیدکنندگان شد.

معصوم نجفیان نیزرئیس هیات مدیره سایپا هم در این نشست خبری اظهار کرد: تمام تولیدات سال 97 خود را که باید تحویل مشتری بدهیم، در تلاش برای تکمیل خودروها و عرضه آنها به بازار هستیم و در مرحله بعدی، در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل خودروهای سال 98 هستیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 20 تا 25 هزار خودروی ناقص از محصولات پراید و تیبا در کارخانه قرار دارد، تصریح کرد: تمام قطعه‌سازان استاد دور زدن تحریم شده‌اند و باید بسترها را برای آنها فراهم کرد که اگر واردات بدون انتقال ارز آزاد شود، می‌توان کار را با سرعت بیشتری پیش برد.







ارسال نظرات
موضوعات روز