پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
یک کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران با تاکید بر تفکیک پسماندهای حاصل از خانه تکانی‌ها گفت: بیشتر پسماندهای تولیدی حاصل از خانه تکانی‌ها پسماندهای حجیم شامل مبلمان منزل، کابینت آشپزخانه و... هستند بنابراین مدیران اجرایی پسماند باید تمهیداتی برای جمع‌آوری این دسته از پسماندها در روزهای پایانی سال داشته باشند.
کد خبر: ۳۴۱۴۷
تیتر20 - فاطمه اکبرپور در گفت و گو یی اظهار کرد: هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم مردم کشور طی آئین کهن خود شروع به خانه تکانی می‌کنند که حاصل این خانه تکانی، تولید و افزایش تولید پسماند و تحمیل هزینه آن بر محیط زیست و مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: عمده پسماندهای تولیدی حاصل از خانه تکانی‌‌ها پسماندهای حجیم شامل مبلمان منزل، کابینت آشپزخانه، لامپ‌های مهتابی، قفسه کتاب  و ... که حجم قابل توجهی دارند و حتی ناوگان حمل و نقل عمومی پسماندهای شهری، قابلیت انتقال این دسته از پسماندها را ندارد.

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه مدیران اجرایی پسماند باید تمهیداتی برای جمع‌آوری این دسته از پسماندها در روزهای پایانی سال داشته باشند، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع بخش قابل توجهی از این پسماندها به دلیل تغییر دکوراسیون منازل ایجاد می‌شود_ هر چند که امسال پیش‌بینی می‌شود به دلیل شرایط اقتصادی این موضوع کمتر اتقاق بیفتد_ با این وجود بیشتر این‌گونه پسماندها قابلیت استفاده مجدد دارند و می‌توان آن‌ها را در اختیار افراد نیازمند  یا موسسات و مراکزی که از آن‌ها استفاده می‌کنند قرار داد.

اکبرپور در ادامه گفت: برای مدیریت بهینه پسماندهای حاصل از خانه‌تکانی‌ها می‌توان آن‌ها را از مبدا تفکیک کرد و پسماندهای ارزشمند را در اختیار غرف بازیافت سطح شهر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان برای پسماندهای خشک دسته‌بندی‌های متفاوتی انجام داد و پلاستیک‌ها، شیشه‌ها، قوطی‌های فلزی، کارتن و مقوا و پسماندهای برقی و الکترونیکی را از یکدیگر جدا کرد، اظهار کرد: با قرار دادن این پسماندها در دسته‌های جداگانه می‌توان در صورت امکان از آن‌ها استفاده مجدد کرد و در غیر اینصورت به مراکز بازیافت تحویل داد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: شهرداری تهران نسبت به ایجاد غرف بازیافت در برخی از مناطق شهر تهران اقدام کرده است، از این رو شهروندان می‌توانند پسماندهای تفکیک شده را به این مراکز تحویل دهند همچنین شهرداری‌های برخی از  مناطق تهران از نرم افزار و اپلیکیشن، برای تفکیک از مبدأ استفاده می‌کنند و شهروندان می‌توانند از این اپلیکیشن‌ها  نیز استفاده کنند.
 
این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران افزود: همچنین پیمانکاران طرف قرار داد شهرداری نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک از سطح مناطق تهران اقدام می‌کنند که شهروندان می‌توانند پس از تفکیک پسماندها، پسماندهای خشک ارزشمند خود را تحویل یکی از این مراکز دهند.

به گفته وی ، تحویل پسماندهای خشک به یکی از مراکز جمع‌آوری کننده، از رهاسازی آن‌ها در محیط زیست بهتر است و در کنار کنترل آلودگی محیط زیست، هزینه‌های جمع آوری و دفع آن را نیز کاهش می‌دهد.

اکبرپور در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد  پسماندکمتری تولید کنیم تا در مرحله بعدی انرژی کمتری برای تفکیک و دفع پسماند صرف شود، اظهار کرد: با تولید کمتر زباله  می‌توان برای حفاظت از محیط‌ زیست قدم جدی برداشت اما واقعیت این است که امروزه تولید پسماند تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره شده است و تنها کار مفیدی که می‌توان در این باره انجام داد، تولید پسماند کمتر و تفکیک از مبدأ است. /ایسنا 
ارسال نظرات
موضوعات روز