جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
تیتر20 بررسی کرد؛
پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ ایران، در سال 97 چالش های زیادی را تجربه کرد، که در این بین، از دست دادن رنو و محدود شدن فعالیت شریک چینی اش (برلیانس) بیش از سایر موارد، این شرکت را آزار داد.
کد خبر: ۳۴۱۷۲
نیاز پارس خودرو به کمی استقلال

تیتر20 - داستان رنو را خیلی ها می دانند؛ این خودروساز فرانسوی اگرچه پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد از ایران نمی رود، با این حال پای حرفش نایستاد و رفت. با رفتن رنو، ایران خودرو نیز متضرر شد، اما قطعا ضربه اصلی را از خروج این خودروساز، پارس خودرویی ها خوردند. 

وابستگی زیاد پارس خودرو به رنو سبب شد رفتن خودروساز فرانسوی، کوهی از تعهدات عقب افتاده و احتمالا غیر قابل اجرا را برای این شرکت به بار بیاورد. گفته می شود این شرکت چیزی حدود 36 هزار دستگاه از محصولات پیش فروش شده رنو را نمی تواند تحویل دهد، زیرا قطعات موردنیاز برای ساخت آنها را ندارد. این موضوع می تواند موجی از نارضایتی و اعتراض مردمی را علیه پارس خودرو ایجاد کند، همان طور که طی چند وقت گذشته با نمونه هایی از آن مواجه بوده است.

رفتن رنو تنها ضربه ای نیست که پارس خودرویی ها از تحریم خورده اند، چه آنکه شریک چینی شان نیز گویا قصد ماندن ندارد. برلیانس که به عنوان شرکتی گمنام راهی کشور شد و در ابتدا حتی حاضر شد سایپا لوگوی خود را روی محصولات مونتاژی اش در ایران بچسباند، ظاهرا نمی خواهد یا نمی تواند در مقابل تحریم های آمریکا بایستد و شاید تا چندی دیگر با ایرانی ها وداع کند. 

با رفتن رنو و خروج احتمالی برلیانس دست پارس خودرو حسابی خالی خواهد شد و این شرکت می ماند و پراید. در چنین شرایطی، به نظر می رسد دادن کمی آزادی عمل بیشتر به پارس خودرویی ها می تواند شرایط را به نفع آنها تغییر دهد.   

شنیده می شود پارس خودرو مذاکراتی را با آوتوواز خودروساز روسی انجام داده و قرار است محصول این شرکت به نام لادا در ایران مونتاژ شود. گویا لادا گزینه پارس خودرویی ها برای جانشینی رنو است و حتی امکان دارد این محصول به عنوان خودرو جایگزین، به ثبت نام کنندگان ساندرو و پارس تندر تحویل داده شود. حال به نظر می رسد اگر پارس خودرو بتواند استقلال بیشتری را در حوزه مشارکت های خارجی به دست آورده و  خارج از قید و بندهای موجود و با اتکا به کارشناسان و مدیران خود باب مذاکره با خارجی ها (از جمله همین آوتوواز) را باز کند، توانایی نجات خطوط تولید خود را از قحطی سال آینده خواهد داشت.

پارس خودرو در حال حاضر زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود و این در شرایطی است که باز گذاشتن دست این شرکت برای یافتن شرکای جدید خارجی (بی آنکه به مالکیت سایپا خللی وارد شود)، احتمالا اوضاع و احوالش را بهتر از حال خواهد کرد. 

به باور بسیاری از فعالان صنعت خودرو، پارس خودرو مجهزترین خطوط تولید را در کشور دارد و بنابراین آماده میزبانی از محصولات جدید و مونتاژ قابل قبول آنها است. هرچند اگر کشور در شرایط عادی قرار داشت و تحریمی در کار نبود، گزینه های بسیار بهتری برای مشارکت با پارس خودرو وجود داشت، اما در این اوضاع و احوال، خیلی جای مانور نیست و پارس خودرو و سایر خودروسازان کشور برای خالی نماندن خطوط تولید چاره ای جز همکاری هرچند مقطعی با شرکت های درجه دو ندارند. 

طبعا اگر سایپا کمی استقلال بیشتر را برای پارس خودرو در نظر بگیرد، همکاری های مقطعی با شرکت های خارجی درجه دو، می تواند در مقطع فعلی ناجی خطوط تولید پارس خودرو باشد، چه آنکه به هر حال اوضاع چنین نماند و چنین نیز نخواهد ماند.
  

ارسال نظرات
موضوعات روز