پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی نسبت به فرونشست زمین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران هشدار داد و گفت: خطر فرونشست زمین در سطح شهر تهران به ویژه در قسمت مرکزی و جنوبی شهر از جمله در امتداد خیابان مولوی، حوالی بازار و جنوب تهران بسیار جدی است.
کد خبر: ۳۴۲۹۵
تیتر20 - علی بیت‌اللهی با هشدار فرونشست زمین در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بعد از بارش‌ها و مناطقی از کشور دچار سیل شده‌اند، اظهار کرد: به دنبال وقوع سیل در عمده استان‌های کشور و از جمله تهران، اگرچه نیروهای امدادی در حالت آماده باش به سر می برند، اما با این حال خطر لغزش زمین، فرونشست و فروریزش در پی سیل و رخداد سیل بسیار محتمل است و ضرورت دارد تا در مورد آن نیز آمادگی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل نه تنها در تهران بلکه در مناطق سیل‌زده مثل استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، همدان و استان‌هایی که تحت تاثیر بلندمدت آب سیلاب قرار می گیرند موضوع نشست زمین است. به این معنا در اثر رطوبت و جذب آب، زمین مرطوب شده و حالت نرم می گیرد و احتمال نشست‌های موضعی به صورت نقطه‌ای و محلی در پای ابنیه‌ها و سازه‌ها مثل پل‌ها و ساختمان‌ها وجود دارد که باید کاملا مراقب باشیم.

وی تصریح کرد: این یک موضوع کلی برای کل کشور است که باید در پی سیلاب‌هایی که به محیط‌های شهری، ابینه راهی، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و غیره اثر گذاشتند، مراقبت شود تا بعد از سیلاب، رواناب ها باعث آسیب هایی بیشتر نشوند که این مورد باید مورد پایش جدی قرار بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص تهران توضیح داد: در سطح شهر تهران نیز چندین نقطه فروریزش بدون اثر سیلاب داشتیم که این فروریزش ها در مناطقی از جمله شهران، خیابان پیامبر، میدان قیام، چهارراه مولوی رخ دادند. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این فروریزش‌ها با عوامل موثر دیگری از جمله سیلاب‌ها و بارش های ممتد تشدید پیدا می‌کنند.

2فروریزش در شهریار و تهران

وی گفت: از روز  12 فروردین حداقل دو گزارش دریافت کردم که در دو منطقه یعنی شهریار و تهران که فروریزش‌هایی رخ داده است. بنابراین با توجه به وجود قنات‌هایی که به صورت ممتد در شهر تهران که طول شاخه های شناخته شده آن 550  کیلومتر است و با توجه به بارندگی‌های ممتد که در زیر زمین و در سطح زمین به صورت اب‌روان، حرکت و مقدار آنها تشدید پیدا می‌کند مهم است که به احتمال رخداد نشست زمین و فروریزش توجه کنیم.

بیت‌اللهی ادامه داد: این هشداری است که از سوی ما به مسئولان و نهادهای دولتی و هم به عموم مردم اعلام می‌شود که اگر در سطح زمین به صورت موضعی تغییر در انحنا، فرورفتگی جزئی و مواردی از این دست دیدند حتما این موارد را به متولیان امر از جمله سازمان بحران شهرداری و یا سازمان مدیریت بحران کشور، آتش نشانی، شرکت آب و شرکت گاز گزارش دهند. و مسئولان نیز اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: به هرحال ما تجربه کردیم مثل شهران که این ریزش های زمین ممکن است عواقب و آثار زیانباری داشته باشد و اینکه ممکن است در بدو تشکیل این نشست های موضعی چندان به نظر مهم نیاید اما اثر فروریزش بعدی مهم است که ممکن است با آسیب به خطوط لوله گاز و از این دست به فجایعی ختم شوند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طببعی خطر سیلاب در شهر تهران را با توجه به چندین روده دره مه در تهران بسیار جدی برشمرد و گفت: لازم است آمادگی کامل در تهران وجود داشته باشد. ضرورت دارد تا نسبت به لایروبی رودها و روددره های تهران اقدامات لازم صورت بگیرد و هشدارهای لازم در خصوص ساخت و ساز، گردش و تفریح در این مناطق پرخطر به مردم و عموم شهروندان داده شود.

وی خطر فرونشست زمین را در سطح شهر تهران به ویژه در قسمت مرکزی و جنوبی شهر تهران از جمله در امتداد خیابان مولوی، حوالی منطقه بازار تهران و جنوب تهران بسیار جدی و مهم اعلام کرد./تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز