جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
تیتر20 بررسی می کند؛
دیجیتال کردن بانکداری، بانک ها را وادار کرده است تا خودشان را برای مشتری ها مفیدتر کنند؛ با این حال، حرکت به سمت کانال های دیجیتال و بهره گیری نادرست از ظرفیت شبکه های مجازی، گاه باعث بدتر شدن روابط محدود فعلی بین بانک ها و مشتریانشان هم خواهد بود.
کد خبر: ۳۴۳۵۹
تبلیغات اینستاگرامی بانکها و موسسات مالی، چگونه و به چه قیمتی؟!

تیتر20 / سارا دلیریان - این روزها شمایل بانکداری به سرعت در حال تغییر است و مفاهیم جدیدی وارد صنعت بانکداری شــده است. با ورود تکنولوژی های نوین، بازتعریف جدیدی در همه امور بانکداری روی داده و بانکداری در دنیا به دستاوردهای جدیدی مبتنی بر شبکه های اجتماعــی دست یافته است که حوزه تبلیغات و بازاریابی نیز در همین مسیر تکامل، با تحولات چشمگیری مواجه بوده است.

شاید در ابتدا ارتباط با مخاطب و بانکداری سبز تنها اهداف بانکداری در سطح رسانه های مجازی بود، اما این روزها عموما بانکها در تلاشند تا از طريق شبکه های اجتماعی در افکار و زندگی مخاطبان رسوخ کنند تا از بستر شبکه های اجتماعی به منافع حداکثری دست یابند اما این امر می تواند مثل یک چاقوی دولبه عمل کند. 

گرچه این امر می تواند منافعی دو سویه در بر داشته باشد اما گاهی به موازات عملکردهای فکرنشده و اقدامات عجیب و غریب تبلیغاتی، می تواند مخاطرات و آسیبهای جدی به همراه داشته باشد.

اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه های محبوب و پرمخاطب ایرانی این روزها به ابزار قابل توجهی در تبلیغات برای صاحبان کسب و کار و از جمله بانکداری تبدیل شده است؛ ابزاری که بانک ها اتفاقا گاهی با بهره گیری ناآگاهانه و ارائه تصویری ضدتبلیغی از خود، می توانند به سرعت اعتبار برند خود را در اذهان مخاطبان به چالش بکشند.

دیجیتال کردن بانکداری، بانک ها را وادار کرده است تا خودشان را برای مشتری ها مفیدتر کنند؛ با این حال، حرکت به سمت کانال های دیجیتال گاه باعث بدتر شدن روابط محدود فعلی بین بانک ها و مشتریانشان شده است.

واقعیت این است که امروز شبکه‌های اجتماعی تغییراتی جدی و اساسی در سبک زندگی، روشهای بازاریابی و تبلیغات و نیز فعالیت های تجاری ایجاد کرده‌اند که به تبعیت از این تغییرات، ذائقه مخاطبان نیز در دریافت پیام صاحبان کالا و خدمات تغییر کرده است. اما به راستی معلوم نیست چرا بانکداری در ایران همچنان نتوانسته آنطور که باید و شاید از این ظرفیت عظیم در بهبود ارتباط خود با مخاطبان و نیز ارائه تبلیغاتی موثر و اقناع گر بهره بگیرد.

این روزها که بازار اینفلوئنسرها در تبلیغات اینستاگرامی بسیار گرم است در کمال ناباوری بسیار می بینیم که برخی از بانکهای حتی بزرگ و اسم و رسم دار نیز به این شیوه از تبلیغات روی آورده و می کوشند پیامهای تبلیغاتی خود را از این روش به مخاطبان ارسال نمایند.

گرچه این ضرورتی غیرقابل انکار است که بانک ها و موسسات مالی تا مادامی که همچنان فرصتی برای برجسته بودن وجود دارد باید از اینستاگرام استفاده کنند تا وجه را به طور برجسته تری در بانکداری نشان دهند. اما نباید از صحت عمل و درستی شیوه ها نیز غفلت ورزید.

چند و چون بهره گیری از اینفلوئنسرمارکتینگ در صنعت بانکداری

یکی از روش‌های تبلیغات در اینستاگرام که اتفاقا تأثیر به‌سزایی در برندینگ دارد، اینفلوئنسر مارکتینگ یا استفاده از اینفلوئنسرها (Influencer) یا افرد اثرگذار در فضای اینستاگرام است. البته حوزه‌هایی که درحال حاضر بیشترین بخش تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) را به خود اختصاص داده‌اند به طور عموم عبارتند از سبک زندگی، سفر و گردشگری، مد و زیبایی، آشپزی، دکوراسیون، عکاسی و … که البته به نظر می رسد برخی بانکها نیز به لطف عدم محدودیت منابع مالی خود، به تازگی به این گروه پیوسته اند.

اما آنچه که می تواند این روش را به یک افتضاح تمام عیار تبلیغاتی مبدل سازد، انتخاب نامناسب و نادرست این افراد (اینفلوئنسرها) است. نباید فراموش کرد که اولین قدم برای انتخاب درست، تعیین میزان جدیت و شایستگی اینفلوئنسر _فرد تأثیرگذار_ است. این جدی‌ بودن و شایستگی باید دقیقا متناسب با مشتریان هدف‌ و خدمات و محصولات ارائه شده، انتخاب شود.

آنچه اخیرا از سوی برخی از برندهای بانکی شاهد بوده ایم توجه و استفاده این بانکها از صفحات پرمخاطب اما فاقد ارزش کیفی مناسب بوده است، روی آوری برخی از بانکها و موسسات مالی و پرداخت به بهره گیری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بدون درنظرگرفتن چهارچوب های ارزش گذاری محتوا و ویژگی های مخاطبان در اینستاگرام یکی از نمونه های واضح کم دانشی و بدسلیقگی محض در امر تبلیغات است.

پیج های بی محتوا اما پرمخاطب، مورد علاقه برندهای بانکی!؟

توجه صرف به عدد و میزان فالوئرهای یک پیج اینستاگرام برای تبلیغات یک برند بانکی، صرف هدف دیده شدن پیام و تبلیغات بانک نشان از این است که بسیاری از متولیان این امر هنوز تصویر درست و دقیقی از ماهیت تبلیغات در این شبکه محبوب موبایلی ندارند. ماهیت تصویری اینستاگرام به آن نقشی متفاوت نسبت به بقیه می دهد؛ ساخت برند.

علاقه صاحبان برندهایی که تلاش دارند در اینستاگرام به هر نحو و شکلی خود را به نمایش بگذارند، منعکس کننده کج فهمی نه فقط در مورد ماهیت مخاطب و پیام های ارسال شده، بلکه در مورد یک کانال اجتماعی مانند اینستاگرام است.

یک اصل مهم اینست که در انتخاب افراد و صفحات، نباید صرفا فقط دنبال‌کنندگان زیاد را ملاک قرار داد، بلکه به نوع محتوای قرارگرفته در صفحات اینفلوئنسر و بازخوردهای آن محتواها و کیفیت دنبال‌کنندگان و میزان همراهی آنها با مطالب نیز باید بسیار توجه کرد.

واقعیت این است که بی دستاوردی و بیحاصلی، نتیجه خوشبینانه این روش تبلیغاتی است، چرا که اگر واقع بینانه و در یک فرآیند اصولی، اثرگذاری آنها بررسی شود اینگونه تبلیغات در آینده بر روی اعتبار و برند بانک تاثیری بسا منفی برجای خواهند گذاشت.

شاید مشاوره های غلط از سوی برخی شرکت های تبلیغاتی این تمایل را بیشتر کرده و به این آشفته بازار دامن بزند اما بانک ها و موسسات مالی و شرکت های پرداخت نباید فراموش کنند که شبکه های اجتماعی و اصولا ابزارهای نوین تبلیغاتی به وجود نیامده اند تا به مدد منابع مالی نامحدود، کارگزار بی چون و چرای اهداف و نیات ما باشند و حضور تعاملی مخاطبان در این فضاها، برخلاف گذشته انواع بدسلیقگی های تبلیغاتی را تاب نخواهند آورد. چه بسا ضدتبلیغ ها برندهای خوش نام و قدیمی را نیز از پای در آوردند!  

ارسال نظرات
موضوعات روز