جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶
با وجود حوادث طبیعی اخیر، در کل ساختمان‌های کشور کمتر از ١٢ درصد بیمه آتش‌سوزی و کمتر از ٧ درصد بیمه زلزله دارند.
کد خبر: ۳۴۴۱۸
تیتر20 - بروز حوادث مختلف طبیعی در ایران تبدیل به یک رویه شده است اما جالب است بدانید که با این‌همه ریسک بالای حوادث در ایران، بیمه مرکزی اعلام کرده است که در کل ساختمان‌های کشور کمتر از ١٢ درصد بیمه آتش‌سوزی و کمتر از ٧ درصد بیمه زلزله دارند. با این وجود شرکت‌های بیمه‌ای تهران می‌گویند بعد از سیل، افراد زیادتری برای دریافت بیمه‌نامه‌های مربوط به سیل و زلزله و حوادث طبیعی مراجعه می‌کنند.

جالب است بدانید که قیمت این بیمه‌نامه‌های سالیانه برخلاف تصور عموم بسیار ارزان است و شما با کمتر از ٥٠‌هزار تومان می‌توانید یک بیمه‌نامه حوادث غیرمترقبه برای خانه، مغازه و وسایل زندگی‌تان بخرید و با مبلغی در حدود ٣٠٠ هزار تا یک‌میلیون تومان برای خودروهای معمولی‌تان بیمه بدنه با پوشش حوادث غیرمترقبه خریداری کنید.

در حال حاضر ایران با این‌همه ریسک بالای حوادث بیمه‌نامه‌های حوادث را برای ساختمان‌ها اجباری نکرده اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که دولت به دنبال اجباری‌کردن این نوع بیمه‌نامه‌هاست و در صورتی که افراد به این الزام تن ندهند، در صورت بروز خسارت دولت مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد و احتمالاً دیگر وام‌ها و تسهیلات کمکی هم دریافت نخواهید کرد.

اگر مستأجر باشیم، چه کار کنیم؟

بیمه حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و… در حال حاضر تحت عنوان بیمه آتش‌سوزی در ایران رواج دارد و البته خسارات زیادی را پوشش می‌دهند. خساراتی مانند آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، سیل، طوفان، زلزله، سرقت، ترکیدگی لوله آب، خرابی‌های ناشی از برف و باران، شکست یا ترکیدگی شیشه تنها بخشی از این خطرها هستند که شما می‌توانید به راحتی با خرید یک بیمه‌نامه جامع به‌عنوان بیمه منازل مسکونی آن را بیمه کنید.

البته اگر در یک مجتمع مسکونی بزرگ زندگی می‌کنید، برایتان به‌صرفه‌تر است که یک بیمه‌نامه گروهی به مدیر ساختمان‌تان پیشنهاد بدهید. اگر مستأجر هستید هم ایرادی ندارد، ساختمان‌تان را صاحبخانه می‌تواند بیمه کند یا نکند، اما شما می‌توانید با بیمه‌نامه ویژه مستأجران اسباب و وسایل زندگی‌تان را بیمه کنید و برای خودروی‌تان هم بیمه بدنه با پوشش حوادث غیرمترقبه بگیرید.

قیمت بیمه‌نامه حوادث غیر مترقبه چقدر است؟

بیمه‌نامه سیل، زلزله و آتش‌سوزی قیمت‌های بسیار ارزانی دارند. در حال حاضر بازه قیمتی این بیمه‌نامه‌ها در بازار ایران بین حدود ١٢ تا ٤٥‌هزار تومان در سال است. البته قیمت بیمه‌نامه با افزایش ریسک بالا می‌رود.

به عنوان مثال اگر شرکت‌های بیمه‌ای برای زلزله منطقه‌بندی ویژه‌ای قائل شده‌اند و استان‌هایی مانند اصفهان که خطر زلزله در آنها کمتر است و میزان خسارت احتمالی پایین‌تر است، بیمه‌نامه ارزان‌تری دارند و استان‌هایی که خطر زلزله در آنها خسارات سنگین‌تری به بار می‌آورد؛ مانند تهران و البرز بیمه‌نامه گران‌تری دارند. درباره سیل نیز این تقسیم‌بندی‌ها وجود دارد. مورد دیگری که قیمت بیمه‌نامه شما را بالاتر می‌برد، میزان ریسک موردی است که بیمه می‌کنید. مثلاً اگر شما یک ساختمان قدیمی با سازه خشت و گلی دارید و احتمال ریزش آن بیشتر است، باید پول بیشتری برای بیمه‌نامه بدهید یا اگر در مناطق هشدار زندگی می‌کنید و مثلاً در حوالی بازار بزرگ تهران ساکن هستید، در این منطقه احتمال نشست زمین بالاتر است.

بنابراین برای بیمه‌نامه‌تان قیمت بالاتری به شما گفته می‌شود. موضوع دیگر این است که شما ممکن است در خانه یا مغازه‌تان کالاهایی با ریسک بالاتر خطر نگهداری کنید. به‌عنوان مثال اگر کالاهای قابل احتراق دارید، حتماً بیمه‌نامه آتش‌سوزی‌تان گران‌تر است.

کدام شرکت بیمه‌نامه ارزان‌تری دارد؟

در حال حاضر حدود ١٠ شرکت بیمه‌ای، بیمه‌نامه حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله را می‌فروشند. ارزان‌ترین بیمه‌نامه‌ها متعلق به شرکت‌های بیمه‌ای آسیا و کارآفرین و گران‌ترین بیمه‌نامه‌ها متعلق به شرکت‌های بیمه‌ای پاسارگارد، بیمه ما و بیمه نوین است.

ما به شما توصیه می‌کنیم که فارغ از قیمت بیمه‌نامه، بیمه‌نامه‌تان را از شرکت‌های بزرگ‌تر و توانمندتر بخرید تا در صورت خسارت، برای گرفتن هزینه‌ها دچار دردسر نشوید.

بیمه‌نامه حوادث غیرمترقبه چه خساراتی را پرداخت نمی‌کند؟

زیان‌های ناشی از جنگ داخلی، شورش، آشوب، انقلاب، کودتا، اغتشاشات داخلی و اقدامات احتیاطی و انتظامی ازجمله زیان‌هایی هستند که شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند. زیان‌های ناشی از انفجار مواد منفجره، زیان‌های ناشی از انفجار اتمی، اشعه رادیواکتیویته و زیان‌های واردشده به سکه، پول، اوراق بهادار، فلزات قیمتی، جواهرات و سنگ گرانبها از دیگر مواردی هستند که شرکت‌های بیمه‌ای خسارت آن را پرداخت نمی‌کنند. زیان‌هایی که به اسناد، جمع‌آوری مجدد اطلاعات و حتی تنظیم دفاتر و اسناد بازرگانی وارد می‌شود، این مورد نیز ازجمله مواردی است که شرکت‌های بیمه‌ای خسارت آن را به شما پرداخت نمی‌کنند.

پوشش خسارت بالاتر یا پایین‌تر؟

شرکت‌های بیمه‌ای سقف پوشش حوادث و کف آن را به شما می‌گویند. به‌عنوان مثال آنها به شما می‌گویند که سقف پوشش بیمه‌نامه یک خودروی ٢٠٦ مدل ١٠‌سال پیش ٨٠٠‌هزار تومان است و کف آن ٣٠٠‌هزار تومان. اگر کف بیمه‌نامه را بخرید و سارقی به خودروی‌تان دستبرد بزند و قطعات گرانقیمت را باز کند و ببرد، ممکن است هیچ پولی دست‌تان را نگیرد، چون شرکت‌های بیمه‌ای به شما می‌گویند که مثلاً خودروی‌تان را در برابر سرقت کلی بیمه کرده‌اند و نه سرقت قطعات. این یعنی این‌که آنها تنها در صورتی به شما خسارت می‌دهند که خودروی‌تان را دزد ببرد و نه لوازم آن را. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تمام موارد پوشش بیمه‌نامه‌تان را بررسی کنید و تنها به قیمت ارزان بیمه‌نامه فکر نکنید. شما باید از نماینده شرکت بیمه‌ای به صورت دقیق بپرسید که چه مواردی را با چه شرایطی پوشش می‌دهند؟

ارزش دارایی‌مان را بالا بزنیم، بهتر است یا پایین بزنیم؟

نکته مهمی که باید در بیمه منازل مسکونی رعایت کنید، درج دقیق ارزش منزل مسکونی و لوازم است؛ زیرا اگر ارزش خانه و لوازم خود را کمتر درج کنید، به همان اندازه‌ای که خودتان ثبت کرده‌اید، خسارت به شما تعلق خواهد گرفت. البته برخی بیمه‌ها هم هستند که ادعا می‌کنند صددرصد خسارت شما را در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه پرداخت خواهند کرد اما درنهایت این کارشناس بیمه است که میزان خسارت را تعیین می‌کند.

اگر قیمت ملک و وسایل خانه بالا رفته باشد، چقدر خسارت می‌گیریم؟

یکی از نکات مهم در این بیمه این است که اگر تفاوت قیمتی در هنگام حادثه نسبت به زمان بیمه اتفاق افتاده باشد، در پرداخت خسارت لحاظ خواهد شد. به این معنا که هنگام وقوع حادثه بار دیگر قیمت‌ها سنجیده می‌شوند که این موضوع در کشور ما اهمیت زیادی دارند، چون قیمت‌ها و شرایط اقتصادی ثبات ندارند و هر لحظه قیمت‌ها جابه‌جا می‌شوند و البته افزایش می‌یابند. به همین دلیل قیمت‌ها با کارشناسی دوباره سنجیده می‌شوند و در صورت به توافق نرسیدن بیمه‌گذار و بیمه‌گر بر سر قیمت واقعی خسارت، طرفین می‌توانند از سه کارشناس برای سنجیدن هزینه خسارت استفاده کنند. کارشناس اول و دوم با نظر خود، کارشناس سوم را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین هرکدام از طرفین فقط یک کارشناس به طرف مقابل معرفی می‌کنند تا این دو با مشورت یکدیگر، نفر سوم را انتخاب کنند.

چه زمانی برای دریافت خسارت مراجعه کنید؟

شرکت‌های بیمه‌ای به شما حداکثر ٥ روز زمان می‌دهند تا آنها را از وقوع حادثه باخبر کنید و حداکثر ۱۰ روز وقت دارید تا فهرست اشیای نجات داده‌شده و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه‌گر ارسال کنید. البته یادتان باشد که بیمه‌گذار بدون اجازه بیمه‌گر حق ندارد تغییراتی در مورد کالای بیمه‌شده بدهد تا مشکلی برای ارزیابی خسارت ایجاد نشود. البته اگر وسایلی را جابه‌جا می‌کنید که خسارت کمتر شود، اشکالی ندارد./شهروند
ارسال نظرات
موضوعات روز