جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
پرمصرف بودن آب صنعت فولاد بر هیچکس پوشیده نیست و البته در این میان بسیاری از تولید کنندگان راهکارهای مناسبی در این زمینه اندیشیده اند و برخی نیز به ناگزیر بودن تولید با توجه به این مشکل اشاره کرده اند.
کد خبر: ۳۴۶۳۲
گذر از ترسالی های پیش رو و چالش پرمصرفی آب فولاد

تیتر20 /مهری بهزاد پور - توسعه صنعت فولاد در کشور بعنوان یکی از صنایع پرمصرف آب همواره با چالش کم  آبی و اعتراضات در زمینه توسعه بدون مدیریت مواجه بوده است.

 ولی بارش های امسال و درپیش داشتن ترسالی های پیش رو می تواند فرصتی برای اندیشه جهت مدیریت مطلوب چالش کم آبی دایمی کشور باشد تا با رعایت مسائل زیست محیطی در رفع نیازهای داخلی و حضور در بازارهای صادراتی بعنوان کشوری کم آب، محکم گام بردارد.

به گزارش تیتر ۲۰، ایران  با سابقه بیش از ۴۰ سال تولید فولاد در کشور بعنوان بزرگترین تولید کننده خاورمیانه با سهمی بالغ بر ۵۷ درصد از تولید در منطقه خاورمیانه و رتبه چهاردهم تولید در تولید جهان شناخته می شود.

توسعه کمی و البته نسبتاَ کیفی چشمگیر مراکز تولید این صنعت در سالهای اخیر با وجود تحریم نگاهی وسیع را علاوه بر توجه به مباحث صنعتی در زمینه زیست محیطی و بومی را می طلبد ... و اینکه آیا این توسعه نیاز به مدیریت و نگاهی جامع در تمامی ابعاد را نمی طلبد؟

صنعت فولاد بعنوان یکی از صنایع آب بر در سالهای کم آبی اخیر همواره نگاه نگران حامیان محیط زیست را به دنبال داشته است و این مهم البته با توجه به آلودگی های محیط زیست در حوزه تخریب زیستگاه های حیوانات، فضای سبز، تشدید بیماری های ساکنان منطقه و ... همراه بوده است.

گذر از ترسالی های پیش رو و چالش پرمصرفی آب فولاد

توسعه ناهمگون واحدهای تولیدکننده فولاد و نگاه نگران حامیان محیط زیست
توسعه روز افزون کارخانه های تولید کننده فولاد در کنار تولیدکنندگان بزرگی چون؛ فولاد مبارکه علاوه بر نگرانی توسعه ناهمگون این صنعت در بخش عرضه و تقاضا و برداشت مواد اولیه جهت تولید نگرانی هایی نیز در حوزه  زیست محیطی ایجاد کرده است.

پرمصرف بودن آب صنعت فولاد بر هیچکس پوشیده نیست و البته در این میان بسیاری از تولید کنندگان راهکارهای مناسبی در این زمینه اندیشیده اند و برخی نیز به ناگزیر بودن تولید با توجه به این مشکل اشاره کرده اند.

در این رابطه مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین تولید فولادهای تخت در خاورمیانه  در گفت وگویی ضمن اشاره به دریافت جوایز متعدد تعالی سازمانی، جایز ملی کیفیت و ... به تلاش این شرکت در مصرف کم انرژی اشاره کرده و گفت: مصرف عمومی انرژی در فولاد مبارکه حدود یک و نیم درصد حوزه آبریز زاینده رود است .

به گفته وی سهم استفاده از آب در بخش صنعت استان اصفهان کمتر از ۱۰ درصد است و بیش از ۲۰۰ نوع تجهیزات کنترل آلودگی در نواحی تولید این شرکت نصب شده است. 

بر اساس گزارش اعلام شده از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، این شرکت با استفاده مجدد از پساب های خود سعی دارد تا در مسیر کاهش و صرفه جویی در مصرف آب قدم بر دارد و این مهم تا میزان ۵۰ درصد بازچرخانی آب استفاده شده با سرمایه گذاری در راه اندازی تصفیه خانه های پساب های واحد های تولید فولاد ممکن شده است.

البته آب تنها شاخص تولید بهینه کمی و کیفی فولاد با نگاه صرفه جویی اقتصادی نیست.

تیتر ۲۰ جهت بررسی بیشتر این مساله با یکی از مسوولان شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، بعنوان یکی از قطب های تولید کننده فولاد و صنایع وابسته گفت و گو کرده است.

گذر از ترسالی های پیش رو و چالش پرمصرفی آب فولاد

محمد اکبری معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در باره تاثیر بارش های سال جاری و پیش بینی های ترسالی در سالهای آتی در تسهیل و افزایش تولید کمی و کیفی به خبرنگار تیتر ۲۰ گفت: 
مسلماَ افزایش بارش و میزان آب یکی از شاخص هایی است که می تواند در تولید بهینه کمی و کیفی فولاد نقش موثری داشته باشد اما آنچه را که نباید فراموش کرد این است که عوامل دیگری را در تولید معقول فولاد باید در نظر گرفت.

به گفته وی تولید فولاد در مناطقی که پرآب هستند بدون در نظر گفتن شاخص هایی چون ؛  هزینه های حمل و نقل، اشتغال در مناطق واحدهای تولید ، بازارهای هدف و ... نیز به تولیدکنندگان در رسیدن به اهداف تولید منطقی کمک نمی کند.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید فولاد در شهرهایی مانند یزد و کرمان با وجود کم آبی نیز با توجه به همین شاخص ها و سعی در کاهش هزینه های حمل و نقل ارسال محصولات به بازارهای هدف و انتقال مواد اولیه صورت گرفته است.

وی هچنین یادآورد شد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان همواره در تلاش بوده است تا شاخص های زیست محیطی را رعایت کند. و البته در این میان با تولید فولاد و محصولات وابسته و رفع نیاز داخلی باعث صرفه جویی ارزی در کشور شود.

حفظ منابع زیست محیطی شرط تولید موفق 
اما آنچه که بدیهی است این است که  افزایش ظرفیت کمی واحدهای تولیدکننده فولاد باید با توجه به میزان تقاضا و ضرورت حفظ تعادل فعالیت بین واحدهای تولیدی کوچک درکنار واحدهای بزرگ کشور صورت گیرد.  

چرا که با وجود بارش های کافی سال جاری و پیش بینی ترسالی های چند سال آینده ، ایران بنا به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشوری کم آب محسوب شده و تولید منطقی صنعتی باید با نگاه به این معضل باشد و همواره نگاه نگران و جستجوگر حافظان محیط زیست در این حوزه به همراه داشته باشد.

مطمئنا، امسال و سالهای ترسالی پیش رو فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان صنعتی به ویژه فولاد است تا به راهکارهای مناسب برای مصرف بهینه آب در تولید خود بیاندیشند تا علاوه بر رفع نیازهای داخلی و رسیدن به اهداف صادرات، حقوق هموطنان به ویژه افرادی که در مناطق تولید واحدهای تولیدکننده محصولات صنعتی به خصوص فولاد هستند تامین شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز