پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور گفت: برنج موجود در بازار مربوط به سال 97 است و جهش یکباره قیمت این محصول نه تنها منطقی نیست، بلکه اجحاف به مصرف کنندگان است.
کد خبر: ۳۴۶۹۵
تیتر20 - «جمیل علیزاده شایق» روز دوشنبه در گفت و گویی درباره رسیدن قیمت برنج داخلی بین 23 تا 25 هزار تومان افزود: قیمت برنج از سه شنبه گذشته به یکباره بدون هیچ علتی در شمال کشور افزایش یافت، درحالی که هیچ اتفاقی برای بالا رفتن نرخ این محصول رخ نداده بود.

وی با بیان اینکه برنج مورد نیاز کشور تامین است، اظهار داشت: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک در فصل برداشت (مرداد ماه) 10 هزار تومان بود که در پیک خرید بین 14 تا 16 هزار تومان در شمال کشور و 18 تا 20 هزار تومان در تهران معامله می شد اما در اوایل امسال قیمت آن در استان های شمالی کشور پائین آمد و به 13.5 تا 14 هزار تومان هم رسید اما به یکباره 23 تا 25 هزارتومان شد.
وی تصریح کرد: فروش برنج سال 97 با قیمت های بالا اجحاف به مصرف کنندگان است زیرا سال گذشته هزینه های تمام شده تولید و حتی سود تولیدکنندگان و فروشندگان در قیمت گذاری آن اعمال شده بود. 
دبیر انجمن تولید کنندگان برنج کشور علت گرانی برنج را دلال بازی دانست و گفت: اما برنج سال 98 اکنون در حال کشت است؛ بنابراین انتقاد برنج کاران و فروشندگان این محصول برای افزایش قیمت ها هیچ علت علمی، منطقی و فنی ندارد.
علیزاده شایق با بیان این که کشاورزان عامل گرانی برنج نیستند، افزود: کشاورزان توان مالی آن را ندارند که برنج سال 97 را نگهداری کنند تا گران تر بفروشند؛ آنچه که در قیمت گذاری این محصول تاثیر دارد، حضور کارخانجات شالیکوبی و دلالان است.
وی تصریح کرد: در گذشته کارخانه های شالیکوبی تنها وظیفه تبدیل شلتوک به برنج را داشتند و بواسطه این کار کارمزد و حق العمل عادلانه ای دریافت می کردند اما امروز همان کارخانجات در کنار مراکز تولید یک فروشگاه فروش برنج دایر کرده اند و خودشان به فروشنده تبدیل شده اند که خود این اقدام، عامل افزایش نرخ برنج شده است.
به گفته وی، برنج سال 98 در حال کشت است و در مردادماه امسال برداشت آغاز می شود.

** سیل عامل گرانی برنج نیست 
علیزاده شایق درباره ادعای برخی مبنی براز بین رفتن اراضی شالیکاری در پی وقوع سیل اخیر و گران شدن برنج گفت: این ادعا صحیح نیست زیرا در فروردین ماه برنج کشت نمی شود تا سیلاب بخواهد اراضی برنج را تحت تاثیر قرار دهد؛ در عین حال بارش های باران و شرایط آب و هوایی فروردین ماه منجر شد تولید برنج امسال ما نسبت به سالهای گذشته افزایش یابد تا جایی که حتی استان های غیرشمالی که ممنوعیت کشت برنج را داشتند، امسال می توانند برنج کشت کنند.
وی تصریح کرد: در پی وقوع سیل اخیر در شمال کشور تنها بخشی از خزانه های برنج دچار خسارت شد.
به گفته دبیر انجمن برنج، خزانه مراکزی است که بذر برنج در آنها کشت می شود تا به جوانه و نشا تبدیل شود و پس از آن نشا در 10 سانتی متری یکدیگر کشت می شود تا محصول به شلتوک تبدیل شود.
 طبق آمارها میزان سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی بین 40 تا 42 کیلوگرم محاسبه می شود که به نظر می رسد مصرف سالیانه آن در کشور نزدیک 3.2 میلیون تن باشد؛ از این رو سالیانه 1.7 تا 2 میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و 1.2 تا 1.5 میلیون تن از محل واردات تامین می شود که نشان می دهد برای تامین کسری بازار برنج، چاره ای جز واردات نیست.
در دولت یازدهم و دوازدهم برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، هر ساله در فصل برداشت برنج، واردات برنج ممنوع می شود.
علاوه بر این، شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز برای تنظیم بازار این محصول و همچنین حفظ ذخایر استراتژیک سالانه بخشی از برنج مورد نیاز کشور را در سایر ماه های سال تامین و وارد می کند.
برنج از مهمترین غلات و اقلام غذایی جهان است که نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند؛ در ایران نیز برنج محصولی استراتژیک به شمار می رود که پس از نان، قوت اصلی مردم است و انتظار می رود این محصول با قیمت های مناسب عرضه و در سبد خانوار ایرانی قرار گیرد./ایرنا
ارسال نظرات
موضوعات روز