پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
تیتر20 فرآیند اجباری شدن رمز دوم پویا را بررسی می کند؛
هنوز هیچ اقدام موثری برای افزایش سواد مالی و بانکی عمده مشتریان نظام بانکی انجام نشده است.فرآیند اجباری کردن برای یک رخداد حتی مثبت و ضروری، واکنش های مطلوبی در پی نخواهد داشت و شاید مسیر دستیابی به هدف را حتی دورتر و سخت تر هم کند.
کد خبر: ۳۴۷۷۳
فرآیندی که اعصاب گوشی هایمان را نشانه رفته است

تیتر20 / سارا دلیریان – موضوع اجباری شدن رمزهای دوم یکبار مصرف در شبکه بانکی کشور که از ابتدای خردادماه اجرای آن به صورت یکپارچه در نظام بانکی کشور آغاز خواهد شد، از آن فرآیندهایی است که این روزها توجه بسیاری از رسانه ها و عموم را جلب کرده و گاه و بیگاه انتقاداتی هم نسبت به آن در گوشه و کنار می شنویم.

از زمزمه برخی از بانک ها برای دریافت هزینه برای این خدمات گرفته تا اعتراض بسیاری از کسب و کارهای نوپا به این اقدام که بالاخره واکنش رییس کل بانک مرکزی را نیز در پی داشت. همتی در تازه ترین پست اینستاگرامی خود تاکید کرد که این اقدام در جهت امنیت بیشتر حساب های مشتریان بانکی بوده و شیوه اجرای این قانون نباید به کسب و کارهای نوپا ضربه بزند، ضمن اینکه نباید بابت آن هیچگونه هزینه ای به مشتریان بانکها تحمیل شود.

گرچه این اقدام به خودی خود گام مثبتی برای تامین امنیت حساب مشتریان بانکی خواهد بود که تا پیش از این با مشکلاتی نظیر فیشینگ یا سو استفاده از اطلاعات بانکی با دستبرد به حساب بانکی مواجه بودند، اما قطعا مسائلی را نیز به همراه خواهد داشت.

از جمله اینکه در حال حاضر اغلب بانکها برای این فرآیند اپلیکیشن های رمزساز طراحی و پیش بینی کرده اند که نیازمند نصب بر روی گوشی های هوشمند هستند. صرف نظر از اینکه هنوز هستند برخی از مشتریان که دسترسی به گوشی های هوشمند ندارند، اگرچه حتی بسیار اندک، تعدد و فراوانی این اپلیکیشن های بانکی روی گوشی کاربر از آن دستاوردهایی است که باید چندصباحی بعد زعمای قوم راه حلی برای خود همین مسئله بیابند. مشکلی که امروزه با تعدد دبیت کارتهای بانکهای مختلف در کیف پول هر شهروندی، تصویری عجیب از بانکداری الکترونیکی در کشور را به رخ می کشد!

مشکل حافظه گوشی ها نیز که اصلا مطرح نیست!

توکن های فیزیکی هم که داستان دیگری است!

در نبود فرهنگ سازی، چاشنی اجبار به مدد کارسازان می آید؟!

از سوی دیگر باید پرسید در طول 9 ماه گذشته از شهریور سال 97 تا ابتدای خرداد که این موضوع به طور رسمی در کشور آغاز شده و حتی پیش از آن، چه فرهنگ سازی شایسته ای از سوی متولیان امر در نهادهای قانونگذار و حتی خود شبکه بانکی کشور برای این منظور انجام شده که انتظار داریم با یک کلید از صبح روز اول خرداد همه مشتریان بانکی خوشحال و خندان از این اقدام دیگر نگران امنیت حسابهای خود نباشند و از این سرویس استقبال کنند؟!

در برخی اپلیکیشن ها که رمز دوم را برای مشتری پیامک می کنند هزینه پیامک از کدام راس ماجرا دریافت خواهد شد؟!

اصلا اگر کسی رمز دوم پویا نخواست چه؟!

واقعیت اینست که حتی بدنه خود نظام بانکی نیز هنوز چندان اقبال خوشایندی به ماجرا نداشته و بررسی های میدانی از بسیاری شعب بانکی نشان می دهد حتی بسیاری از کارمندان شعب نیز اطلاع چندان دقیقی از فرآیند ماجرا ندارند و اغلب جمله معروف «هنوز دستورالعملی به ما ابلاغ نشده» پاسخ مشتریان بانکی است. بماند که برخی بانک ها هنوز رسما هیچ اقدامی برای این منظور پیش بینی نکرده اند! 

در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی هنوز هیچ اقدام موثری برای افزایش سواد مالی و بانکی عمده مشتریان نظام بانکی انجام نداده ایم، فرآیند اجباری کردن برای یک رخداد حتی مثبت، واکنش های مطلوبی در پی نخواهد داشت و شاید مسیر دستیابی به هدف را حتی دورتر و سخت تر هم کند.

در مصائب عدم توجه به فرهنگ سازی پیش از اقدام برای عملیاتی کردن امر، همین بس که هنوز به مرحله فراگیری و اجرای عمومی نرسیده مدیرعامل یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک کشور از تماس های مشکوک برای دریافت اطلاعات رمزیکبار مصرف با کاربران خبر داده و هشدار می دهد شهروندان اطلاعات رمزهای یکبار مصرف خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند!

بدیهی است که بدون ایجاد زمینه های فکری مناسب از اجباری کردن فرآیندهای مثبت هم نفع چندانی حاصل نخواهیم کرد.

در نهایت به نظر می رسد که با این اقدام قطعا در یک مقطعی از زمان شاهد کاهش و افت تراکنش های اینترنتی خواهیم بود و سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های نوپا و کسب و کارهایی که به سختی خود را در این روزهای دشوار سرپا نگه داشته اند، بر روی اپلیکیشن های موبایلی و درگاه های اینترنتی، با چالش مواجه خواهد بود، البته می توان خوشبین بود شاید بانک ها از همین منظر به رقابت و نوآوری جهت بهبود خدمات خود نیز بیاندیشند اما نباید فراموش کرد آگاهی بخشی و افزایش سواد بانکی کاربران حلقه مفقوده ای است که می تواند کل این فرآیند را به چالش بکشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز