پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
تیتر20 بررسی کرد؛
تولید ،ریل ملی » در راستای تحقق رونق تولید ملی و صرفه جویی ارزی متعاقب قرارداد بین کارخانه ذوب آهن و شرکت آهن جمهوری اسلامی ایران ، نیمی از راه تولید را نپیموده از مسیر خارج و متوقف مانده است.
کد خبر: ۳۴۷۷۴
نوسانات ارز «ریل ملی» را از مسیر تولید خارج کرد!

تیتر20 / مهری بهزاد پور - تولید ،ریل ملی  در راستای تحقق رونق تولید ملی و صرفه جویی ارزی متعاقب قرارداد بین کارخانه ذوب آهن و شرکت آهن جمهوری اسلامی ایران ، نیمی از راه تولید را نپیموده از مسیر خارج و متوقف مانده است.

گام برداشتن در مسیر رونق تولید ملی، یکی از اهدافی به شمار می آید که حرکت در این مسیر به ویژه توسط بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی می تواند نیل به اهداف پیش بینی شده در چشم انداز ۲۰ ساله را محقق کند.

تولیدات صنایع مادر چون ؛ فولاد ، آهن، پتروشیمی و ... نقش مهمی در خودکفایی ملی به عهده دارند و این امر با توجه به مشکلات موجود نقش موثرتری عهده دار هستند.

تولید ریل ملی در سربالایی رونق تولید 
انعقاد قرارداد تولید ریل مطابق با استانداردهای ملی بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی در حدود 4 سال پیش  در راستای خودکفایی اقتصادی کشور صورت گرفت و بر اساس این قرارداد ذوب آهن متعهد شد ۴۰ هزار تن ریل U33 را  به راه آهن تحویل دهد. 

تولید ریل مطابق با استانداردهای بین الملی نهایتاَ منجر به درخواست شرکت راه آهن به عنوان متقاضی اصلی این محصول و انعقاد قرارداد خرید ریل بالغ بر ۴۰۰۰۰ تن شد که مسلماَ علاوه بر رفع نیاز داخلی صرفه جویی ارزی فراوانی نیز به دنبال  داشت.

از آنجایی که حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی به شمار می رود این قرارداد ، قراردادی مطلوب به شمار می آمد.

 بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، در افق ۱۴۰۴ کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. برای تحقق این هدف به حدود ۲ میلیون تن ریل نیاز است که در صورت عدم تولید ریل در داخل کشور حدود ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جهت واردات ریل خارج خواهد شد.

در گزارش مقاومتی نیوز، و بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تهران واردات ریل در سال های گذشته به صورت زیر بوده است:


سال

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۱۳۹۴

۱۳۹۵

هشت ماهه اول ۱۳۹۶

میزان واردات ریل (میلیون دلار)

۲۲

۴۳

۶۲

۱۴۶

۸۱



بنابراین این قرارداد،  بازار هدف مطلوبی در داخل کشور برای ذوب آهن و همچنین صرفه جویی ارزی مناسبی نیز برای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به ارمغان می آورد و همچنین نقش موثری در توسعه زیربنای حمل و نقل کشور ایفاء می کرد.

اما شنیده ها حکایت از اجرایی نشدن مفاد این قرارداد و عدم تحویل ریل به صورت کامل به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی دارد.
برای روشن شدن موضوع به گفت و گو با طرف های ذینفع در این قرارداد پرداخته ایم :

نوسانات ارز «ریل ملی» را از مسیر تولید خارج کرد!

رئیس هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان: قادر به تولید بیش از ظرفیت تولید داخلی هستیم

بر اساس این گزارش در حالی که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گله از عدم تحویل ریل و اجرای کامل قرارداد منعقد شده در سال ۹۴ را دارد،  رئیس هیأت مدیره ذوب آهن از توانایی ذوب آهن برای تولید بیش از حد نیاز داخلی خبر می دهد.

بهرام سبحانی در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به تنوع محصولات تولید شده در این کارخانه گفت : تولید ریل با توجه به ارزش افزوده ای که این محصول برای کشور به دنبال دارد یکی از محصولاتی است که ذوب آهن در مجموعه و خطوط تولید خود اقدام به ساخت آن کرده است. 

وی صرفه جویی ارزی حاصل از تولید ریل در داخل کشور را برای هر صد هزار تن حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت :  ظرفیت تولید ذوب آهن حدود ۳۰۰ هزار تن درسال است  و با توجه به این امر واردات ریل به کشور اصلاَ منطقی نیست.

نوسانات ارز «ریل ملی» را از مسیر تولید خارج کرد!

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی :فقط نیمی از قرارداد خرید ریل از ذوب آهن را دریافت کردیم

با وجود اهمیت قرارداد ساخت ریل ملی و به کار گیری آن و مذاکرات صورت گرفته در این زمینه بین کارخانه ذوب آهن و شرکت راه آهن ،  سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن در گفت و گویی به خبرنگار ما گفت : این قرارداد در سال ۱۳۹۴ مبنی بر ساخت و تحویل ۴۰ هزار تن  ریل به ما با کارخانه ذوب آهن منعقد شد که ۲۵ هزار تن آن  بر اساس استانداردهای موجود ساخته و تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: مابقی این قرارداد به میزان ۱۵ هزار تن آن به دلیل مشکلاتی در ذوب آهن همچنان تحویل داده نشده است.
رسولی یادآور شد: این در حالی است که قرار بود ۴۰ هزار تن ریل به ما طی مدت ۴ ماه  در سال ۹۴ تحویل داده شود اما متاسفانه هنوز ۲۵ هزار تن باقی مانده به دلایل مختلف در اختیار ما گذاشته نشده است.

مدیر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به این سوال که آیا شرکت راه آهن با توجه به توان تولید کارخانه ذوب آهن مجدداَ درخواست خرید خواهد داشت یا خیر گفت: هر اقدام جدیدی در این حوزه نیاز به تکمیل قرارداد خرید ریل درسال 94 دارد.


توان تولید داریم ، متقاضی نداریم
رئیس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در ادامه با بیان اینکه توان تولید شرکت ذوب آهن اصفهان با وجود تحریم ها بسیار مطلوب است تاکید کرد: میزان تولید محصولات ذوب آهن از جمله «ریل » را میزان تقاضا در جامعه مشخص می کند و در حال حاضر نیاز و تقاضای جامعه کمتر از ظرفیت تولید ما هست.

سبحانی همچنین در پاسخ به اینکه چنانچه تقاضا برای تولید ریل در کشور وجود نداشته باشد خطوط تولیداین محصول چه جایگزینی خواهند داشت،  گفت: البته تولید ریل با توجه به ارزش افزوده و صرفه جویی ارزی ملی برای ما نیز از مطلوبیت برخوردار است . اما در صورت نبود تقاضا این خط نیز به تولید دیگر محصولات متنوع تخصیص خواهد یافت.

وی همچنین تولید ریل برای مترو، خطوط اصلی و فرعی ،کم سرعت پرسرعت ریل صنعتی و  ... را از جمله موارد متنوع تولید این کشور ذکر کرد.

افزایش قیمت ها و مشکلات تجاری عامل عدم اجرای کامل قرارداد ریل ملی

رییس هیات مدیره ذوب آهن اصفهان همچنین مشکلات تجاری را عامل وقفه در نهایی شدن قرارداد تولید و تحویل ریل به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد این مشکل با تعامل بیشتر حل شود.

وی دلیل اجرایی نشدن کامل قرارداد ساخت و تحویل ریل به شرکت راه آهن را نوسانات اقتصادی جامعه و مشکلاتی دانست که در کشور وجود دارد و احتمالاَ شرکت راه آهن بنا به الزامات دولتی بودن قادر به گذر از این نوسانات نیست .

وی ابراز امیدواری کرد مشکلات تجاری موجود در این بخش حل شود .

به گزارش تیتر20، استفاده از ظرفیتهای کامل تولید کشور و تعامل های درون سازمانی یکی از حلقه های طلایی محقق شدن شعارهای رشد و تعالی اقتصادی است. «ریل ملی» نیز مسلماَ نیازمند بستری مناسب برای وحدت در اجرا هست.

البته در این مسیر مشکلات پیش روی کشورمان در راستای تحریم و ... منجر به ایجاد موانعی نه چندان پایدار می شود که مسلماَ نیازمند همدلی و همفکری بیشتر است.

ارسال نظرات
موضوعات روز