شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
تیتر20 بررسی کرد؛
خریداران با کدام شاخص؛ منطق، شیفتگی یا عرضه و تقاضای خودروهای «چینی صفر ، کره ای و ژاپنی کار کرده»در مدل های مختلف خرید قرار می گیرند و برگ برنده واقعی در دست کدامیک خواهد بود.
کد خبر: ۳۴۷۷۵
بازار خودرو خارجی به کدام سو می رود؟ کره ای کار کرده یا چینی صفر؟

تیتر20 - افزایش افسارگسیخته قیمت خودروها پس از آخرین دور تحریم آمریکا بسیاری از شرکت های خودروساز خارجی در ایران را برای ادامه همکاری با ایران مردد ساخت و این روند حتی سایه تردید را بر سر خودروسازان چینی با وجود بازار بزرگ ایران نیز گستراند.

نظرات مختلف کارشناسان و مردم در باره خرید یا نخریدن خودروهای چینی ، کیفیت نسبی مطلوب یا نامطلوب آنها در مقایسه با خودروهای ایرانی  و خودروهای کارکرده کره ای یا ژاپنی با کیفیت مطلوب و قابل اطمینان از جمله مواردی بود که پیش از آغاز جدی تحریم ها علیه ایران بسیاری را برای خرید خودروی موردنظر خود با توجه میزان بودجه در اختیار سرگردان ساخته بود.

این سرگردانی وقتی بیشتر شد که افزایش قیمت لجام گسیخته خودروها مردم را بین خرید خودروی صفر چینی با قیمت های نجومی و کیفیت معلوم و خودروهای کارکرده کره ای و ژاپنی با توجه میزان قدرت خرید یکسان، واقعاَ مردد کرد.

همکاری مشترک بسیاری از خودروسازان چینی از جمله جیلی، ام‌جی و ... که جزو شرکت‌هایی هستند که با خودروسازان آمریکایی سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) دارند. باعث شد تا بعد از تحریم اخیرآمریکا به حالت تعلیق درآمد یا به خروج این شرکت ها از بازار ایران با وجود مطلوبیت مورد نظر منتهی شد.

به این ترتیب با خروج این خودروها تامین قطعات یدکی ، خدمات پس از فروش و ...  خودروهای چینی با اختلال مواجه گشت. شرایطی که برای خودروهای کارکرده نیز به طور یکسان ایجاد شد. 

حال با توجه شرایط جدید، خریداران خودرو برای خرید خودرو چینی صفر یا خودروهای کارکرده ژاپنی یا کره ای در شرایط یکسانی قرار گرفتند . در حالی که تفاوت قیمت خرید کم خرید برای این دو گزینه مسلماَ آنها را به طرف خرید خودروی کارکرده با کیفیت بسیار مطلوبتر سوق می دهد.

البته در این میان برخی از خودروسازان چینی همچنان علاقمند به حضور در بازار ایران باقی ماندند و محصولات خود را در کشور همپا با افزایش قیمت دیگر خودروها عرضه کردند و به حضور خود ادامه دادند.

عامل تداوم خودروهای چینی
بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو  و مدیر یکی از مجموعه های سازنده ی خودروهای چینی در گفت و گو با خبرنگار ما با  اشاره به مجموعه حدود ۲۰۰ هزار نفری خریداران خودروهای چینی به ابراز علاقه برخی از شرکت های خودروسازی چین با وجود تحریم های پس از خروچ از برجام آمریکا اشاره می کند و می گوید: نگرانی از خروج خودروسازان چینی از ایران و نبود پشتیبانی لازم برای ارایه خدمات برای همه خودروسازان چینی در کشور رخ نداده است و هنوز هم بازار ایران برای بسیاری از خودروسازان چینی با وجود تحریم و جنگ تجاری بین آمریکا و چین از جذابیت لازم برخوردار است. 

وی سرمایه گذاری مشترک داخلی ایران با شرکت های چینی خودروساز را از شاخص های ماندگاری خودروسازان چینی در کشور می داند و خاطرنشان می کند: خودروهایی مانند دانگ فنگ ، چری و ... با توجه به سرمایه گذاری های مشترک ، سرمایه گذاری در بخش آموزشی و .... در ایران ماندگار خواهند بود.

وی پیش بینی کرد ؛ برخی از شرکتهای خودروساز با توجه به تامین قطعات یدکی این خودروها از سوی سازندگان حضور خود را  در کشور حفظ خواهند کرد.

صدرایی درباره کیفیت پایین برخی از خودروهای چینی حتی در مقایسه با خودروهای داخلی و مصرف بالای سوخت آنها  گفت : در نظر گرفتن شاخص هایی چون زیبایی ظاهری و مشابه سازی خودروهای برند خارجی، در نظر گرفتن سایز و قدرت خرید مصرف کننده و ... از جمله مواردی است که خودروسازان چینی را در حضور در بازار موفق کرده است.

این کارشناس خودرو در باره خرید منطقی خودرو کارکرده ژاپنی یا کره ای یا خودروی چینی حتی صفر با سنگینی قیمت بسیار کمتر در کفه ترازو خودروهای کارکرده گفت :‌شیفتگی برخی خریداران خودرو ، محافظه کار بودن آنها را در خرید خودرو به سمت ماشین های زیبای چینی سوق می دهد و سایز خرید خودرو را با توجه به توان خرید آنها مشخص می کند.

اما بررسی نظر این کارشناس با لحاظ کردن این که در بیشتر محصولات چینی کپی شده از نمونه‌های اروپایی یا آمریکایی است و این خودروها به‌نوعی فاقد اصالت هستند. کیفیت این خودروها را می‌توان در جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت به خوبی مورد سنجش قرار داد. در این جدول محصولات چینی بیشتر از سه ستاره کیفی دریافت نکردند .

این گزارش می افزاید:  البته خودروسازان چینی طوری حرکت می‌کنند که برنامه‌های خود را برای بازار آمریکا از دست ندهند و  حال باید دید که خودروسازان چینی چقدر به دراختیار داشتن بازار آمریکا و رقابت با دیگر خودروسازان نسبت به تداوم حضور خود در ایران با وجود تحریم های موجود علاقمند خواهد بود.

به گزارش تیتر20 ،البته خریداران خودروهای کارکرده ژاپنی و کره ای و دیگر برندهای روز دنیا نیز با مشکل خروج شرکت های سازنده آنها و احتمالاَ نبود مراکز خدمات پس از فروش و ... مواجه هستند و شاید کیفیت بهتر آنها نسبت به خودروهای چینی و عدم مراجعه کمتر آنها  به تعمیرگاه ها و بی اطمینانی از استمرار حضور آنها در ایران ، برگ برنده خریداران این خودروها باشد.

در پایان باید دید که در بازار سانسور شده قیمت خودروها ، خریداران با کدام شاخص؛ منطق، شیفتگی یا عرضه و تقاضای خودروهای «چینی ، کره ای و ژاپنی یا خودروهای داخلی»در سایزهای مختلف خرید قرار می گیرند و برگ برنده واقعی در دست کدامیک خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز