پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
تیتر20 بررسی کرد؛
این روزها که بازار خودرو حسابی ملتهب شده و قیمت ها نجومی بالا رفته اند، یک واژه مشترک از زبان فعالان صنعت خودرو، برخی کارشناسان، مسوولان دولت و البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی شنیده می شود و آن "دلالان" است.
کد خبر: ۳۴۷۹۴
نقش دولت در رونق دلالی خودرو

تیتر20 - از نظر آنها، دلالی و دلالان، بازار خودرو را به این روز انداخته و تا وقتی بازار از وجودشان پاکسازی نشود، همین آش و همین کاسه برقرار است. اما آیا دلالان مقصران اصلی التهاب و گرانی در بازار خودرو کشور هستند؟ شاید در بررسی ریشه های التهاب بازار خودرو، به دلالان هم برسیم، اما پرسش مهمتر اینجاست که چه چیزی دلالی و واسطه گری را در این بازار رونق داد؟

در ظاهر قضیه، این دلالان هستند که قیمت را در بازار خودرو تعیین می کنند و آنها می گویند پراید به بالای 55 میلیون تومان برسد و پژو 206 از مرز 125 میلیون تومان نیز بگذرد. طبق این فرضیه، دلالان ده ها و شاید صدها خودرو خریده و با کم و زیاد کردن عرضه آنها به بازار، قیمت را تعیین می کنند و این وسط کاری از دست خودروساز و مشتریان و مصرف کنندگان واقعی نیز بر نمی آید.

 با فرض درست بودن این مسائل، حالا باید به این پرسش پاسخ داد که ریشه دلالی کجاست و چرا با وجود نظارت دولت و حساسیت بالا روی قیمت خودرو، بازار تا این حد ملتهب و سرشار از گرانی شده است.

اولا نباید فراموش کرد که همه فروشندگان خودرو در بازار، به معنای واقعی کلمه دلال نیستند و بسیاری از شهروندان مایلند برای حفظ سرمایه و ارزش پول خود، خودرو پیش خرید کرده و سپس آن را به بالاترین قیمت ممکن در بازار بفروشند.

 بنابراین اینجا بهتر است به دنبال این بگردیم که چرا بازار خودرو به مقصد پول های سرگردان و نقدینگی تبدیل شده و خودرو نیز از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تغییر ماهیت داده است.

تردیدی وجود ندارد که این روزها تورم انتظاری ایرانی ها بالا رفته و آنها به دنبال این هستند تا سرمایه های خود را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند. در این بین، خودرو نیز جزو همین سرمایه ها محسوب می شود، به خصوص آنکه کالایی حداقل دو نرخی است و میلیون ها تومان تفاوت میان قیمت کارخانه و بازار آن وجود دارد.

 به عنوان مثال، خودرویی مانند پراید، در کارخانه قیمتی حول و حوش 35 میلیون تومان دارد و در بازار آزاد 50 میلیون تومان هم معامله می شود و این یعنی 15 میلیون تومان سود برای کسی که بتواند این محصول را از در کارخانه تحویل بگیرد. 

کلید معما اتفاقا همین جاست، در همین اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها. وقتی برای یک مشتری عادی که بتواند خودرویی از نمایندگی تحویل بگیرد، پای 15 میلیون تومان سود بی دردسر در میان است، چرا برای دلالان و واسطه گران، دلالی و واسطه گری در بازار خودرو جذاب نباشد؟ 

اگر این اختلاف قیمتی مثلا یک میلیون تومان بود، آیا باز هم دلالی و واسطه گری می صرفید؟ قطعا نه. بنابراین بیش از آنکه نقش دلالان در التهاب بازار خودرو مهم باشد، ریشه های این دلالی اهمیت دارد، زیرا ریشه که سوزانده شود، مشکل حل خواهد شد.

 ریشه دلالی در بازار خودرو به عنوان یکی از دلایل التهاب و گرانی، در اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها نهفته است و تا وقتی دولت دست از تحمیل قیمت به خودروسازان برندارد، دلالان قرص و محکم به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

بنابراین اگر قرار است دلالی در بازار خودرو حذف یا حداقل کمرنگ شود و دلالان نتوانند منحنی قیمت را هدایت کنند، بهتر است سیاست سرکوب قیمت توسط دولت کنار گذاشته شده و بازار را به دست عرضه و تقاضا سپرد.      

ارسال نظرات
موضوعات روز