جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶
وزیر «صمت» خواستار شد
یک وعده و یک درخواست حاصل نشست وزیر صمت با برخی از نمایندگان مجلس بود.
کد خبر: ۳۴۷۹۸
تیتر20 -  یک وعده و یک درخواست حاصل نشست وزیر صمت با برخی از نمایندگان مجلس بود. وعده جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور تقویت ساخت داخل، خطاب به تولیدکنندگانی است که بتوانند کالای داخلی تولید کنند. رضا رحمانی در جدیدترین اظهارنظر اعلام کرده که از هرکسی که کالا و قطعه‌ای را می‌تواند در داخل تولید کند، حمایت می‌شود؛ همچنین واردات نمونه مشابه آن کالا نیز برای حمایت از تولید و تقویت تولیدکنندگان داخلی باید ممنوع شود. افزایش لیست ممنوعیت‌های وارداتی از سال گذشته در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفت؛ به‌طوری که سال گذشته واردات ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع شد تا به این طریق سهم ارز تخصیص یافته به کالای وارداتی کاهش یابد.
شناسایی آدرس کاسبان رانت 
اقدام صورت گرفته در حالی است که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته می‌توان گفت سهم کالای ممنوعه از سبد ارزی کشور بسیار ناچیز است با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این نکته تاکید دارد که ممنوعیت‌های در نظر گرفته شده به منظور حمایت از تولید داخل صورت گرفته است و وی سعی در ادامه این روند دارد. از سوی دیگر در کنار لیست کالای ممنوعه سال گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سال‌جاری نیز از ممنوعیت واردات ۱۴۲ قلم کالا با مسوولیت خودش خبر داد؛ هر چند لیست ممنوعه‌های سال‌جاری هنوز به‌طور کامل منتشر نشده است، اما اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده آن است که لیست کالای ممنوعه به منظور تقویت توان ساخت داخل هر روز بلندتر خواهد شد. در کنار وعده حمایتی داده شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از تشکیل قرارگاه تولید در این وزارتخانه خبر داد و عنوان کرد که در این قرارگاه سیاستگذاری می‌کنیم، سازمان حمایت هم به صحنه آمده و قطعا آینده بهتری خواهیم داشت.

نشست روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای فراکسیون ولایی مجلس علاوه بر وعده حمایتی اعلام شده به تولیدکنندگان، حاوی یک درخواست نیز بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان مجلس خواست هر جا با فساد یا رانتی برخورد کردند، اطلاع دهند و تا حصول نتیجه پیگیر باشند و اگر برخورد جدی و بدون تعارف نبود آن را اعلام عمومی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تاکید بر این نکته که در وزارتخانه نه فامیل دارم، ‌نه باند دارم و نه مافیا، خواستار آن شد تا هر کدام از نمایندگان در هر قسمت از وزارتخانه وی مافیا یا رانت‌خواری سراغ دارند، صریح اعلام و معرفی کنند. به گفته وی، قطعا این وزارتخانه در مقابل هر نوع رانت‌خواری و فساد خواهد ایستاد و با هیچ احدی در این خصوص تعارف نخواهد داشت. رحمانی بر این نکته نیز تاکید کرد: در حال‌حاضر دریافت ارز و هزینه‌ کرد آن کاملا ردیابی و محدودیت‌های آن کاملا رعایت می‌شود و هرگونه تخلف به محاکم قضایی اعلام می‌شود و هیچ مماشاتی با این مسائل نداریم، به هیچ احدی رانت نداده و نخواهیم داد و تا روزی که هستیم اجازه رانت‌خواری نمی‌دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجازه نخواهم داد در این شرایط که همه باید پای کار باشند و به تولید کمک کنند، عده‌ای تحت هر عنوانی به منافع خود فکر کنند به همین دلیل در برخورد با فساد با احدی تعارف ندارم، در وزارت صمت هیچ رانتی داده نشده است و از این به بعد هم داده نخواهد شد.

خواسته‌های بهارستان‌نشین‌ها
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز با بیان اینکه توجه جدی به شهرک‌های صنعتی و جلوگیری از تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌‎ها، توجه جدی به تامین مواد اولیه و مدارای بانک‌ها با واحدهای صنعتی از جمله موضوعات مورد نظر نمایندگان بود، بیان کرد: دلایل معضل خودرو، نقش دلالان و فساد حاکم بر بازار خودرو و مافیای خودرو، لجام گسیختگی بازار و نوسانات قیمت و گرانی‌های پی‌درپی حاکم بر بازار و تفاوت قیمت‌ها و ضرورت تامین کالاهای اساسی و نظارت کامل بر تولیدات داخلی نیز از مسائل مطرح شده توسط نمایندگان بود.

در کنار خواسته‌های ذکر شده، بهارستان‌نشین‌ها بر ضرورت اساسی در مقابله و مبارزه با قاچاق و از بین‌بردن مسیرهای قاچاق کالا به‌ویژه تولیدات داخلی، پرسش‌هایی در مورد علت ارائه کالاها با ارز آزاد به‌رغم ارائه ارزهای دولتی و نیمایی، ضرورت مقابله با رانت‌خواری‌ها و مفاسد در صادرات و واردات در این نشست تاکید کردند. به گفته سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس رانت‌خواری باعث می‌شود که مردم از خدمات محروم شوند. در عین حال، چرایی عدم ثبات ارز نیز از سوی نمایندگان مطرح شد، بهارستان‌نشین‌ها معتقدند اگر ارز باثبات نشود، سایر بازارها نیز دچار نوسان می‌شوند. نقوی‌حسینی با بیان اینکه نمایندگان اعتقاد داشتند که رویکرد مدیریت کشور باید تغییر کند و بخش خصوصی باید وارد عرصه شود همچنین نظام بانکی باید پای کار باشد، ادامه داد: نمایندگان مطرح کردند که جهت‌گیری و ریل‌گذاری حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است و باید جلوی آن را گرفت.

خبرهای صادراتی
اما در این نشست خبرهای صادراتی نیز از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. به گفته رحمانی در حوزه ارز این وزارتخانه مصرف‌کننده ارز محسوب می‌شود و باید نیاز ارزی بخش تولید تامین شود، در این زمینه مجلس نیز به ما خیلی کمک کرده است. در مورد صادرات نیز ما سال گذشته با افت به‌خصوص در نیمه دوم سال مواجه بودیم و صادرات این بخش به منفی ۵ رسید؛‌ اما برای سال‌جاری به منظور بهبود روند صادرات و مثبت کردن آمار صادراتی راهکارهایی در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم در همین شرایط تحریمی صادرات را مثبت کنیم.  وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اولویت‌های صادراتی این وزارتخانه نیز عنوان کرد: همسایگان را در اولویت اول صادرات تجاری قرار دادیم و با مقامات کشورهای همسایه مذاکره کردیم. خط قرمز ما در صادرات حفظ و تامین کالاهای اساسی و مصرفی مردم است و در این زمینه کوتاه نمی‌آییم. مردم مطمئن باشند کالاهای مصرفی و اساسی آنها را تامین می‌کنیم.  وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه واردات در سال ۱۳۹۷ منفی ۲۳ بوده است، عنوان کرد: این میزان در کالاهای مصرفی منفی ۳۰ و مواد اولیه منفی ۱۶ بوده، این آمار به معنای جهت‌گیری درست وزارت صمت است. در سال‌‎های قبل واردات کالا را ممنوع کردیم؛ زیرا تولید داخلی داشتیم، امسال نیز فهرست کالاهای تولید داخل را اعلام کردیم و واردات آنها ممنوع شد.

رحمانی همچنین درباره وضعیت تولید خودرو نیز عنوان کرد: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت تولید خودروی داخلی را راه‌اندازی کرده و به زودی بازار را مدیریت می‌کنیم. قطعه‌سازان شروع به ساخت کرده‌اند. در مورد قیمت‌ها همین هفته جلسه گذاشتیم. امروز بعدازظهر هم جلسه داریم و قطعا نظارت قوی و گسترده خواهد شد و در این زمینه از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این خصوص اعلام می‌کنیم هر کسی، هر کالا و قطعه‌ای را می‌تواند در داخل تولید کند، حمایت و استقبال می‌کنیم، تولید داخل اولویت اصلی وزارت صمت است، همه ما باید توجه داشته باشیم که تحت تاثیر فضای روانی که دشمن مدیریت می‌کند، قرار نگیریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به شرایط بازار خودرو و عدم انجام تعهد خودروسازان به‌عنوان نمونه (حدود یک میلیون و یکصد هزار) در زمانی که تصدی وزارتخانه را بر عهده گرفت، افزود: با تمام توان برای حل این مشکل تلاش کردیم، امروز شرایط بهتر شده است؛ البته مشکلاتی وجود دارد اما تولید رونق پیدا کرده است و خودروسازان به مرور ایفای تعهد می‌کنند./دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز