پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
تیتر20 زوایای اهدای جوایز برای افزایش ضریب نفوذ اپلیکیشن های بانکی را بررسی کرد؛
رونق بیش از پیش جشنواره ها و وعده قرعه کشی بانک ها به امید افزایش کاربر برای اپلیکیشن های بانکی این پرسش را مطرح می کند که آیا اساسا هر نوع کالا و خدماتی باید از بستر اهدای جایزه برای معرفی و افزایش ضریب نفوذ بهره گیرد یا شیوه های مناسب تری نیز برای فرهنگ سازی هست؟!
کد خبر: ۳۴۸۰۸
جوایز قرعه کشی ها روی اپلیکیشن ها نشست؟!

تیتر20 / سارا دلیریان – با ورود به عصر بانکداری مدرن و توسعه خدمات بانکداری مجازی، این روزها بیشتر از هر زمانی بانک ها نیاز به گسترش اینگونه خدمات را احساس کرده و در یک فضای رقابتی، بیش از پیش نیازمند توسعه ابزارها و خدمات الکترونیک هستند.

اپلیکیشن های همراه بانک که این روزها دنیای بانکداری را متحول کرده و به ارتباط مشتریان با بانک ها و شعب شکل تازه ای بخشیده، از جمله خدماتی است که امروزه بازوی قدرتمندی برای هر بانکی است تا بتواند فارغ از هزینه های بالای شعبه داری و باجه های فیزیکی، نیازمندی های مشتریان خود را پاسخ داده و درآمدهای کارمزدی خود را نیز افزایش دهد.

از همین روست که همگام با توسعه بانکداری دیجیتال در کشور، شتاب در عرضه و به روزآوری این اپلیکیشن ها نیز توسعه پرشتابی را در کشور تجربه می کند و هر بانکی تلاش دارد با ارائه بهترین و کاملترین نسخه از همراه بانک بر روی گوشی های هوشمند شهروندان، مشتریان خود را حفظ کند و با ایجاد جذابیت هایی در جهت جذب مشتریان جدید گام بردارد.

همین نیاز در بخش توسعه بازار باعث شده تا این روزها از هر سو خبر قرعه کشی این اپلیکیشن ها از سوی بانک های مختلف منتشر شود، راهکاری که احتمالا کم هزینه ترین و بی دردسرترین راهی است که به ذهن تیم های توسعه ای در بانک ها می رسد!

اما به نظر می رسد با گسترش این پدیده نیاز است تا تحقیقی جامع و مستقل در خصوص تاثیرات اهدای جوایز بر ضریب نفوذ اپلیکیشن های همراه بانک انجام شود تا ارتباط این دو با هم به طور شفاف سنجیده شود. اما آنچه در حال حاضر مسلم است اینست که شاید در مقطعی از زمان بتوان به برگزاری جشنواره و اهدای جوایز برای معرفی این خدمات در جهت فرهنگ سازی نیم نگاهی هم داشت، اما رویه فعلی بانک های کشور که تمام مسیر جاری خود را صرفا به قرعه کشی و اهدای جایزه معطوف داشته اند نیز جای بسی تامل و نقد دارد.

بر اساس آنچه در زبان فارسی عموما در تعارفات بیش از حد مرسوم است، بانکها نیز باید از شاخ و برگ های اضافی در تبلیغات و تکرار مکرر جشنواره ها در اهدای جوایز پرهیز کنند و به قولی «زتعارف کم کن و بر مبلغ افزا»، چرا که مشتریان در این همراه بانک ها به دنبال سهولت و سرعت در بهره گیری از خدمات و انجام امور بانکی خود با کمترین زمان و هزینه هستند و قطعا وعده قرعه کشی و اهدای جوایز نمی تواند خلاهای فنی را برطرف نماید و بی شک در یک استراتژی بلندمدت، این راهکار جز تحمیل هزینه بدون دستاوردهایی شایسته نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

جوایز رنگارنگ، اشکالات و کمبودهای فنی و امنیتی را جبران خواهد کرد؟

پرسش دیگری که مطرح است اینست که آیا اساسا این فرهنگ گسترش قرعه کشی و اهدای جایزه با این شتاب روز افزون و سطح وسیع در فرهنگ عمومی، روش مطلوبی است و تاثیرات فرهنگی موردنظر را بر جای خواهد گذاشت و آیا می توان به دستاوردهای فراگیری این فرهنگ با نگاهی مثبت نگریست؟

آیا اساسا هر نوع کالا و خدماتی باید از بستر اهدای جایزه برای معرفی و افزایش ضریب نفوذ بهره گیرد یا شیوه های مناسب تری نیز برای فرهنگ سازی هست؟!

نظام بانکی ما را چه پیش آمده که تنها دستاویز آن برای جلب اقبال و اعتماد عمومی اهدای جایزه است؟! کارکرد عمومی بانک ها اساسا در چنین رویکردی چه تعریفی دارد؟! بنگاه مالی که باید دغدغه سود و زیان داشته باشد؟ تسهیل گر خدمات مالی؟ آژانس تجاری که تنها به برندینگ خود می اندیشد؟ یا صرفا یک ارائه دهنده خدمات مالی در بستر وب با سودای افزایش کاربر که جایزه می دهد؟!

رویکرد بانک ها باید اجبار و تشویق تبلیغات بانکی برای نصب اپلیکیشن های همراه بانک جهت فراگیری این خدمات باشد یا ارائه سرویس ها و ارزش افزوده در این اپلیکیشن ها ؟!

بدیهی است وقتی از کیفیت و ارائه سرویس مطلوب در یک بستر امن و باسهولت به ارائه جوایزی نظیر خودرو یا کمک هزینه مسکن یا سکه و .... بدون بهبود و رفع اشکالات فنی، تغییر رویکرد می دهیم نباید انتظار اثربخشی و تداوم چسبندگی مشتریان را در درازمدت از خدمات ارائه شده در همراه بانک ها داشت. 

به نظر می رسد تحقیق مستقلی نیاز است تا تعیین کند اساسا اهدای جوایز و داستان پرتکرار قرعه کشی های متعدد، گزینه مناسبی است و اینکه اساسا در این شکل کار، نوع جوایز باید بر اساس چه منطق و معیاری تدوین شود؟! جای خالی یک آسیب شناسی علمی در خصوص این اقدامات نمایشی نظام بانکی به شدت خالی است.



ارسال نظرات
موضوعات روز