شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
در نشست خبری هیات مدیره انجمن قطعه سازان مطرح شد:
160 هزار خودرو در کف کارخانه ها برای عرضه به مردم با کسری قطعات از سوی یکی دو شرکت قطعه ساز روبروست.
کد خبر: ۳۴۹۶۵
آدرس غلط به مردم می دهند؛انجمن خودروسازان نام قطعه سازان کارشکن را به رسانه ها بگوید

تیتر20 - فرهاد بهنیا ، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران در یک نشست خبری ضمن بیان این مطلب و در واکنش به ادعای انجمن خودروسازان مبنی بر این که قطعه سازان علت توقف بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌های خودروسازی هستند گفت: کارشکنی مربوط به یکی دو  قطعه‌ساز است که اتفاقا بیش‌ترین ارز ۴۲۰۰ تومانی و مطالبات دولتی را دریافت کرده اند و باید از سوی انجمن خودروسازان مشخص شود که کدام قطعه‌ساز با کدام قطعه و با چه میزان دریافت ارز دولتی و سایر مطالبات موجب توقف خودروها در شرکت‌های خودروسازی شده‌است.

وی اظهار کرد: بزرگترین مشکلی که در شرایط فعلی صنعت قطعه‌سازی را مورد تهدید قرار داده است، بحث آدرس‌های غلطی است که به مردم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه مشکلات صنعت خودروسازی داده می‌شود. در مصاحبه هفته گذشته دبیر انجمن خودروسازان عمده مشکل توقف در کف کارخانه‌های ایران‌خودرو، قطعه‌سازان بیان شد. بخشی از این موضوع درست است اما ادای واقعی مطلب نیست.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان افزود: حدود ١۶٠ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها موجود است که قاعدتاً باید تجاری شود که حدود ٨٠٠٠ میلیارد تومان ارزش ریالی دارد که اگر ۶٠ درصد آن به صنعت قطعه سازی یا خودروسازی برگردد، رقمی حدود ۴٨٠٠ میلیارد تومان می‌توانست از سوی مصرف‌کننده یا بازار به خودروساز واریز و سپس به قطعه‌ساز تعلق گیرد و زمینه‌ساز افزایش تیراژ تولید شود و مشکل کیفیت را نیز از این محل حل کند و مهم‌تر این‌که افزایش قیمت بازار را تا این حدود رقم نمی‌زد و آرامش در بازار خودرو ایجاد شده بود که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده چند سالی در آرامش به سر می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه حدود ٩۵ درصد قطعه‌سازان همین اکنون با بالاترین ظرفیت تولید را انجام داده و کالا ارسال می‌کنند اما بخاطر کسری یک تا دو قطعه از سوی چند قطعه‌ساز خودروها تجاری نشده و کف کارخانه‌ها متوقف می‌شود؛ اظهار کرد: خودروسازی بعد از نفت تأثیر گذارترین تولید ارزشی کشور را دارد لذا کاهش آن می‌تواند به ضرر منافع ملی باشد و نقش اساسی در تورم داشته باشد.

بهنیا تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌های قطعه‌سازی به دلیل سیاست نامعلوم چند قطعه‌ساز در خطر توقف و بیکاری هستند. شرکت قطعه‌سازی صحبت آن را می‌کنیم، با ندادن قطعه به دو شرکت خودروساز بزرگ و اصلی کشور، باعث شده که سایر شرکت‌های قطعه‌ساز در معرض توقف فعالیت و تعطیلی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضع قابل تأمل و قابل توجه این است که شنیده‌ها حکایت از این دارد که شرکت قطعه‌سازان مذکور، شرکت‌های نیمه تعطیل را خریداری می‌کنند. اگر نقدینگی لازم را دارد، قاعدتاً باید تولید کرده و نیاز قطعه‌ای خودروساز را تأمین کند؛ اگر هم پول ندارد، خرید واحدهای نیمه‌تعطیلی که اگر تزریق پول برایشان انجام شده بود با ظرفیت بالا امکان تولید داشتند؛ چه معنا و مفهومی دارد؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران،نیز در سخنانی گفت: در صورتی که تا 20 روز آینده تسهیلات 7 هزار میلیاردی مصوب قطعه سازان پرداخت نشود صنعت قطعه سازی کشور زمین گیر خواهد شد.
وی افزود: علت اصلی عدم پرداخت این تسهیلات به نبود همکاری بانک مرکزی باز می گردد و مسئولیت هر اتفاقی که در صورت عدم پرداخت این تسهیلات رخ دهد بر عهده این نهاد پولی و مالی کشور است.
بیگلو تاکید کرد: انتظار می رود نهادهای نظارتی در سالی که "رونق تولید"، نام گذاری شده است وارد شوند و این مشکل را حل کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز