پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
تیتر20 رفتار بانک شهر در زمینه به روز رسانی خدمات بانکداری الکترونیک را بررسی می کند؛
روند قابل قبولی که در ارائه خدمات بانکداری مدرن به شهروندان از سوی بانک شهر آغاز شده بود، اگر نگوییم به طور کامل متوقف شده اما چنان در رخوت و سستی فرو رفته که این روزها کمتر نام و نشانی از بانکی پویا و مترقی برجاست.
کد خبر: ۳۵۰۵۱
مکث طولانی پیش قراول بانکداری مدرن در شهر

تیتر 20 / سارا دلیریان – بانک شهر جزو بانکهای جوانی است که به عنوان یکی از زیر مجموعه های شهرداری به مدد منابع مالی قدرتمند این نهاد در اواخر دهه 80 با هدف تأمین نیاز شهرداری ها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‎ها و مخارج شهر در راستای تحقق توسعه شهری تاسیس شد و با مجوز رسمی از بانک مرکزی و با سهام داری شهرداری‌های تهران و سایر کلانشهرهای کشور، ابتدا در قامت یک موسسه مالی اعتباری و سپس در هیبت بانک به شبکه بانکی کشور پیوست.

در این سالها گرچه انتقادات مستمری بر وجود چنین ساختاری در نظام بانکی مطرح بوده است اما در متن فعالیت های بانکداری، این بانک تاثیرات قابل توجهی بر صنعت بانکداری کشور و خصوصا در عرصه بانکداری مدرن داشته است.

بانک شهر در اوایل دهه 90، هم در بعد بانکداری اعتباری با طرح های ویژه اعتباری و تسهیلاتی توانست بسیاری از مشتریان نظام بانکی را به سمت خود جلب نماید و هم در بخش بانکداری مدرن و خدمات الکترونیکی گامهای بزرگی در صنعت بانکداری کشور برداشت. شهر نت های بانک شهر که برای نخستین بار توسط این بانک در سراسر کشور میهمان تازه شهرها شدند، تجربه جدیدی از خدمات بانکداری در شعب 24 ساعته را برای شهروندان ممکن ساختند، خدمات پرداخت در مدل های NFC، خدمات صراف الکترونیک و VTM های بانکی نیز از جمله نوآوری های دیگر این بانک در عرصه بانکداری الکترونیک و پیشروی هوشمندانه آن به سمت بانکداری دیجیتال بود.

در اختیار داشتن منابع مالی مناسب از یک سو و تیم های تخصصی قوی در حوزه منابع انسانی که عموما در عرصه بانکداری چهره هایی خوش نام و برجسته محسوب می شدند از ویژگی هایی بود که عموم فعالین صنعت بانکداری را به آتیه ای درخشان برای این بانک خصوصا در حوزه فناوری های نوین، خوشبین می ساخت.

اما در یکی دوسال اخیر، دقیقا همین منابع قدرتمندی که بانک شهر در اختیار داشت گویا به چشم اسفندیار این بانک تبدیل شده و تغییرات مدیریتی و مسایل و حواشی پیش آمده برای شهرداری ها در خصوص عملکردهای مالی بر این بانک نیز بی تاثیر نبوده و طی مدت اخیر خصوصا در دورانی که این بانک با سرپرستی اداره می شود شاهد شتاب پیشین در تحقق فرآیندهای گذشته در بانک شهر نیستیم.

بسیاری از منتقدان در خصوص عملکرد بانک شهر بر این باورند سهام 70 درصدی شهرداری ها در این بانک به جای اینکه صرف تامین و تجهیز پروژه های زیرساختی و عمرانی شهری شود، صرف اقدامات نمایشی و پروژه های بانکداری الکترونیک در عرصه هایی شد که واقعا برخواسته از نیاز واقعی شبکه بانکی نبود و به همین دلیل بسیاری از این اقدامات با وجود مبدعانه بودن، دستاوردی موثر و پایدار در بر نداشت.

اما نباید این واقعیت را نیز نادیده گرفت که در یک دوره، نوآوری های پی در پی در بانک شهر انتظار رونمایی از خدمات نوین بانکی را از سوی این بانک بیشتر کرده بود که نشان از یک پتانسیل مناسب و ظرفیت بالقوه دارد. به هر صورت به هر دلیلی روند قابل قبولی که در ارائه خدمات بانکداری مدرن به شهروندان از سوی بانک شهر آغاز شده بود، اگر نگوییم به طور کامل متوقف شده اما چنان در رخوت و سستی فرو رفته که این روزها کمتر نام و نشانی از بانکی پویا و مترقی برجاست.

اینکه روندی مطلوب و شایسته کند یا متوقف می شود از یک سو و تکلیف نه چندان معلوم برای سهامدارانی که بعد از گذشت مدتها در پاییز سال گذشته با بازگشایی نماد این بانک در فرابورس به بازار معاملات بازگشتند پرسش اساسی است، این پرسش در متن مقاله حاضر از آن جهت حائز اهمیت است که بانک شهر با رویکرد محصول‌محوری و تمرکز بر بازارهای جدید در بانکداری مدرن موفق به جلب نظر مشتریان و سهامداران خرد شد. فرآیندی که این روزها جان و رمق چندانی ندارد. حال ناخوش و حواشی شهرداری ها نیز بی اثر نبوده است شاید!

ارسال نظرات
موضوعات روز