پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
ازآنجاکه فعلا صنعت خودرو در تحریم است، امکان همکاری و مشارکت چندانی با خارجی ها وجود ندارد، بنابراین اگر سایپایی ها بتوانند در قالب طرح پویش بومی سازی، قطعات وارداتی را داخلی سازی کنند، توان توسعه محصول را خواهند داشت.
کد خبر: ۳۵۱۶۳
پویش سایپا برای مقابله با تحریم

تیتر20 - تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران اگرچه سختی های فراوانی را نصیب این صنعت بزرگ کشور کرده است، با این حال زمینه ساز حرکت شرکت های خودروساز داخلی به سمت بومی سازی هرچه بیشتر قطعات نیز شده است. 

در این بین، گروه خودروسازی سایپا با پویش بومی سازی قطعات خودرو به دنبال آن است که علاوه بر کاهش وابستگی به قطعات خارجی، تنوع محصولاتش را نیز بالا ببرد.

سایپایی ها که تحت تاثیر مستقیم تحریم قرار گرفته اند، طی چند ماه گذشته توانستند به نوعی به ثباتی نسبی در تولید برسند، هرچند البته کماکان با شرایط عادی تولید فاصله دارند. این شرکت در حال حاضر توانسته بعد از پشت سرگذاشتن بخشی از مشکلات مربوط به تولید، تیراژ را افزایش دهد. 

 بیشتر تولیدات گروه خودروسازی سایپا اما در حالی به خانواده X100 و X200 مربوط می شود که این شرکت و زیرمجموعه اش پارس خودرو قصد دارند طی سال جاری سبد محصولات خود را متنوع کنند. به عبارت بهتر، سایپا با عبور نسبی از مشکلات مربوط به تولید، حالا هدف تنوع و توسعه محصول را آن هم از مسیر داخلی سازی قطعات دنبال می کند. 

در این مورد دو پرسش بسیار مهم وجود دارد؛ اول اینکه دستیابی به این هدف چه تحولی در سایپا ایجاد خواهد کرد؟ و اینکه راه های رسیدن به تنوع محصول با توجه به وجود تحریم های سخت و دردسرساز چیست؟ در باب پرسش اول، نکته بسیار مهم جذب رضایت هر چه بیشتر مشتریان است.

 در حال حاضر بخشی از مشتریان به دلیل عدم دریافت خودروهای خود، از خودروسازان داخلی به خصوص سایپا گله مندند و انتظار دارند هرچه زودتر دست شان به محصولاتی که پیش تر ثبت نام کرده اند، برسد.

 راه رسیدن به این مهم، افزایش تیراژ در کنار توسعه محصول است. با رشد داخلی سازی قطعات، سایپا می تواند تولید خود را بالا ببرد و در نتیجه، عرضه محصولات افزایش می یابد و در نتیجه روند تحویل خودروهای ثبت نامی معوق سرعت خواهد گرفت. 

نکته دیگر اینجاست که با افزایش داخلی سازی قطعات به ویژه آنهایی که به اصطلاح های تک هستند و وابستگی خارجی دارند، امکان توسعه محصول به وجود خواهد آمد. سایپا دیر یا زود باید با محصولات قدیمی خود به خصوص پراید خداحافظی کند و بنابراین برای پر کردن جای خالی آنها، نیاز به خودروهایی جدید دارد. 

پویش سایپا برای مقابله با تحریم

ازآنجاکه فعلا صنعت خودرو در تحریم است، امکان همکاری و مشارکت چندانی با خارجی ها وجود ندارد، بنابراین اگر سایپایی ها بتوانند در قالب طرح پویش بومی سازی، قطعات وارداتی را داخلی سازی کنند، توان توسعه محصول را خواهند داشت.

اما در باب پرسش دوم، نباید فراموش کرد که تحریم های آمریکا و دوستانش بسیار سخت و ناهموارکننده مسیر تولید هستند، بنابراین می طلبد تا امکان استفاده خودروسازان از تمام ظرفیت های مادی و معنوی داخلی برای افزایش تولید و توسعه محصول استفاده شود. 

مشکلی که هرازچندگاهی خودروسازان از آن گلایه می کنند، تحریم های داخلی است، از جمله فریز شدن تسهیلات بانکی، مشکلات مربوط به ترخیص قطعات از گمرک، گشایش اعتبار و همچنین تداوم قیمتگذاری دستوری. 

تا وقتی این مشکلات و موانع برطرف نشوند و تحریم های داخلی در کنار تحریم های خارجی گریبان سایپا و دیگر خودروسازان را بفشارد، نمی توان امید چندانی به نتیجه بخش بودن اقداماتی مانند پویش بومی سازی قطعات بود. 

تحریم های خارجی به نوبه خود اجازه دستیابی سایپا به تکنولوژی روز دنیا را نمی دهد و این موضوع کار این شرکت را برای داخلی سازی، سخت کرده است. بنابراین در این وسط حداقل انتظار این است که تحریم های داخلی رفع شوند تا سایپا و امثالهم مجبور نباشند همزمان در دو جبهه بجنگند و تمرکز و توان شان(برای مقابله با تحریم آمریکا) به نوعی نصف شود.     

ارسال نظرات
موضوعات روز