جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
تولید پژو 301 با قطعات داخلی سازی شده می تواند حاوی این پیام باشد که صنعت خودرو ایران به بلوغ در حوزه بومی سازی قطعات رسیده است.
کد خبر: ۳۵۱۶۴
چالش داخلی سازی پژو 301 برای ایران خودرو

تیتر20 - با خروج آمریکا از برجام و به تبع آن، تحریم خودروسازی ایران، پژو فرانسه چمدان هایش را بست و بی توجه به قراردادی که با ایران خودرو داشت، آن را یک طرفه لغو کرد.

 این شرکت قصد داشت در گام نخست دور جدید حضور در ایران، سه محصول به نام های 2008، 301 و 208 را به تولید برساند، که در این بین تنها تولید 2008 محقق شد. 

در حالی که گمان می رفت با رفتن پژو، تولید 301 و 208 نیز به بایگانی برود، ایران خودرویی ها پا پس نکشیده و اقدام به داخلی سازی این محصول کردند. آن طور که خبر می رسد،  ایران خودرویی ها با اتکا به توانایی های داخلی تصمیم به داخلی سازی خودرو پژو ۳۰۱ جهت تولید انبوه گرفته اند. در واقع ایران خودرو قصد دارد قطعات پژو 301 را داخلی سازی کرده و احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، آن را راهی بازار کند. 
چالش داخلی سازی پژو 301 برای ایران خودرو

این اقدام از جهات مختلف تبعات مثبتی را برای ایران خودرو و کلا خودروسازی کشور به دنبال خواهد داشت. به نظر می رسد در صورت اجرایی شدن این پروژه، صنعت خودرو تحول بزرگی را در عرصه توسعه محصول و تولید خودروهای جدید تجربه خواهد کرد و می توان آن را به نوعی  بلوغ خودروسازی و قطعه سازی کشور در دوران تحریم دانست.

 در حال حاضر تحریم های آمریکا و دوستان علیه صنعت خودرو ایران، شرایط را برای تولید و توسعه محصول بسیار سخت کرده است. تامین قطعات به مشکل خورده و خودروسازان خارجی از ترس جرایم آمریکا و همچنین محدود شدن نقل و انتقال پول، ایران را ترک کرده و خودروسازی کشور را تنها گذاشته اند.

 در این شرایط، تنها گزینه موجود برای ادامه حیات خودروسازی، داخلی سازی هرچه بیشتر قطعات است، آن هم در مورد محصولات جدید. اینکه ایران خودرویی ها به سراغ داخلی سازی پژو 301 رفته اند، نشان از این مسئله دارد که آنها به دنبال توسعه محصول هستند و نمی خواهند تمام تمرکز خود را روی خودروهای قدیمی بگذارند.

 البته تامین قطعات خودروهای قدیمی نیز به مشکل خورده و طبعا در شرایط تحریم نمی توان قید تولید آنها را زد، اما این نیز که همه وقت و سرمایه و تمرکز ایران خودرو صرف داخلی سازی محصولاتی مانند پژو 405 و 206 و سمند و ... بشود نیز به صلاح نیست. 

این خودروها به هر حال دیر یا زود باید از رده تولید خارج شوند و محصولات جدید جای آنها را بگیرند، بنابراین عقل سلیم حکم می کند ایران خودرویی ها در همین دوران تحریم نیز به فکر توسعه محصول باشند.

 به نظر می رسد در راستای رسیدن به این هدف، پژو 301 گزینه مطلوبی است، چه آنکه به هر حال این محصول قطعاتی مشترک با سایر پژوهای تولیدی در کشور دارد. 

تولید پژو 301 با قطعات داخلی سازی شده می تواند حاوی این پیام باشد که صنعت خودرو ایران به بلوغ در حوزه بومی سازی قطعات رسیده است، البته به شرط آنکه ایران خودرویی ها کیفیت را فراموش و فدای تولید نکنند.
چالش داخلی سازی پژو 301 برای ایران خودرو

طبعا اگر قرار باشد در حوزه داخلی سازی پژو 301 یا سایر خودروها، تمرکز فقط روی کمیت و زود نتیجه گرفتن باشد، نتیجه کار خوب از آب در نخواهد آمد و هم خودروسازان دلسرد می شوند و هم مشتریان اعتماد خود را به محصولات داخلی از دست می دهند.

 البته تردیدی نیست که ایران خودرو به دلیل تحریم دسترسی چندانی به شرکت های معتبر خارجی در راستای انتقال تکنولوژی روز دنیا ندارد و این موضوع، چالشی بزرگ بر سر راه کیفیت قطعات و خودروهای داخلی سازی شده ایجاد می کند. 

با این حال بهتر است ایران خودرو از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی خود برای تولید پژو 301 در قامت خودرویی با کیفیت استفاده کند تا هم خیرش به خودروسازی کشور برسد و هم به مشتریان.

ارسال نظرات
موضوعات روز