پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
برای برون رفت از شرایط فعلی که باعث شده پارس خودرو شرکت های همکار خارجی خود را از دست بدهد، چه راهکارهایی وجود دارد؟ اصلا بهترین تصمیم برای اداره سومین خودروساز بزرگ کشور و حفظ آن در گردباد تحریم چیست؟
کد خبر: ۳۵۱۶۵
پارس خودرو، طوفان زده ای جنتلمن

تیتر20 - با آغاز تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران،تمامی شرکت های خودروسازی کشور با چالشی بزرگ در تامین قطعات و مشارکت با شرکای خارجی مواجه شدند و در این بین، به نظر می رسد پارس خودرو آسیبی جدی تر از سایرین خورده است.

 پارس خودرو که سومین خودروساز بزرگ کشور و شاید مجهزترین آنها به شمار می رود، ظاهرا این روزها با افت شدید تولید محصولات مونتاژی مواجه شده است. 

اگر تولید محدود برلیانس و رنو را فاکتور بگیریم، این شرکت در حال حاضر تنها به تولید پراید مشغول است و کار دیگری ندارد. روزگاری در پارس خودرو محصولات لوکس و شیکی مانند نیسان ماکسیما، تیانا، مورانو، مگان و امثالهم مونتاژ می شد، حالا اما خطوط تولید این شرکت تقریبا خالی از مونتاژی ها است، زیرا شرکت های خارجی رفته اند و پارس خودرو مانده و پرایدهایش. 

در این شرایط، پرسش اینجاست که برای برون رفت از شرایط فعلی که باعث شده پارس خودرو شرکت های همکار خارجی خود را از دست بدهد، چه راهکارهایی وجود دارد؟ اصلا بهترین تصمیم برای اداره سومین خودروساز بزرگ کشور و حفظ آن در گردباد تحریم چیست؟

شاید اگر این پرسش اوایل تحریم های آمریکا مطرح می شد، پاسخ آن این بود که پارس خودرو باید به دنبال شرکای جایگزین برود، اما گذشت زمان نشان داد تقریبا هیچ خودروساز خارجی (با استانداردهای حداقلی) حاضر به پذیرفتن ریسک مشارکت با شرکت های ایرانی فعال در حوزه خودرو نیست. 

بنابراین به نظر می رسد پارس خودرو بهتر است به هر شکل ممکن ارتباط خود را با شرکای خارجی خود حفظ کند. البته در مورد رنو فرانسه، این موضوع تقریبا امکانپذیر نیست، زیرا این شرکت رسما اعلام خروج از ایران کرده است. این در حالی است که شاید بتوان دیگر شریک خارجی پارس خودرو یعنی برلیانس چین را راضی به ادامه همکاری کرد. 

 گویا مشکل اصلی برلیانس برای ماندن در ایران، محدود شدن نقل و انتقال پول است، بنابراین اگر پارس خودرویی ها بتوانند راهی برای چالش پیدا کنند، شاید برلیانس ماندنی شود.

دیگر راهی که می توان پیش روی پارس خودرو در شرایط سخت فعلی گذاشت، تمرکز روی داخلی سازی قطعات است، کاری که سایپا و ایران خودرو آن را آغاز کرده اند. داخلی سازی قطعات می تواند به دو شکل در پارس خودرو انجام شود؛ اول در حوزه محصول داخلی این شرکت یعنی پراید و دوم در حوزه محصولات خارجی از جمله تندر-90 و برلیانس. 

البته مشکل حق لیسانس در تولید خودروهای موردنظر وجود دارد، که اگر آن را حل شده فرض کنیم، پارس خودرو می تواند در صورت داخلی سازی تندر-90 و برلیانس، به تولید آنها ادامه دهد. 

گفته می شود در حال حاضر حدود 60 درصد از قطعات تندر-90 ساخت داخل شده است، بنابراین می ماند 40 درصد دیگر. هرچند تحریم شرایط را برای ادامه حیات خودروسازی بسیار سخت کرده، با این حال راه داخلی سازی قطعات کاملا بسته نیست و پارس خودرو شاید بتواند به آن ورود کرده و نتایج مثبنی نیز حاصل کند. 

به اعتقاد خیلی ها، شرایط خودروسازی کشور این گونه باقی نمی ماند و به هر حال دیر یا زود گشایشی در مسائل سیاست خارجه و تحریم و اقتصاد داخلی رخ خواهد داد، بنابراین چه بهتر که پارس خودرویی ها از همین حالا اقداماتی را در حوزه داخلی سازی محصولات آغاز کنند. 

در مورد محصول داخلی این شرکت یعنی پراید نیز داخلی سازی می تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا این محصول با وجود قدیمی بودن، فعلا و تا عادی نشدن شرایط، از رده تولید خارج نخواهد شد. 
  

ارسال نظرات
موضوعات روز