جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
در گفت و گوی تیتر20 با کارشناس صنعت پرداخت مطرح شد:
شروع اعطای مجوز به پست بانک، شروع گسترش تقاضا برای شرکت ها و موسسات دیگر با عناوین متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه اگر برای شرکتهای پرداخت با وجود هزینه های چندین ساله در زیرساخت و توسعه امکانات خود، ارائه سرویس در این مناطق مقرون به صرفه نباشد، برای پست بانک هم نخواهد بود.
کد خبر: ۳۵۲۸۰
پست بانک و چالش ها در حوزه خدمات پرداخت روستایی!/آیا ورود پست بانک به محدوده PSP گری مفید است؟

تیتر20 / سارا دلیریان – موضوع اعطای مجوز شرکت پرداخت روستایی به پست بانک از موضوعاتی است که با جدی تر شدن در ماههای اخیر، بحث و نظرات بسیاری را به همراه داشته است. در این خصوص گفت و گویی داشته ایم با محمدرضا کافی، از مدیران صنعت پرداخت الکترونیک در کشور و فراز و فرودهای این موضوع را با وی به بحث گذاشته ایم.

کافی در خصوص اما و اگرهای اعطای این مجوز به پست بانک با تاکید بر اینکه در این موضوع باید همه جنبه های موضوع را بررسی و قضاوت کرد معتقد است: به نظرم در کنار همه ابهامات و آسیب هایی که بر این موضوع متصور است و در ادامه به آن خواهم پرداخت، جنبه های مثبت و ضروریاتی هم در این مسئله وجود دارد که قطعا برای یک تحلیل درست باید همه جوانب را در نظر گرفت.

از منظر نخست این موضوع تا حدی منطقی است که پست بانک به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات بانکی در نقاط روستایی طبعاً نیازمند یک سری سرویس ها و خدمات PSP گری هم هست. پست بانک خدمات بانکی خود را در این مناطق توسعه داده و نیازمند توسعه ابزارهای پرداختی که توسط شرکت های PSP ارائه می شود، نیز می باشد که تلفیق این دو حوزه، نیازمندی ها را به طور کامل پوشش دهد. طبعا ارائه این خدمات یک وظیفه کلان است و نیازمند حمایت حاکمیت، تا بتوانیم خدمات کاملی در همه نقاط کشور با ضریب نفوذ بالا به هم میهنان عزیز ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این نکته که بسیاری از بانک های دیگر نیز می توانند این موضوع را با استناد به شرایط و مشتریان خود مطرح کنند، گفت: اما تفاوت پست بانک با سایر بانکها در موضوع ارائه خدمات، تفاوت در افراد گیرنده خدمت نیست، موضوع در نقاط دسترسی و شرایط جغرافیایی مناطق است، یعنی خدمات پست بانک بسته به فرد نیست بسته به منطقه جغرافیایی است که مناطق دور از دسترس را هم شامل می شود.

ارائه خدمات پرداخت برای نقاط روستایی با شرایط فعلی مقرون به صرفه نیست

کافی افزود: نکته دوم با توجه به نوع منطقه و پوشش جمعیتی که وجود دارد پست بانک قادر نیست با هیچ شرکت پرداختی وارد مذاکره شود و بتواند خدمات مورد نیاز منطقه را از شرکت پرداخت دریافت کند. با توجه به بُعدمسافت و پوشش جمعیت حداقلی برخی از مناطق، و با درنظر گرفتن فضای اقتصادی حاکم بر جامه و افزایش بهای تمام شده خدمات پرداخت، به لحاظ بیزینسی تعداد تراکنش های تولیدی برای یک شرکت پرداخت مقرون به صرفه نیست، چراکه، بانک قادر به پرداخت مابه التفاوت کارمزد شاپرک و هزینه های PSP نیست. 

این کارشناس صنعت پرداخت در خصوص این مساله که بسیاری از خدمات پرداخت امروزه بدون ابزار فیزیکی و با گسترش تکنولوژی نیز در دسترس دورافتاده ترین نقاط جغرافیایی نیز هست، تصریح کرد: اتفاقا ضعف پیشرفت تکنولوژی در برخی مناطق یکی دیگر از دلایلی است که پست بانک می تواند با تمسک به آن بر ضرورت دریافت مجوز پرداخت پافشاری کند. اگرچه در حال حاضر خدمات بانکداری همراه و خدمات غیرحضوری به صورت روزافزون در حال گسترش است اما واقعیت اینست که ضریب نفوذ این خدمات با توجه به شاخص هایی نظیر سن، تحصیلات، منطقه جغرافیایی و .... متغییر است. 

در تلفیق حوزه های عملکردی بانک و شرکتهای پرداخت، آسیب ها و چالش های بزرگی متصور خواهد بود

این کارشناس صنعت پرداخت در ادامه با اشاره به این مطلب که در کنار همه اینها بررسی دقیقتری نیاز است، گفت اما پرسش مهم اینست که آیا واقعا چقدر نیاز است تا پست بانک این شیوه عملی را انتخاب کند و آیا اساساً ورود پست بانک به محدوده PSP گری مفید است و منشا چه رخدادها و خدماتی خواهد بود. 

کافی تاکید دارد: باید توجه کرد که بانک و شرکت پرداخت هرکدام حوزه عمل تفکیک شده ای دارند، البته در برخی بخش ها همپوشانی وجود دارد ولی نوع خدمت و سرویسی که ارائه می دهند متفاوت و تفکیک شده است و اگر قرار باشد بانک و شرکت پرداخت وارد حوزه های عملکردی دیگر شوند اساسا خدمات به هم می ریزد و چالش بزرگی روی خواهد داد.

وی تصریح کرد:کما اینکه اگر در حال حاضر هم می بینید که صنعت پرداخت دچار چالش بزرگی است به نام کارمزدها که دقیقا به دلیل همین خارج شدن از نقش های اصلی و وارد شدن به نقش یکدیگر است. به طور مثال در قضیه پایانه های فروش هر دستگاه پوز برای بانکها به عنوان یک آورده ارزان قیمت محسوب می شد اما اکنون دیگر پوز آورده ارزان قیمتی برای بانک ها نیست و ادامه شیوه فعلی برای شبکه بانکی و حتی صنعت پرداخت مطلقا مقرون به صرفه نیست.

سرمایه گذاری در ایجاد زیر ساخت

کافی افزود: در موضوع مورد بحث نیز شرکتهای پرداخت با سرمایه گذاری در این بخش، زیرساخت ها و ابزارهای مناسب و بسیار متنوع برای ارائه خدمات پرداختی را در یک فضای رقابتی فراهم کرده اند. حال پرسش این است که در حال حاضر آیا پست بانک با دریافت مجوز PSP آیا توان هزینه و ایجاد این زیرساخت را به طور مستقل خواهد داشت؟ یا صرف دریافت این مجوز، کار را به یک شرکت و مجموعه دیگری واگذار می نماید؟ و این قطعا سرآغاز چالش های بعدی خواهد بود.

وی معتقد است: اساسا باید پرسیده شود، با دریافت مجوز PSP روستایی و ارائه مستقل این خدمات برای خود پست بانک به لحاظ هزینه مقرون به صرفه خواهد بود؟ 

کافی می افزاید: من معتقدم شروع اعطای مجوز به پست بانک، شروع گسترش تقاضا برای شرکت ها و موسسات دیگر با عناوین متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه اگر برای شرکتهای پرداخت با وجود هزینه های چندین ساله در زیرساخت و توسعه امکانات خود، ارائه سرویس در این مناطق مقرون به صرفه نباشد، برای پست بانک هم نخواهد بود. پس خواه ناخواه قدم بعدی پست بانک برای اینکه بتواند هزینه و درآمد را مدیریت کند، اجبار برای ورود به سایر بخشها خواهد بود و این یعنی آغاز چالشی جدی دراین صنعت در کنار چالش نظام کارمزدها خواهد بود.

اصلاح نظام کارمزدها، منشا حل بسیاری از مشکلات پیش رو است

کافی با اشاره به این نکته که باید سرمنشا این موضوع را ریشه یابی و چاره اندیشی کرد، گفت: من معتقدم مشکل اصلی جای دیگری است. با اصلاح نظام کارمزدها، بخشی از فشار هزینه ها از بانکها برداشته می شود و بانکها در هزینه کرد آزادی عمل بیشتری خواهند داشت، درست مثل جایگزینی سود ماه شمار به جای سود روز شمار، که تا حدودی در کاهش هزینه های بانک ها موفق بود.

محمدرضا کافی در پایان تصریح کرد: بهتر است به این موضوع نگاه کلان تری داشته باشیم. طبعا مناطق روستایی یکی از نقاطی است که شرکتهای پرداخت با شرایط فعلی، ناچار به خروج از آن خواهند بود و حتی برای پست بانک نیز مقرون به صرفه نیست که در این مناطق راسا با عنوان PSP روستایی وارد عمل شود.


ارسال نظرات
موضوعات روز