جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
تیتر20/گزارش ویژه
تداوم اقدامات حمایتی زیست محیطی معدن چادرملو می تواند نقطه آغازی برای استمرار فعالیت این معدن و تدوام اشتغال ۳۵هزار نفر یا نقطه پایانی بر وجود زیستگاه یوز ایرانی ... باشد.
کد خبر: ۳۵۳۳۶
بهره برداری از پهنه D19 چادرملو تعامل صنعت و محیط زیست!

تیتر۲۰ / مهری بهزادپور - اخبار مبنی بر واگذاری پهنه D19  از ابتدا باعث ایجاد اختلاف نظرها و اعتراضاتی در بسیاری از بخش ها اعم از زیست محیطی، تهدید زیستگاه یوز ایرانی ، نحوه واگذاری این منطقه برای بهره برداری به شرکت چادرملو و ... شد.

اما سخنان جعفر سرقینی ، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن وتجارت، در این باره و  تایید واگذاری  معدن D19   به چادرملو و سنگ آهن مرکزی بر اساس ماده 32 قانون معادن نقطه پایان در این زمینه و تنویر افکار عمومی بود.

به گفته وی این واگذاری نیاز به مزایده نداشته و وزارتخانه مجاز است بر اساس اهلیت شرکت ها پهنه های معدنی را واگذار کند.

سرقینی سرمایه گذاری در سنگ آهن مرکزی بافق و چادرملو به نرخ امروز 25 هزار میلیارد تومان برآورد کرد وابراز امیدواری کرد ذخایر خوبی کشف شود.
بهره برداری از پهنه D19 چادرملو تعامل صنعت و محیط زیست!

اقدامات زیست محیطی چادرملو  
یکی از چالش هایی که همواره تمامی معدنکاران و فعالان حوزه صنعتی با آن روبرو هستند، مباحث زیست محیطی است که به نوعی فعالیت این بخش را با مشکل مواجه کرده و در بسیاری از موارد منجر به تعطیلی فعالیت معدن شده است.
 
صنایع فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر از مهمترین بخش هایی است که افزایش ظرفیت تولید کیفی و کمی موجبات رشد در صنایع وابسته آن  و تقویت بنگاه های اقتصادی می شود. 

شرکت چادرملو به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده در این صنعت در راستای تحقق شعار « رونق تولید ملی » با استفاده از پتانسیل های داخلی و بومی گرایی در این مسیر گام برداشته است .

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یک شرکت ایرانی ثبت شده در بورس اوراق بهادار تهران، در خط مشی خود نیز به موضوع محیط زیست اشاره کرده و بر اساس آن استاندارد مدیریت زیست محیطی"  ISO14001-200"  را در نظر گرفته و در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، تامین سلامتی و ایمنی نیروی انسانی را هدف اصلی خویش قرار داده است.

یکی از طرح های بزرگ و زیر بنایی توسعه بخش چادرملو، پروژه احداث تصفيه خانه فاضلاب شهر اردكان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتي چادرملواست. 

این طرح  تاثیر قابل توجهی در ارتقاء سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری ازهدر رفت آب ، و تامین آب صنعتی از پسابهای خانگی در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب شرب داشته است ، چادرملو برای اجرای این طرح در اردکان حدود 2 هزار ميليارد ريال هزینه کرده است.
بهره برداری از پهنه D19 چادرملو تعامل صنعت و محیط زیست!

اقدامات زیست محیطی چادرملو تقابل محیط زیست و معدن را به تعامل کشاند
به تائید سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد در مجتمع صنعتی چادرملو هیچ گونه پسماند صنعتی غیر قابل بازیافت وجود ندارد.

این شرکت نیز درصدد بوده است با اقدامات زیست محیطی علاوه بر حفظ موقعیت خود به عنوان کارآفرین در این منطقه ، مناقع زیست محیطی آیندگان را نیز همواره مد نظر داشته باشد  که به چند مورد آن در ذیل پرداخته می شود:
-  ایجاد بیش از300  هکتار باغ میوه مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد
 - درختکاری چندین هکتار از گونه های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد
 -  استفاده از تجهیزات غبار گير و فيلترهاي كيسه ايدر کارخانه گندله سازی اردکان بمنظور کاهش میزان ذرات آلاینده محیط زیست 
 - ایجاد 85 هکتار فضای سبز با گونه مختلف درخت و گیاهان مقاوم در کویردر مجتمع معدنی چادرملو.
 - ایجاد آبشخور برای حیوانات و حیات وحش در کویر.
 - ساخت ابنیه برای محیط بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر – نی باز
 -  بهره برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد
 - همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه
 - خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان
 -  اجراي برنامه جداسازي زباله هاي خانگي شامل پسماندهاي آلي ، شيشه و كاغذ (ازمبدا توليد)
 - ارایه پروژ ه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست  در بخش تحقیق و توسعه (R&D)
- استفاده از سیستم تر در کارخانجات فراوری سنگ اهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرون
- تولید گلهای فصلی و برخی از درختان و نهال های مصرفی و نگهداری گلدانهای دفاتر. 
- به منظور تحت کنترل قراردادن پسآب کارخانه و عوامل محیطی، پایش های زیست محیطی هر سه ماه یک بار انجام می گیرد و نتایج در حد مجاز می باشد. 
- بازرسی دوره ای زیست محیطی از فعالیت های جاری سایت و گزارش عدم انطباقهای موجود.
- نظارت بر دفن پسماند خانگی روی دپوی باطله. 
- نظارت بر ارسال زباله های  بیمارستانی به بیمارستان ضیائی اردکان.
- بازرسی از تصفیه خانۀ فاضلاب و کنترل آب بازیافت شده با آزمایشات مربوطه. 
- اجرای طرح تفکیک و جمع آوری زباله های اداری و خانگی توسط پیمانکار و نظارت بر اجرای آن.
- همکاری در اجرای ممیزی مراقبتی سالیانه و شناسایی و ارزیابی فعالیت های مجتمع. 
- شستشوی مخازن ذخیرۀ آب تصفیه خانه فاضلاب به منظور کنترل لجن زدگی آنها و جلوگیری از آلودگی هوا و بوی نامطبوع لجن.
- تست اولیۀ استفاده از محلول SSR400 جهت آب پاشی جاده های معدنی و کاهش سوخت.
- در مجتمع  صنعتی چادرملو جهت جلوگیری از انتشار آلاینده های صوتی ، هوا، پسآب و فاضلاب صنعتی و انسانی  کارخانه گندله سازی، تجهیزات و تأسیسات جانبی نصب و راه اندازی گردیده است.
- بالا بردن غنا و تنوع گونه ای مجموعه فضای سبز و ایجاد چشم اندازی زیباتر با گونه های جدید.
- تغییر شیوه آبیاری از جوی پشته ای به موضعی در محدوده بلوار اصلی.
- ایجاد خزانه کشت گلهای فصلی و نگهداری نهال ها و بالا بردن غنا و تنوع گونه ای مجموعه فضای سبز.
- به منظـور نظارت بر انـدازه گیری آلاینده های محیط زیست مجتمع ، از خـدمات شرکت مشاور استفاده می گردد.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا کنون با سرمایه گذاری بیش از 61 هزار میلیارد ریال در شهرستان اردکان و اشتغال بکار بیش از 8 هزار نفر که بالغ بر 98 درصد شاغلین بومی هستند و نیز ایجاد 35 هزار شغل غیر مستقیم نقشی انکار ناپذیر در توسعه کمی و کیفی  شهری دارد .

بهره برداری از پهنه D19 چادرملو تعامل صنعت و محیط زیست!
بر اساس این گزارش، بهره برداری از واحد مگامدول احیاء مستقیم چادرملو با پشت سرگذاشتن همه تست های اولیه ، ساخت هر دو واحد فولاد سازی و احیای چادرملو در اوج تحریمها و مشکلات اقتصادی با بهره گیری از توان  متخصصان و تولید کنندگان داخلی و بومی سازی شدن پروژه ها تلخی تحریم ها را به شیرینی افزایش تولید و اجرایی کردن پروژه ها سوق داد.

امید است چادرملو بعنوان یکی از  شرکت های قدرتمند در صنعت فولاد همچنان در مسیر انجام مسوولیتهای اجتماعی و حمایت از سرمایه های ملی که فقط متعلق به نسل فعلی نیست گام بردارد وحامیان محیط زیست در سایه اقدامات زیست محیطی این شرکت، مطمئن به افق دوردست پیشرفت صنعتی و معدنی و حفظ منابع ملی بنگرند.

ارسال نظرات
موضوعات روز