جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
تیتر 20 بررسی می کند؛
بانک اقتصاد نوین به تازگی تحرک زیادی در جابه جایی برخی از شعب خود خصوصا در شهرستان ها داشته که به نظر می رسد این موضوع بی ارتباط با افزایش هزینه ها در بخش املاک و اجاره بها و فعالیت غیراقتصادی برخی شعب بانکی نباشد، اما بی شک مسائل دیگری نیز می توانند تاثیرگذار باشند.
کد خبر: ۳۵۴۷۳
جریان تغییر محل شعب در بانک اقتصاد نوین چیست؟

عکس تزیینی است

تیتر20 / سارا دلیریان - بانکداری در ایران با وجود همه پیشرفت هایی که در این سالها تجربه کرده است، اما همچنان به شعب فیزیکی بیش از سایر کانال های ارائه خدمات به مشتری وابسته است و اگرچه توسعه و تنوع کانال های دیگر خدماتی نظیر بسترهای وب و ابزارهای موبایلی تجربه های جدیدی برای مشتریان فراهم کرده اما هنوز تا فراگیری حداکثری و توسعه همه جانبه در ایران راه بسیاری دارند، از همین روست که شعب فیزیکی همچنان رقیب یکه تازی در میان کانال های ارائه خدمات بانکی به مشتریان محسوب می شوند و تمرکز نظام بانکی همچنان معطوف بر این شیوه است، چرا که سودآوری بیشتری برای این شیوه متصور است.

البته شکی نیست که شکل و ساختار این شعب به سرعت در حال دگرگونی است و شاید اساسا از همین طریق، بانکداری در ایران مترصد یک فرصت برای پوست اندازی باشد.

بسیاری از صاحب نظران بر اساس تجربه صنعت بانکداری در دنیا معتقدند که شعب فیزیکی برای ارائه خدمات به مشتری عمر چندانی نخواهند داشت و به زودی باید شاهد تغییر کارکرد یا حتی خداحافظی با آنها حداقل در قامت شکل فعلی باشیم.

اما واقعیت این است که شعب در ایران هنوز و همچنان کانال اصلی است و رفتارشناسی مشتریان بانکی همچنان در اغلب خدمات بانکی ترجیح می دهد به صورت چهره به چهره و در مکانی مشخص و شناخته شده اقدام به انجام امور بانکی یا استفاده از خدمات نمایند، البته این یک برآورد نظری است و داده های آماری مستقلی هنوز این نظریه را تائید نکرده اند اما آمارها در بخش تراکنش های بانکی گواه اینست که در این بخش ابزارها و کانال های غیرحضوری و الکترونیک رشد بیشتری داشته اند اما در سایر خدمات بانکی به نظر می رسد عموم مردم همچنان تمایل بیشتری برای مراجعه به شعب دارند.

در این میان برخی از بانک ها که اتفاقا در توسعه خدمات الکترونیک خود کمی از رقبا عقب تر افتاده اند، با موج تغییرات پیش رو احتمالا متحمل هزینه های بیشتری خواهند شد و بدیهی است باید در خصوص تعداد و تنوع شعب فیزیکی خود راهکارهای جدیدی اتخاذ کنند.

بانک اقتصاد نوین نیز اتفاقا از بانکهایی است که در ماههای اخیر تحرک زیادی در خصوص شبکه شعب و تغییرات محل و تعداد شعب و باجه های فیزیکی بانکی خود نموده است.

این بانک که اتفاقا در ماههای اخیر با چالشها و حواشی متعددی از جمله درآمدزایی و عدم تحقق سود آوری قابل قبول مواجه بوده است به تازگی در بسیاری از شعب خود در شهرستانها اقدام به تغییراتی در محل شعب مستقر در بسیاری از شهرها نموده که باید دید استراتژی بانک در این خصوص بر چه مبنایی استوار است.

توجه به کارآمدی بیشتر شعب یا محدودیت منابع و فشار ناشی از افزایش هزینه ها؟!

البته بدیهی است بانک ها در شرایط فعلی باید در راستای بهینه سازی شبکه شعب خود، اقدام به کارآمدتر کردن و افزایش اثربخشی شعب نمایند، اما در مورد اخیر با توجه به محل جابه جایی های صورت گرفته و انتخاب مکان و ساختمانهای جدید در شهرهای مختلف، به نظر نمی رسد این اقدام صرفا در راستای چابک سازی یا کارآمدتر کردن شعب بوده باشد و موضوع فعالیت غیراقتصادی شعب به عنوان عامل مهم تر، خودنمایی بیشتری می کند.

یک کارشناس بانکداری در این زمینه در گفت و گو با تیتر 20 تاکید دارد که در خصوص جا به جایی های شعب در بانک اقتصاد نوین، صرفا موضوع فعالیت غیراقتصادی شعب مطرح نیست. این کارشناس معتقد است: اگرچه بحث اقتصادی از مهم ترین عوامل در تحلیل این بحث است اما باید توجه کرد برخی موارد نیز موقتی است و بانک ها در این جا به جایی ها راهکارهای موقتی را برای حفظ امتیاز شعبه و استفاده از آن برای احداث شعب در مناطق دیگر استفاده می کنند و این به دلیل سخت گیری های اخیر بانک مرکزی در خصوص صدور مجوز برای تاسیس و گسترش شعب جدید بانک هاست.

وی تصریح می کند: در شرایطی که بانک مرکزی اصرار دارد بانکها شعب تحت مالکیت ملکی نداشته باشند، کم کردن شعب اتفاقا همیشه هم بد نیست، گاهی هوشمندی بانکها در کنترل و کاهش هزینه هاست، چون برخی شعب در بعضی نقاط جغرافیایی از جمله در برخی شهرستان های کم جمعیت برای بانک سودآور نیست، البته در این میان نباید نقش عملکرد مناسب و هوشمندی مدیریت شعب بانک را نیز در این مسائل نادیده گرفت. 

در نهایت به نظر می رسد با افزایش هزینه های اقتصادی خصوصا در زمینه املاک، شعب اجاره ای دیگر برای بانکها چندان توجیه اقتصادی نداشته و اساسا بانک ها دیگر نمی توانند همچون گذشته به مدد منابع ارزان قیمت، ریسک های بالا در هزینه های شعبه داری را متحمل شده و  دیگر قادر به فعالیت به شکل گذشته نیستند. بدیهی است با مسائل اقتصادی پیش رو و چالش های مرتبط با صنعت بانکداری چه در موضوعات کلان اقتصادی و بین المللی و چه در بخش مسائل خرد در مواجهه با سهامداران، چاره ای جز بازنگری در استراتژی های خود از جمله در خصوص تغییر کارکرد شعب ندارند.

بانک اقتصاد نوین نیز قطعا در این شرایط حاشیه امن ندارد و بدیهی است باید چاره ای برای هزینه های مازاد از جمله در بخش شعب بیاندیشد اما پرسش اصلی اینست که آیا جا به جایی های صورت گرفته راهگشاست یا صرفا مسکنی است موقت که تنها دوره ای درد را پنهان می کند؟ باید دید بانک اقتصاد نوین چه استراتژی در این خصوص دارد و در نهایت چه دستاوردهایی از آن کسب خواهد کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز