سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گو با تیتر ۲۰ خبر داد:‌
بخشنامه وزارت صنعت ،معدن و تجارت در مورد صادرات محصولات فولادی در واقع مانع از فعالیت کسانی شده است که سالها به عنوان بازرگان واقعی در خدمت رونق تولید ملی در بخش معدن، ترانسفر و صادرات و ... بوده اند.
کد خبر: ۳۵۵۵۲
واسطه ها در صادرات فولاد قانونمند باز می گردند

تیتر20 / مهری بهزادپور  -  در آخرین روزهای سال ۹۷ بخشنامه ای از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت مبنی بر صادرات محصولات فولادی تنها از سوی واحدهای تولیدکننده یا نماینده رسمی آنها از گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شد تا علاوه برکنترل بازار در این زمینه نظارت و اطمینان مطلوبی جهت بازگرداندن ارز به کشور شود.

اما در این میان بسیاری از بازرگانان واقعی و غیر دلال که در واقع نقش کاتالیزور در شرایط تحریم و مشکلات حضور در بازارهای خارجی را ایفاء می کردند نیز با مشکل مواجه شدند. البته بسیاری از تولیدکنندگان نیز معترف به این بودند که نقش بازرگانان در شناسایی و برقراری رابطه با واردکنندگان خارجی بسیار مهم بوده است. 

حال بخشنامه ای که در ابتدا گمان بر منتفع شدن چرخه تولید از آن می شد با گذر زمانی با نارضایتی واسطه های صادرکنندگان فولاد و حتی برخی تولیدکنندگان مواجه شد و این ظن را تقویت کرد که به راستی نمی توان از نقش موثر واسطه ها و بازرگانان قدیمی و فعال در این عرصه غافل شد.

 مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گو با خبرنگار تیتر ۲۰ با اعلام خبر اصلاح این بخشنامه گفت:‌صدور این بخشنامه از وزارتخانه با گمان به دست آوردن آمار صحیح از تولید و نوع مصرف مواد معدنی آهنی مثل سنگ آهن ،‌گندله، کنستانتره یا کسب اطلاعات صحیح از میزان صادرات و واردات یا اطمینان از بازگشت ارز به کشور یا .... باشد مسلماَ مناسب و خوب است اما متاسفانه مشکلات اجرایی بسیاری را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این بخشنامه باید تغییر کند افزود: بر اساس این بخشنامه قرار بود جلوی واسطه نماها و دلالان غیرواقعی در این زمینه را بگیرد اما باعث ایجاد مشکلات بسیاری در این بخش شده است و مانع از فعالیت کسانی شده است که سالها به عنوان بازرگان واقعی در خدمت رونق تولید ملی در بخش معدن، ترانسفر و صادرات و ... بوده اند.

به گفته اکبریان بروکراسی سنگین ناشی از اجرای این بخشنامه علاوه بر این که دست و پای این افراد را بسته است باعث تحمل جرایم کشتی های خارجی که برای بارگیری در بنادر متوقف شده اند می شود.

وی تصریح کرد: کسی که در این بخش فعال است درگیر و دار تعهدات ارزی می شود که هم معدن دار ،‌هم بازرگان و هم تولیدکننده را درگیر می کند . 

رئیس انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه تا کنون دولت نتوانسته است افراد خاطی در  خصوص صادرات فولاد و الزام  به برگرداندن ارز را مهار کند، چگونه توقع از غیر دارد که این کار را اجرایی و انجام دهد؟ گفت:معدن دار بضاعت اجرایی حقوقی ندارد بازرگان باید ضمانت اجرایی دهد در حالی که کاهش ضمانتهای اجرایی فی مابین باعث تسهیل و تسریع در امر پیشرفت کارها و حضور در عرصه صادرات و تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته نمی شود کتمان کرد که حقوق دولتی از سوی برخی تاجرنماها پرداخت نشده است اما نمی توان یک بزرگراه را به خاطر تخلف چند موتورسوار مسدود کرد.

به گفته اکبریان بر اساس پیشنهادهای ارائه شده طی دو جلسه بسیار کاربردی و راهبردی با دکتر سرقینی معاونت معدن وزارت صنعت،معدن و تجارت در انتظار تغییرات مفیدی برای اصلاح این بخشنامه در قالب آئین نامه اجرایی هستیم که صد در صد به نفع همگان دراین زمینه است و امیدواریم تا روزهای پایانی این هفته خبر خوش آن را بشنویم .

رئیس انجمن سنگ آهن همچنین در ادامه از فرآیند جدید معرفی صادرکنندگان خوشنام توسط این انجمن به وزارتخانه جهت تسریع و تسهیل در امر صادرات خبر داد و افزود:بر اساس مذاکرات صورت گرفته بنا بر این شده است که تشکل سنگ آهن یکی از مراجعی باشد که صادرکنندگان خوشنام و مورد تایید را به وزارتخانه جهت حضور مطمئن معرفی کند تا با استفاده از این معرفی نامه از مسیر سبز در گمرک عبور کنند و کمتر در گیر بوروکراسی های موجود گردند.

این گزارش در ادامه می افزاید ؛ هر چند اجرای این بخشنامه حتی باعث خشنودی بسیاری از دلالان و واسطه نماها در عرصه صادرات شد اما به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی تولیدکنندگان در این زمینه نمی توان از نقش واسطه ها غافل شد.

واسطه هایی که  در چندین سال و براساس سازوکاری از طریق کانال‌های واسطه‌ای مبادلاتی را شکل داده‌اند که با این آیین‌نامه دولت، این رابطه چندین‌ساله به‌هم خواهد ریخت و انجام بسیاری از معاملات را که بر اساس اعماد طرفین شکل گرفته بود را برهم خواهد ریخت.

مسلماَ نظارت و مداخله مستقیم دولت همواره باعث ایجاد مشکلاتی شده است که با حذف واسطه گران ، کسانی که حتی بازار مدرن و در غیر شرایط تحریم نیز حضور داشته و کارساز بوده اند ، بهبود نخواهد یافت.

تجربه ای که در اغلب اوقات در قیمت گذاری های مستقیم دولت در بخش های مختلف و غفلت از دو فاکتور مهم عرضه و تقاضا به نتایجی مطلوب دست پیدا نکرده است.


ارسال نظرات
موضوعات روز