چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۳۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
تعداد بازدید: ۴۷۱
در سال‌های اخیر برخی شخصیت‌ها پیشنهاداتی داده‌اند تا تهران را برای تمام ایام هفته و ۳۶۵ روز سال مثل جمعه‌های خلوت کنند.
تیتر20 - در تهران گران، اتومبیل‌ها هم گران هستند و آلایندگی ندارند، خانه‌های کمی هستند، چون مستضعفان آن را ترک کرده‌اند پس ترافیک و آلودگی صوتی هم نیست و تهران می‌شود باب میل آن‌هایی که اکنون مجبورند از وضعیت ملال‌آور کنونی، تفرج‌گاه‌های شمال تهران را تبدیل به محل زندگی فوق‌اشرافی خود کنند.

جمعه‌ها اگر در تهران رانندگی کنید، نه تنها در خیابان‌هایی مثل فرشته و اندرزگو بلکه در همین میدان انقلاب و حتی میادین پایین‌تر هم می‌شود دور دور کرد؛ چون عموما یا مردم، تهران را برای مسافرت آخر هفته ترک کرده‌اند و یا در خانه‌هایشان در حال استراحت‌اند. همیشه در چنین وضعیت دلپذیری تهرانی‌ها یک جمله می‌گویند و آن اینکه: «کاش همیشه تهرون همینجوری باشه».

*حامیان تهران گران

در سال‌های اخیر برخی شخصیت‌ها پیشنهاداتی داده اند تا تهران را برای تمام ایام هفته و ۳۶۵ روز سال مثل جمعه‌های تهران کنند. کاری کنند که مردم برای همیشه و نه صرفا برای مسافرت، از تهران بروند؛ راهکار آن را هم گران کردن هزینه زندگی در تهران دانسته‌اند.

اگر زمین و مسکن و علاوه بر آن تردد و حمل و نقل در تهران گران شود، دیگر هرکسی نمی‌تواند جرات نفس کشیدن در تهران را به خود بدهد.

«امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشور‌های پیشرفته، هزینه زندگی در شهر‌های بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد». جملاتی که خواندید از زبان سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران است. او جزو اولین کسانی بود که نسخه گران کردن را برای حل مشکلات تهران تجویز کرد.

این ایده، اما مشتریان زیادی در بین طیف اصلاح طلب دارد و برای مثال محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفته بود «هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد».

حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران هم همین دیدگاه را با این جملات مطرح کرده بود که «برای اینکه تهران محیطی برای زندگی شود و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در این شهر به نسبت سایر کلانشهر‌ها از جمله اصفهان و مشهد گران شود».

همین چند ماه پیش بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا‌های شهرداری تهران ارائه کرد که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شد و در نهایت به تأیید رسید؛ امّا همین که خبر چنین تصمیمی بیرون آمد، با واکنش گسترده مردم مواجه و باعث شد شهرداری کل قضیه را کتمان کند.

*تفکری که تهران را باستی هیلز می‌کند

همه این اقدامات و رویکرد‌ها تهران را چیزی مثل همین شهرک «باستی هیلز» لواسان می‌کند که اخیرا خبرساز شد. شهرکی با کاخ‌هایی شبیه قلعه که تا همین چند روز پیش کسی جز مولتی‌میلیاردر‌ها با اتومبیل‌های میلیاردی اجازه ورود به آن نداشت که البته با دستور قضایی و برچیدن گیت ورودی اکنون ورود برای عموم آزاد است و مردم می‌توانند میوه شکاف طبقاتی حاصل از اشرافیت را ببینند.

ایده تهران گران هم دنبال فضایی شبیه به «باستی هیلز» است. در شهر گران، اتومبیل‌ها هم گران هستند و آلایندگی ندارند، خانه‌های کمی هستند، چون مستضعفین آن را ترک کرده‌اند پس ترافیک و آلودگی صوتی هم نیست و تهران می‌شود باب میل آن‌هایی که اکنون مجبورند از وضعیت ملال آور کنونی، تفرج‌گاه‌های شمال تهران را تبدیل به محل زندگی فوق اشرافی خود کنند./ فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: