جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
تیتر20 حفظ اشتغال در خودروسازی خصوصی شده را بررسی می کند؛
حفظ اشتغال در این شرکت بزرگ بخش خصوصی خودروسازی، یکی از دستاوردهای مهم مدیریت جدید آن است. این اقدام، به خصوص در مقطع فعلی که تحریم ها گریبان خودروسازی را گرفته و شغل های زیادی از بین رفته یا در معرض نابودی هستند، از ارزش بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۳۵۶۷۲
آغوش گرم "بهمن"

تیتر20 - در روزهایی که زمزمه خصوصی سازی شرکت های بزرگ خودرو سازی دوباره به گوش می رسد یک شرکت خودروسازی متعلق به بخش خصوصی توانسته پروسه حفظ اشتغال را در شرایطی بحرانی فعلی به خوبی انجام دهد.

صحبت از گروه بهمن است، شرکتی که تا همین چند سال پیش شبه دولتی بود، اما توسط یکی از ابرقطعه سازان کشور خریداری شد تا کاملا خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد. سه سال پیش تقریبا همین روزها بود که خبری داغ در رسانه ها پیچید: "سهام گروه بهمن واگذار شد.

این شرکت خودروسازی قدیمی اگرچه در قالب بخش خصوصی فعالیت می کرد، اما بخشی از سهام آن به یکی از نهادهای نظامی اختصاص داشت و بنابراین کاملا خصوصی به شمار نمی رفت. 

پس از کلی کش و قوس و گمانه زنی، در نهایت تیر ماه 95 رسما اعلام شد سهام گروه بهمن توسط شرکتی به نام "ویسمن موتور" خریداری شده است. با توجه به حساسیت های زیاد به صنعت خودروسازی حواشی زیادی پیرامون واگذاری سهام بهمن به وجود آمد و صحبت از انحصار نیز به میان آوردند و برخی این کار را سبب ضایع شدن یک شرکت خوب تولیدی می دانستند. 

با این حال پس از چند هفته، حاشیه ها خوابید و گروه بهمن با مدیریت جدید که حالا دیگر به معنای واقعی خصوصی شده بود، فعالیت خود را آغاز کرد.

 گروه بهمن در پسابرجام به بخش خصوصی واگذار شد و بنابراین فرصت مناسبی داشت تا همکاران بین المللی جدیدی برای خود دست و پا کرده و در عرصه رقابت با رقبا گام های بلندی را بردارد.

این در حالی بود که به گفته برخی مسوولان این شرکت، برخی حاشیه سازی ها اجازه نداده گروه بهمن با مدیریت جدید خود بتواند به اهداف توسعه ای اش نزدیک شود ولی عزم تولید در این شرکت خصوصی شده موثر واقع شد.

گروه بهمن پس از خصوصی شدن کامل، برنامه های زیادی برای توسعه داشت و قرار بود انقلابی بزرگ در آن رخ دهد، از جمله مشارکت با خودروسازان نامداری مانند نیسان و حتی رنو. 

به دلایلی که در این گزارش مجال پرداختن به آنها نیست، اهداف موردنظر حاصل نشد، اما حداقل یک اتفاق مهم در گروه بهمن رخ داد و آن حفظ و حتی توسعه اشتغال در این شرکت بود تا سطح 30 درصد نیروی انسانی که ارزشمند است البته ارتقاء کیفیت خودروها از دو ستاره کیفی به چهارستاره کاهش هزینه های شرکت و حذف زیر مجموعه های زائد باعث این ارتقاء گردید.

درست است که با واگذاری سهام آن به ویسمن موتور، سطوح مدیریتی بهمن دچار تغییر شد (که کاملا طبیعی است)، اما اشتغال در این شرکت به خطر نیفتاد و حتی گفته می شود توسعه نیز یافته است.

 در حال حاضر یکی از معضلات بزرگ خودروسازان بزرگ داخلی وجود نیروی مازاد است و آنها به دلیل دولتی بودن، امکان تعدیل ندارند. این در حالی است که گروه بهمن پس از خصوصی شدن کامل، قید و بندی دولتی برای تعدیل نیرو نداشت، با این حال اشتغال در این شرکت حفظ شد. 

در واقع مدیران گروه بهمن سرمایه انسانی خود را حفظ کرده و حتی در مواردی نسبت به جذب نیروی جدید نیز اقدام کرده اند نیروی که در قالب تولید و اثرگذاری تولید به این شرکت جذب شدند.

حفظ اشتغال در این شرکت بزرگ بخش خصوصی خودروسازی، یکی از دستاوردهای مهم مدیریت جدید آن است. این اقدام، به خصوص در مقطع فعلی که تحریم ها گریبان خودروسازی را گرفته و شغل های زیادی از بین رفته یا در معرض نابودی هستند، از ارزش بالایی برخوردار است.

 شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که کارگران با از دست دادن شغل شان توان چندانی برای یافتن کسب و کاری جدید ندارند، بنابراین حفظ آنها در مشاغل شان، اقدامی ارزشمند به شمار می رود.

 ارزش این اقدام زمانی بیشتر می شود که بدانیم تولید گروه بهمن نیز مانند سایر خوردوسازان داخلی به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی افت کرده و هزینه ها سربار نیز بالا رفته است ولی اینکه یک شرکت خصوصی اداره شود اینجا نمایان می گردد که هنوز می تواند با اتکا به توسعه و داخلی سازی تولیدات خود را ادامه دهد و شناور بودن این شرکت در مدیریت خصوصی اینجا نمایش داده می شود.

اگر شرایطی پیش بیاید که گروه بهمن در کنار حفظ و توسعه اشتغال، تیراژ خود را نیز بالا برده و به واسطه مشارکت های خارجی، توسعه محصول هم بدهد، آنگاه می توان به طور کامل از آن به عنوان نمونه ای موفق در خصوصی سازی نام برد.   

ارسال نظرات
موضوعات روز