جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
گزارش ویژه / تیتر20 بررسی می کند؛
به گفته معاون اعتباری بانک صادرات، با توجه به چالش های موجود در اقتصاد و نیاز به افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از یکسو و رشد 30 درصدی منابع نظام بانکی در سال گذشته، این بانک تصمیم گرفته با ارائه طرحی با شیوه بهره گیری اعتباری از منابع موجود، تعداد بیشتری از واحدهای تولیدی را حمایت کند.
کد خبر: ۳۵۶۷۳
طرح طراوت بانک صادرات به رونق تولید کمک خواهد کرد؟

تیتر20 / سارا دلیریان - در شرایطی که حال تولید و صنایع مختلف در کشور حال چندان مساعدی نیست و پیکر تولید و صنعت در حال تحمل تب سنگین رکود و مضیقه منابع به سر می برد، تحریک بازار تقاضا برای تولیدات داخلی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بهبود و رونق اقتصادی است و به اذعان همه کارشناسان اقتصادی، در شرایط سخت تحریم، رونق و تحرک تولید مهمترین راه برون رفت اقتصاد از رکود و جان گیری صنایع و کارخانجات مختلف تولیدی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به پیش بینی های که برای سال 98 در حوزه اقتصاد وجود دارد، استمرار تولید با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود و یکی از گامهای موثر برای رونق تولید، بازنگری نظام بانکی در اعطای تسهیلات و اصلاح شیوه های اعطای وام و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از سوی بانکها است.

بسیاری از کارشناسان و فعالین اقتصادی با انتقاد از شیوه عملکردی نظام بانکی در مواجهه با موضوع حمایت از تولید به موضوع نگران کننده افزایش نقدینگی و سپرده نزد بانکها اشاره کرده و معتقدند این سرمایه باید به شیوه ای اصولی به تولید تزریق شود تا رونق اقتصادی حاصل شود و همه افراد جامعه از آن منتفع شوند.

در حال حاضر دو موضوع نبود سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و صنعتی و نیز کاهش قدرت خرید عموم که به کاهش سطح تقاضا برای کالاها و تولیدات عمدتا داخلی منجر شده، از جدی ترین آسیب هایی است که بالارفتن نرخ ارز و رکود اقتصادی بر جامعه تحمیل کرده است و تزریق سرمایه و تحریک تقاضا برای کالاهای داخلی بی شک موجب بهبود وضع فعلی و ایجاد نشانه های مثبت در رونق تولید و اقتصاد خواهد بود.

براساس آخرین اعلام بانک مرکزی، میزان نقدینگی کشور تا پایان اسفند سال 97 به رقم ۱۸۸۲۸.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که به گفته مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گو با فارس، معادل همین میزان نقدینگی سپرده نزد بانک‌ها وجود دارد. بر این اساس ضروری است تا نظام بانکی با هدف حمایت از صنایع و ایجاد گردش مالی مناسب در امور تولیدی با طرح های تسهیلاتی و نیز اصلاح شیوه اعطای تسهیلات به رونق اقتصاد و تولید توجه بیشتری داشته باشد.

طرح طراوت در بانک صادرات ؛ تکمیل حلقه مفقوده در بحث حمایت از رونق تولید

بسیاری بر این عقیده اند که با توجه به تغییر رفتار مصرف کنندگان داخلی در سالهای اخیر، یکی از راههای ایجاد تحریک در بازار مصرف داخلی توجه به تقویت دوباره منش نسیه فروشی در بازار عمده و خرده فروشی است. 

بانک صادرات به عنوان یکی از بانکهای بزرگ کشور، با داشتن شعب متعدد در سراسر کشور به تازگی با عنوان حمایت از تولید طرحی را در قالب طرح طراوت رونمایی کرده که بنابر اظهار مسئولین طرح، قرار است تا حلقه مفقوده حمایت از تولید را با اعطای تسهیلات اعتباری به واحدهای بزرگ تولیدی و نیز مصرف کنندگان خرد تکمیل کند.

به گفته معاون اعتباری بانک صادرات، با توجه به چالش های موجود در اقتصاد و نیاز به افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از یکسو و رشد 30 درصدی منابع نظام بانکی در سال گذشته ، بانک صادرات تصمیم گرفته با ارائه طرحی مجددا اعتبار و خرید و فروش نسیه را به بازار برگرداند، به عبارتی این طرح بنا دارد با شیوه بهره گیری اعتباری از منابع موجود، تعداد بیشتری از واحدهای تولیدی را حمایت کند. 

به گفته امیر یوسفیان، با عنایت به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کالاهای تولیدی، واحدهای تولیدی باید نسیه بفروشند تا مردم قدرت خرید کالای آنها را پیدا کنند. در عین حال اما اگر نسیه بفروشند پول ندارند که مواد اولیه تامین کنند. این طرح اعلام می‌کند که هر کس کالایش را از طریق گشایش اعتبار اسنادی ریالی بانک صادرات ایران نسیه بفروشد، می‌تواند پول فروش نسیه‌اش را به اعتبار گشایش اعتبار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران نقداً دریافت کند.

بر این اساس،  واحدی که تصمیم می‌‌گیرد کالایش را ٩ ماهه نسیه بفروشد به جای ١٠٠ مشتری، ٢٠٠مشتری خواهد داشت. از طرفی با افزایش حجم و رونق تولید ریسک نقدینگی و ریسک عدم پرداخت ارزش کالا در سررسید را با پذیرش ال سی ریالی بانک صادرات ایران مرتفع می‌کند. بانک صادرات ایران به دنبال این است که با توجه به محدویت شدید منابع و افزایش قابل ملاحظه حجم سرمایه درگردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، برای استمرار و رونق تولید، با یک واحد منابع، دو تا چند واحد تولیدی را به واسطه اعتبار ایجاد شده به حرکت درآورد.

در واقع ال‌سی ریالی صادر شده توسط شعب بانک صادرات ایران به نفع تولیدکننده می‌تواند ضامنی برای صدور ال‌سی به نفع تامین کننده مواد اولیه یا حتی تامین‌کنندگان بالادستی مواد اولیه نیز باشند و این چرخه قابل تکرار شدن است.

همچنین برای تکمیل این حلقه در بخش مصرف کنندگان خرد نیز تمهیداتی اندیشیده شده و به افراد عادی و خرده‌فروشان تا سقف ٥٠٠ میلیون ریال در قالب کارت اعتباری به‌منظور خرید کالای ایرانی پرداخت می‌کند. بنا به گفته مسئولان طرح در بانک صادرات تاکنون نیز استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. 

گفتنی است بانک صادرات با تمهیدات و طرح هایی که از سال گذشته در نظام بانکی آغاز کرده تاکنون توانسته روند زیان‌دهی این بانک  را  نزولی کند و درصدد دستیابی به سوددهی در سال پیش رو است.  

ارسال نظرات
موضوعات روز