جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
تیتر20 بررسی می کند؛
مدیرعامل ایران خودرو در مراسم افتتاح خط تولید پژو 301 به نکته ای اشاره کرد که به زعم وی، تفاوت اساسی و بزرگ قرارداد ایران خودرو و پژو را با قرارداد قبلی رنو و خودروسازان ایرانی (پلت فرم مشترک X90) نشان می دهد.
کد خبر: ۳۵۶۸۸
درس های یک قرارداد!/ تجربه ای که سرنوشت پژو را با رنو در ایران متمایز کرد

تیتر20 - به گفته هاشم یکه زارع، در قراردادی که رنو با ایرانی ها در اوایل دهه 80 منعقد کرد، اگرچه پای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در میان بود، اما پروسه تولید و تامین قطعات به "رنوپارس" واگذار شد، اما در قرارداد پژو، ساپکو (شرکت تامین قطعات ایران خودرو) عهده دار این مهم شد.

 در واقع مدیرعامل ایران خودرو بر این باور است که رنو در آن قرارداد عملا تامین قطعات را خود بر عهده گرفته و این موضوع به قیمت عدم توانایی تولید محصولات این شرکت پس از ترک ایران، تمام شده است.

به عبارت بهتر، طبق نظر مدیرعامل ایران خودرو، در قرارداد رنو، فضای چندانی برای مانور قطعه سازان ایرانی وجود نداشته است. وی اما بر این باور است که در قرارداد پسابرجامی ایران خودرو و پژو، این چالش از بین رفته و به همین دلیل دست قطعه سازان برای تولید قطعات باز است.

 ظاهرا پژویی ها قصد داشته اند همان روش رنو را در قرارداد خود با ایران خودرو پیش ببرند، اما در نهایت شرکت ساپکو عهده دار این ماجرا شده است. از نظر مدیرعامل ایران خودرو، این موضوع سبب شده فرآیند تولید محصولات پژو (به ویژه پژو 301) پس از رفتن خودروساز فرانسوی ادامه یابد. 

در واقع اینکه ایران خودرو هم اکنون به داخلی سازی بالای 60 درصد در پژو 301 رسیده و از سال آینده آن را روانه بازار خواهد کرد، در نتیجه بازی دادن به قطعه سازان داخلی در قرارداد با پژو است. 
اینکه ایران خودرویی ها با توجه به اظهارات مدیرعامل شان چه بندهایی در قرارداد با پژو گنجانده اند، به دلیل محرمانه بودن این قرارداد مشخص نیست، اما داخلی سازی بالای 60 درصد 301 می تواند نشانه خوبی در باب اهمیت دادن به قطعه سازان داخلی باشد.

 البته در اینکه رفتن پژو مشکلات زیادی را برای ایران خودرو ایجاد کرده، تردیدی نیست، اما ظاهرا این شرکت را در حوزه داخلی سازی قطعات در مسیر پیشرفت قرار داده است.

 اینکه ایران خودرو قصد دارد داخلی سازی پژو 301 را به 80 درصد برساند، با توجه به جدید بودن مدل آن، اتفاق خوبی در خودروسازی به حساب می آید و ادامه آن می تواند به کاهش ارزبری در حوزه قطعات بیانجامد. 

نکته مهم اما ارتباط داخلی سازی پژو 301 با نوع قراردادی است که ایران خودرو با شرکت فرانسوی بسته است. با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو، ظاهرا قرارداد طوری بسته شده که دست طرف ایرانی را برای تولید مستقل باز گذاشته شده است. اگر فرض را بر این قرار دهیم، ایران خودرو گام بزرگی در عرصه عقد قراردادهای خارجی برداشته است. اینکه با وجود فسخ یک طرفه قرارداد (از سوی پژو)، ایران خودرو توان تولید محصولات موجود در این قرارداد را دارد، اتفاق قابل توجهی به حساب می آید. 

این موضوع وقتی جالب تر می شود که گفته های مدیرعامل ایران خودرو را مبنی بر مخالفت پژو با تولید 301 مرور کنیم. یکه زارع می گوید پژویی ها در جلسه مشترک با وی تاکید کرده اند ایران خودرو نباید پژو 301 را تولید کند، زیرا این شرکت (پژو) از قرارداد خارج شده است. با این حال ایران خودرو ضمن افزایش داخلی سازی پژو 301، قصد دارد آن را به عنوان محصول شماره یک خود به تولید برساند و این یعنی، اعتباری برای هشدار پژویی ها مبنی بر ممنوعیت تولید این محصول قائل نیست. به نظر می رسد این اعتبار از قراردادی که ایران خودرویی ها با پژو بسته اند حاصل شده است.
 

ارسال نظرات
موضوعات روز