جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
چندی پیش، وزیر صنعت، معاون امور صنایع خود را مامور ایجاد نمایشگاهی کرد که به گفته او هدف آن ساخت داخل کردن قطعات وارداتی و بهره مندی از ظرفیت صنعتگران و قطعه سازان در راستای رونق تولید و کاهش وابستگی بود.
کد خبر: ۳۵۷۰۰
چادرملو، ظرفیتی برای ساخت داخل کردن قطعات

تیتر20 - اکنون در آستانه برگزاری این نمایشگاه، ظواهر حکایت از آن دارد که این رویکرد نه تنها از سوی صنعتگران داخلی و شرکت های معظم تولیدی مورد استقبال قرار گرفته، بلکه گام های موثری هم در تحقق این اهداف برداشته شده است. 

شرکت معدنی و صنعتی «چادرملو»، یکی از بزرگترین شرکت هایی است که در راستای سیاست گذاری های کلان فوق و در مسیر داخلی کردن قطعات وارداتی، ضمن حضور در این نمایشگاه از دستاوردهای بزرگ خود در این زمینه رونمایی خواهد کرد. 

«چادرملو»، در نمایشگاه «ساخت داخل» که از پنج‌شنبه بیست و هفتم تا سی ام تیرماه 98 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، در راستای سیاست های کلان صنعتی و اقتصادی کشور از هزاران قطعه ساخت داخل شده خود پرده برداری می نماید. 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، بیش از ۱۱ هزار قطعه بومی‌سازی شده خود را در کنار بیش از ۷۰۰۰ قطعه اعلام نیاز شده از سوی مجموعه صنعت و سایر بخش های کشور (به عنوان موارد در دست اقدام) ارائه می نماید تا یک بار دیگر ظرفیت های ساخت داخل به عنوان فرصتی بی نظیر برای تامین کنندگان قطعات مورد نیاز صنعت کشور به منصه ظهور برسد. 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از جمله بنگاه‌های اقتصادی است که مقوله بومی‌سازی را از سال‌های گذشته در دستور کار خود قرار داده و توانسته است هزاران قطعه حیاتی و مورد نیاز کشور را بومی سازی نماید که حکایت از شناخت و تحلیل این مجموعه از نیازهای بنیادین کشور به قطعات داشته و دارد. 

صرف نظر از مقوله تحریم ها و دشواری های اخیر، به طور کلی کارشناسان صنعت و اقتصاد همواره بر لزوم پرهیز از خام فروشی تاکید ورزیده و توجه ویژه به حوزه صادرات صنایع معدنی را از جمله کلید های نجات اقتصادی کشور تلقی کرده اند. 

ایجاد ارزش افزوده در حوزه صنایع چه به صورت صدور قطعات و چه به صورت تولید محصولات، نخستین رمز موفقیت کشورهای توسعه یافته صنعتی است که کشور ما نیز الزاما باید برای برون رفت از چرخه معیوب دهه های گذشته قدم در این مسیر بگذارد. 

بهره برداری از تمام ظرفیت های و تخصص های گردآمده در مجموعه های عظیم اقتصادی همانند شرکت صنعتی و معدنی «چادرملو» می تواند با اتکا به سیاست های مبتنی بر ساخت داخل و به تبع آن صدور تجهیزات و قطعات صنعتی می تواند کلید برون رفت از وضعیت موجود باشد. 

ناگفته پیداست که در صورت توسعه تکنولوژی ساخت داخل و به تبع آن کاهش ریسک نوسانات بین المللی، این مساله می تواند به صورت پیوسته و پایدار ضامن تداوم عملکرد واحد های صنعتی و معدنی بوده و تضمین کننده پایداری شاخص های اقتصادی کشور باشد. 

خوش بختانه نگاهی به تاریخچه و عملکرد شرکت صنعتی و معدنی «چادرملو» نشان می دهد که این مجموعه نسبت به تحقق بخشیدن به اهداف و آرمان های توسعه یافتگی که در بالا به آن ها اشاره شد اعتقاد عملی و انکار ناپذیری دارد. تا جایی که این مجموعه از اوایل دهه 90 با به کارگیری توان متخصصان داخلی قدم های موثری را در زمینه کاستن از هزینه های ناشی از واردات قطعات و کاستن از وابستگی کشور در این عرصه برداشته است. 

طبق اعلام این شرکت، مجموعه چادرملو از سال 1389 اقدام به تشکیل ستاد بومی سازی کرده است که هدف آن دست یابی به خودکفایی و همچنین شناخت پتانسیل های شرکت های ایرانی و تکمیل بانک اطلاعاتی بوده است. 

هدف این ستاد گردآوری اطلاعات تخصصی در زمینه های طراحی، ساخت، برنامه ریزی، هزینه‌یابی، مهندسی معکوس، تدارک و اجرا و در نهایت کنترل کیفی و راه‌اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت‌های اقتصادی بوده است.

این شرکت هم اکنون نه تنها یکی از عمده ترین تولید کنندگان سنگ آهن و کنسانتره کشور، بلکه یکی از اصلی ترین پیشگامان بومی سازی است که هم اکنون با 11 هزار و 287 قطعه صنعتی ساخته شده در بخش معدن و صنعت یکی از اصلی ترین کنشگران نمایشگاه ساخت داخل است که طی روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود.

نکته بسیار مهم که درباره حضور «چادرملو» در نمایشگاه پیش رو قابل ذکر است این که مجموعه فوق، سیاست های کلان خود را در راستای شناسایی قطعات یدکی و یافتن سازندگان داخلی و تعیین نیازهای مجتمع‌های تولیدی به لوازم و قطعات یدکی، و برطرف ساختن نیازهای مجموعه صنایع و معادن کشور قرارداده است و به این خاطر نمایشگاه «ساخت داخل» که در روزهای آینده شاهدش خواهیم بود، محل مناسبی برای تعامل و ارتباط سازنده مجموعه های صنعتی کشور با گروه چادرملو خواهد بود. 

ایجاد نمایشگاه قطعات و ملزومات وارداتی مورد نیاز شرکت های داخلی به خودی خود فرصت مناسبی است که می تواند در مسیر داخلی سازی قطعات مورد نیاز کشور موثر بوده و  محلی برای تلاقی و تعامل فعالان حوزه صنعت و هم افزایی صنعتگران و قطعه سازان در مسیر بومی سازی این حوزه باشد.

گفتنی است که مجموعه چادرملو، در  نمایشگاه «ساخت داخل» در سالن شماره 21 نمایشگاه بین المللی تهران از 27 تا 30 تیر ماه محل مراجعه علاقه مندان و فعالان حوزه صنعت و قطعه سازان خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز