جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر سری به غرفه های فروش میادین میوه و تره بار و برخی از مغازه های مربوطه در سطح شهر بیندازیم میبینیم که فروش سیب زمینی به همراه خاک امری متعارف و مرسوم شده است و متاسفانه نهادهای نظارتی و شبکه بهداشتی کشور هم فقط نظاره گر ماجرا هستند.
کد خبر: ۳۵۹۱۲
فروش سیب زمینی با خاک در میادین سطح شهر و جای خالی نهادهای نظارتی!

تیتر20 - کافی است سری به غرفه های فروش میادین میوه و تره بار و برخی از مغازه های مربوطه در سطح شهر بیندازیم تا ببینیم که فروش سیب زمینی به همراه خاک امری متعارف و مرسوم شده است و متاسفانه نهادهای نظارتی هم هرگز متعرض فروشندگانی که همراه با سیب زمینی مقادیر قابل ملاحظه خاک به مردم می فروشند نمی شوند. 

حتی در مواردی که امکان دست چین کردن سیب زمینی ها به خریداران داده می شود، این محصول مصرفی به همراه مقادیر قابل ملاحظه ای خاک (به دلیل ضعف در فراوری و آماده سازی برای فروش)، ارائه می شود که خریدار در هنگام دست چین کردن امکان حذف و جداسازی فوری این مقدار از گل چسبیده را نخواهد داشت.

حالا اگر باز هم کسانی پیدا نشوند تا بگویند که فروش سیب زمینی با همراه گل چسبیده به آن از زاویه دید «از خودگذشتگی مردم در دوران تحریم» و ناشی از محاصره اقتصادی است، باید گفت که از نظر بهداشتی عدم نظارت کافی بر این مساله عواقبی بر روی سلامت شهروندان دارد.

فروش سیب زمینی با خاک در میادین سطح شهر و جای خالی نهادهای نظارتی!
بیماری های با منشاء خاک و همراه داشتن مقادیری از کود و سموم دفع آفات نباتی و ارتباط و تماس مستقیم این مواد زیان بار با پوست دست شهروندان از جمله مواردی است که به شدت قابل بررسی است و شبکه بهداشتی کشور می تواند در این زمینه نقش بیشتر و بهتری ایفا نماید. 

متاسفانه شهرداری ها نیز با توجه به این مدیریت شبکه گسترده غرفه ها و میادین میوه و تره بار را در اختیار دارند، به این مساله توجهی ندارند و علی رغم این که هر روز در اتیکت قیمت های این میادین رقم های درشت تری از شهروندان مطالبه می شود، اما نظارت کیفی بر محصولات ارائه شده حلقه مفقوده این پازل پیچیده شده است و باز هم کسی که متضرر می شود و باید صبر و مدارا پیشه کند، مصرف کننده و خانوار شهری است. 

لازم به ذکر است که در گذشته نه چندان دور وضعیت بهتری نسبت به توزیع و ارائه سیب زمینی در بازار حاکم بود و این محصول مهم که از نظر بهداشت و سلامتی مصرف کننده اهمیت زیادی دارد، به صورت تمیز شده و بدون خاک و گل و از همه مهم تر بدون رطوبت و در شرایط بهتری ارائه می گردید. 

حالا در شرایط بحرانی و بلبشوی فعلی چه اتفاقی رخ داده است که علی رغم افزایش سرسام آور قیمت ها این مهم نادیده گرفته شده و شرایط ارائه این محصول در میادین و مغازه تا این حد اسف بار شده است؟

فراموش نکنیم که با افزایش سرسام آور قیمت گوشت و مواد پروتئینی که این اقلام را از سبد مصرفی بخش عمده ای از خانوارها خارج کرده است، میوه و سبریجات به یکی از مهم ترین طیف محصولات مصرفی خانواده ها تبدیل شده است و فقدان نظارت های مربوط به قیمت و بهداشت و کیفیت ارائه، چالش های متعددی را در راستای سلامت و بهداشت مردم ایجاد خواهد کرد.

فروش سیب زمینی با خاک در میادین سطح شهر و جای خالی نهادهای نظارتی!
متاسفانه این روزها چالش های جدی در فرایند ارائه محصولات علاوه بر ایجاد سردرگمی بین شهروندان شرایط بازار را نیز دچار آشفتگی کرده است و شاید از این رهگذر است که در مواردی مانند ارائه سیب زمینی به همراه گل و خاک برخی از توزیع کنندگان نهایت سوء استفاده از شرایط را انجام می دهند. این مسائل موجبات افزایش نارضایتی ها و نگرانی را فراهم کرده است.

متاسفانه در کشوری که تولید سرانه میوه چندین برابر استاندارد های جهانی است و تولید و ارائه این محصولات هم تقریبا ربطی به بازار ارز و سایر تحولات روزمره ندارد شاهد چنین رویدادهایی بودن صرفا منشاء مدیریتی دارد. 

اگر قبول داشته باشیم که ارگان های نظارتی مانند سازمان میادین میوه وتره بار شهرداری،اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بر کار فروشندگان میوه نظارت دارند، روندی که هم اکنون بر بازار میوه و تره بار (بخصوص تولید و توزیع سیب زمینی) حاکم است، باید منشاء غیبی داشته باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز