جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
تیتر20 به بهانه فرا رسیدن روز اهدای خون بررسی می کند؛
نهم مرداد ماه در تقویم جهانی، با عنوان «روز اهدای خون» شناخته شده است. روز، فرهنگ و کنش اجتماعی مثبت و مثمر ثمری که خوش بختانه در سال های اخیر در کشور ما نیز شناخته شده تر شده است و در عین حال از نظر شاخص های جهانی و جنبه های کمی و کیفی، هنوز جای کار فراوانی دارد.
کد خبر: ۳۵۹۵۸
اهدای خون فرهنگی رو به توسعه اما هنوز کم فروغ!

تیتر20 - نهم مرداد ماه در تقویم جهانی، با عنوان «روز اهدای خون» شناخته شده است. روز، فرهنگ و کنش اجتماعی مثبت و مثمر ثمری که خوش بختانه در سال های اخیر در کشور ما نیز شناخته شده تر شده است و در عین حال از نظر شاخص های جهانی و جنبه های کمی و کیفی، هنوز جای کار فراوانی دارد. 

اهدای خون به عنوان یک رفتار انسانی از دو منظر «کنشگری اجتماعی» و «پویش سلامت» قابل بررسی است. بررسی آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای متولی کشوری و سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که از هر دو جنبه فوق، شاخص های عملکردی جامعه ایرانی رو به بهبود بوده است. ارتقای شاخص های فوق را در وهله اول باید در تاثیر عمیق رسانه های نوین و کیفیت راهبردی آن ها در تغییر نظام های اجتماعی از جمله در جامعه ما جست وجو کرد. 

اما در هر صورت؛ چه از منظر اخلاق انسانی یا کنشگری اجتماعی و یا پویش سلامت به مقوله فوق بنگریم ما حصل دگرگونی رویکرد های اجتماعی در فرایند «اهدای خون» به صورت یکسان در تمام حوزه های فوق، تاثیر مثبتی بر جای گذاشته و گام مثبتی در گذر افراد جامعه از ذهنیت «فرد نگر» به کنش «جامعه محور» به شمار می رود. 
نکته قابل ذکر این که به طور کلی مقوله اهدای خون با میزان توسعه یافتگی جوامع ارتباط مستقیمی دارد. به این معنا که این مساله در کشورهای با درآمد پایین و متوسط خیلی جدی گرفته نمی شود. 
به این معنا می توان گفت که «اهدای خون» به عنوان یک رفتار اجتماعی به خودی خود یکی از نشانه های توسعه یافتگی محسوب می شود. آمارها نشان می دهد که به طور معمول «رفتار اجتماعی اهدای خون» در کشورهای توسعه یافته آمریکایی و اروپایی از استقبال بیشتری برخوردار است و همین مساله این امکان را به مدیران شبکه بهداشتی کشورهای فوق می دهد که بتوانند سیاست های متمرکز و یکپارچه ای در زمینه ایجاد بانک خون و شبکه مبادلات خون در پیش بگیرند.
گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در یکی از سال های میلادی گذشته، مردم دنیا قریب به 107 میلیون واحد خون اهدا کرده اند که سهم عمده این رقم مربوط به کشورهای توسعه یافته اقتصادی است. 
به دیگر سخن در کشورهای توسعه یافته اقتصادی از هر هزار نفر قریب به 40 نفر به طور پیوسته خون اهدا می کنند و این رقم در کشورهای توسعه نیافته به 12 نفر بالغ می شود که البته سهم کشور ما، مخصوصا در برخی از استان های شاخص بسیار بیشتر است.  
نکته دیگر قابل ذکر این است که انگیزه های اهدای خون درکشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و نیافته متفاوت است.
 اگرچه به نظر نمی رسد در این باره پژوهش جدی و فراگیری صورت گرفته باشد؛ اما اگر به گفته رییس سازمان انتقال خون کشور استناد کنیم که استان قم رتبه نخست اهدای خون در کشور را در اختیار دارد، باید گفت هنوز هم انگیزه های مذهبی در کشورهای جهان سوم در مقایسه با انگیزه های اخلاقی و «پویش سلامت» برتری دارد. 
اما در عین حال عملکرد مردم ایران در قیاس با سایر کشورهای خاورمیانه بسیار درخشان است و اهدای سالیانه 2 میلیون واحد خون در سال نشان می دهد که مردم ما در این زمینه عملکرد بسیار مترقی تری نسبت به همسایگان خود دارند. 
خوش بختانه نقطه قوت شبکه سلامت کشور ما در وجود شبکه نیرومند و توسعه یافته استحصال، فراوری و انتقال خون است که زیرساخت های تکنولوژیک و دانش بومی شده، موجود در این شبکه، ضامن فعالیت با کیفیت این شبکه است و از این نظر در سنجش ها و شاخص های بین المللی رتبه خوبی دارد. 

اهدای خون فرهنگی رو به توسعه اما هنوز کم فروغ!
امروزه تمام اقشار جامعه نسبت به فواید اهدای خون بر سلامتی انسان اطلاعات کافی دارند و باتکیه بر این اطلاعات گسترده می توان باایجاد بسترهای لازم؛ همانند توسعه شبکه و افزایش واحد های دریافت خون، کمیت خون اهدایی کشور را به مراتب بالاتر برده و به شاخص های جهانی نزدیک تر کرد. 
بدیهی است که در فرایند اهدای خون نیز به طور طبیعی نکات مثبتی برای اهدا کنندگان وجود دارد که آگاهی از شاخص های عمومی سلامت، انجام چندین آزمایش بسیار مهم در حین اهدای خون و امثال آن برخی از این نکات هستند. ضمن این که در ادامه به نقل از منابع و مقالات معتبر پزشکی به برخی از فواید اهدای خون بر کیفیت سلامت افراد به صورت فهرست وار اشاره می شود. 
جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز 
عارضه ای که به علت جذب بیش از حد آهن به وسیله بدن ایجاد می شود و اهدای منظم خون می تواند ضمن کاهش مقدار اضافی آهن خون از این عارضه جلوگیری نماید. 
خاصیت ضد سرطانی
اهدای مستمر خون باعث پاکسازی این عنصر حیاتی بدن می شود به این وسیله مواد سمی منجر به سرطان در بدن به میزان بسیار کمتری تولید می شود. 
کمک به سلامتی کبد و قلب
به سبب نوع رژیم غذایی که این روزها، مخصوصا مردمان شهرنشین دارند، استفاده از منابع غذایی سرشار از آهن و پروتئین باعث می شود که بخش عمده ای از آهن اضافی که مورد نیاز بدن نیست در قلب و پانکراس ذخیره شده و باعث بروز اختلالاتی در قلب و کبد شود که اهدای مستمر خون از این مساله جلوگیری می نماید. 
کمک به کاهش وزن 
گفته شده است که در میان روش های مختلف کاهش وزن، اهدای خون یکی از موثرترین ها برای افرادی است که از اضافه وزن رنج می برند. روشی غیر تهاجمی و کاملا طبیعی که اثرات جنبی بسیار زیادی نیز به همراه دارد. 
گلبول های خونی خود را نوسازی کنید
هنگام اهدای خون، بخشی از گلبول های  خونی بدن از دست می رود و این مساله باعث می شود که سیستم شگفت انگیز بدن انسان شروع به فعالیت کرده و برای پرکردن گویچه های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن، گلبول های جدید و تازه نفسی بسازد که این مساله در افزایش عملکرد و سلامتی انسان بسیار موثر است. 
قدر مسلم این که پزشکی سنتی و سنت پزشکی نیز موکدا بر لزوم از دست دادن بخشی از خون بدن در مقاطع مختلف زمانی به عنوان یکی از فاکتورهای افزایش سلامت، تاکید داشته است. مساله حجامت صرف نظر از این که بین دانشمندان درباره مفید یا مضر بودن آن اختلاف نظر وجود دارد، اما به طور کلی مبتنی بر همین نظریه است. ضمن این که در حجامت خون استحصال شده دور ریخته می شود و هیچ بهره برداری ای نمی توان از آن به عمل آورد. 
در پایان باید گفت که فضای ایجاد شده در میان لایه های مختلف اجتماعی مبنی بر نگرش مثبت به مقوله اهدای خون و حتی اهدای عضو را باید به فال نیک گرفت و شبکه بهداشت و سلامت کشور باید با بستر سازی مناسب و افزایش چاشنی فرهنگ سازی، سازوکارهای لازم را برای برای بهره برداری از این مساله در راستای افزایش سلامت عمومی  جامعه فراهم نماید. 
اهدای خون فرهنگی رو به توسعه اما هنوز کم فروغ!

ارسال نظرات
موضوعات روز