پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
هیات دولت امروز تصویب کرد که ۴ صفر از پول ملی حذف شود؛ مصوبه‌ای که نحوه اجرای آن هنوز با ابهاماتی روبرو است.
کد خبر: ۳۶۰۱۳
تیتر20 - دولت سرانجام تصمیم قطعی خود را برای حذف چهار صفر از پول ملی گرفت. در صورت اجرای این مصوبه که البته فعلا نیاز به مصوبه مجلس دارد، محاسبات روزمره قیمت ها متحول می شود. برای قیمت های بالای هزار تومان، اتفاق خاصی رخ نمی دهد و حتی ممکن است حساب و کتاب راحت تر شود.

مثلا برای یک میلیارد تومان، عدد یک میلیون تومان جایگزین می شود و حداقل حقوق وزارت کار هم به جای حدود ۱.۶ میلیون تومان، می شود حدود هزار و ششصد تومان.

در مورد رقم های درشت، مشکلی وجود ندارد اما برای ارقام خرد، ممکن است دردسرهایی ایجاد شود. حتی برای یک بطری شیر ۴۷۰۰ تومانی هم ممکن است اتفاق خاصی رخ ندهد چون بعد از حذف چهار صفر، قیمتش می شود ۴.۷ تومان. اما دردسر جایی درست می شود که هنوز رقم های ۴۰۸ ریال و از این دست عددها، کاربرد دارد. ممکن است بپرسید «مگر هنوز چیزی هست که قیمتش ۴۰۸ ریال باشد؟» پاسخ مثبت است. همین امروز سهام بانک تجارت با ۲ ریال کاهش، به قیمت ۴۰۸ ریال رسید. سهام بانک صادرات هم با ۳ ریال افزایش، به قیمت ۴۲۶ ریال رسید.

هنوز مشخص نیست بعد از حذف چهار صفر، تکلیف آن ۲-۳ ریال نوسان سهم های بانک های تجارت و صادرات که هر روز اتفاق می افتد و قیمت چهارصد و خرده ای ریالی آن ها چه می شود. با متر و معیار جدیدی که قرار است پول ملی با آن سنجیده شود، این اعداد و ارقام هیچ جایگاهی ندارند و اصلا مشخص نیست تکلیف چنین ارقام کوچکی چه می شود. تنها چیزی که فعلا می توان با قطعیت از آن صحبت کرد، این است که از عددهایی مثل ۲ ریال و ۳ ریال، به هیچ وجه و با هیچ متر و معیاری نمی توان ۴ صفر کم کرد. این موضوع البته مشکلی است که درباره رقم ۹۹۹ ریال و تمام عددهای کمتر از آن هم صدق می کند.

البته فقط سهام بانک های تجارت و صادرات با این مشکل مواجه نیستند و بازار سهام از این نمونه ها کم ندارد. قطعا هم دولت به موارد اینچنینی فکر کرده اما اینکه هنوز سازوکار آن اعلام نشده، اهالی بازار سهام را با ابهاماتی مواجه کرده که بهتر است هرچه زودتر درباره آن شفاف سازی شود./خبرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز