جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
چند سالی است که در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی در کشور، شاهد فعالیت فروشگاه‌های جدید با برندهایی بین‌المللی هستیم که رشد بسیار خوبی را هم به نمایش گذاشته‌اند.
کد خبر: ۳۶۲۹۷
یک برند اروپایی در ایران فروشگاه زنجیره ای راه می اندازد

تیتر20 - چند سالی است که در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی در کشور، شاهد فعالیت فروشگاه‌های جدید با برندهایی بین‌المللی هستیم که رشد بسیار خوبی را هم به نمایش گذاشته‌اند. 
قرار بر این است تا به‌زودی برند جدیدی از این فروشگاه‌ها وارد بازار خرده‌فروشی کشور شود که البته اصالتا هلندی است. امیرحسین انوری مدیر ارشد توسعه، سرمایه‌گذاری و عملیات فروشگاهی شرکت اسپار توضیحاتی را در راستای معرفی این برند ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.


لطفا کمی پیرامون تاریخچه برند فروشگاه‌های اسپار توضیح دهید
برند اسپار برندی اصالتا هلندی است که از سال 1932 (87 سال پیش) در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز به کار کرد و امروز با داشتن بیش از 13100 شعبه در ابعاد و مساحت‌های مختلف (17 تا 25000 مترمربع) در 48 کشور، بزرگ‌ترین زنجیره خرده‌فروشی مستقل دنیا به حساب می‌آید.

بفرمایید که فروشگاه‌های اسپار قرار است براساس چه کانسپت‌ها و با چه متراژ و ابعادی راه‌اندازی شوند؟
برند اسپار در دنیا کانسپت‌های مختلفی را پیاده‌سازی می‌کند: اسپاراکسپرس (100 تا 300 متر)، اسپار (300 تا 1000 متر)، یورواسپار (1000 تا 3000 متر) و اینتراسپار (3000 متر به بالا)؛ سیاست اسپار ایران هم به همین صورت خواهد بود.

انتخاب مکان برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اسپار بر چه اساسی است؟
مکان احداث به لحاظ موقعیتی باید دید خوب و دسترسی مناسب از خیابان‌های اصلی به فضای پارکینگ مجموعه و دسترسی مناسب جهت افراد پیاده به داخل مجموعه داشته باشد. همچنین به لحاظ فنی باید تمامی زیرساخت‌های یک سوپرمارکت یا‌ هایپرمارکت از جمله انشعابات آب، برق، گاز و تلفن، دستگاه‌های هواساز و هوارسان به داخل فضای سوپرمارکت و ‌هایپرمارکت، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، آسانسورهای باربری در صورت نیاز و بارانداز مناسب جهت تحویل کالا را دارا باشد. نهایتا تفکر و سیاست اسپار مبنی‌بر مشتری‌مداری و جریان تردد راحت مشتری درون فروشگاه و مرکز تجاری است، بنابراین ارتباطات عمودی بین طبقات، پارکینگ و فروشگاه حائز اهمیت بالایی است.

نحوه جذب پرسنل در فروشگاه‌های اسپار به چه صورت خواهد بود؟
پرسنل فروشگاهی به صورت محلی و منطقه‌ای مصاحبه و انتخاب خواهند شد. مدیران اولیه جهت آموزش پرسنل جدید به صورت مقطعی در فروشگاه حضور می‌یابند و پس از چند ماه برای افتتاح فروشگاه‌های بعدی جابه‌جا خواهند شد. طی فعالیت فروشگاه نیروهای محلی و منطقه‌ای تحت برنامه «اسپارآکادمی» مورد آموزش مستقیم قرار خواهند گرفت. هدف اسپار استفاده از نیروهای بومی جهت مدیریت فروشگاه‌هاست.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، فروشگاه‌های اسپار در نخستین سال تاسیس‌شان در ایران دارای چند شعبه خواهند بود؟
هدف این مجموعه گسترش فروشگاه‌های اسپار در تمام نقاط ایران است که طبیعتا این اتفاق از تهران شروع خواهد شد. اسپار ایران محدودیتی به لحاظ توسعه ندارد ولی قسمتی از توسعه این مجموعه منوط به پیشرفت مراکز تجاری در ایران است که متأسفانه شاهد پروژه‌هایی در ایران هستیم که بالای 5،6 سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد و به دلیل نبود مدیریت صحیح منابع به بن‌بست رسیده‌اند. 

یک برند اروپایی در ایران فروشگاه زنجیره ای راه می اندازد
فکر می‌کنید فروشگاه‌های اسپار از بدو ورود به ایران و باتوجه به تعدد برند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عملکرد موفقی داشته باشند؟
طبیعتا شروع هر بیزینسی بالا و پایین‌های بسیاری خواهد داشت ولی با توجه به تجربه 87 ساله اسپار در 48 کشور دنیا چالش‌های اسپار ایران در شروع این بیزنس کمتر خواهد بود. به لحاظ رقابتی هم باید گفت که بازار ایران بازاری است با پتانسیل بالا؛ سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به صورت تخمینی بین 11 تا 15درصد است که این سهم در اروپا به 60 درصد هم می‌رسد. بنابراین اسپار ایران می‌تواند سرویس‌های متفاوتی نسبت به دیگر رقبا بدهد که این یکی از مزیت‌های رقابتی ما به شمار می‌رود.

عامل تمایز اسپار نسبت به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران چه خواهد بود؟
انعطاف‌پذیری، مشتری‌محوری و مشتری‌مداری، کیفیت محصولات و نوع چیدمان فروشگاه‌ها از جمله این تفاوت‌هاست.

از نظر شما چالش‌های صنعت خرده‌فروشی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه مواردی هستند؟
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، وابستگی به مراکز خرید و فضای در نظر گرفته‌شده در آن به این نوع فروشگاه‌هاست. اغلب مراکز خرید در ایران ابتدا کار ساخت را به اتمام می‌رسانند و سپس به فکر تأمین منافع مستأجران خود می‌‌افتند که یکی از آفت‌های این روش، طرح و چیدمان نامناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. یکی از وظایف فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک مجتمع تجاری جذب مشتری است که این مهم با جانمایی نامناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مراکز تجاری و عدم ارتباط فیزیکی مناسب بین طبقات مخصوصاً میان سازه فروشگاهی و پارکینگ‌ها، محقق نمی‌شود. بنابراین از تمامی سازندگان و سرمایه‌گذاران تجاری دعوت می‌کنم تا از ابتدای تصمیم‌گیری جهت ساخت یک مجموعه با ما مشورت کنند تا بتوانند پیش‌نیازهای ضروری حضور یک برند اروپایی داخل مرکز خریدشان را فراهم کنند.

دیدگاه‌تان درباره نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در رونق تولید ملی چیست؟
قطعا با توجه به شرایط اقتصادی موجود، یکی از اصلی‌ترین وظایف فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران، حمایت از تولید کالاهای ملی است. یکی از مهم‌ترین اهداف اسپار، ارتقای سطح کیفی و بسته‌بندی محصولات ایرانی جهت عرضه در دیگر فروشگاه‌های اسپار در اقصی نقاط دنیاست. پیش‌زمینه این فعالیت، تبادل اطلاعات بین اسپار و تأمین‌کنندگان است. اسپار با توجه به رفتار مشتری، خرید و استقبال مصرف‌کنندگان نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی و انتقال این اطلاعات به تأمین‌کنندگان ایرانی خواهد داشت.

از نظر شما فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعدد شعب آنها چقدر در پربار کردن سبد کالایی خانوار موفق عمل کرده است؟
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تعدد شعب خود مشتری را به سمت خریدهای روزانه و هفتگی سوق می‌دهند و این فرآیند منجر به افزایش سطح کیفی مصرف و بی‌نیازی مشتریان از انبار کردن کالاها در خانه‌هایشان می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل نوع چیدمان و نحوه ارائه سرویس خرید و ارجاع مشتری را هدفمندتر و با فهرستی از پیش‌تعیین‌شده می‌کنند و همین مساله سبب تغییر فرهنگ خرید و مصرف مشتریان ایرانی می‌شود. علاوه بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل خرید متمرکز، توانایی عرضه هماهنگ کالاهای جدید به صورت همزمان و افزایش سطح آگاهی مشتریان از کالاهای جدید را دارند./تجارت طلایی
ارسال نظرات
موضوعات روز