پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
شست وشوی لباس ها می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در آن ها را کاهش دهد
کد خبر: ۳۶۳۴۵
تیتر20 - نو بودن و تازگی برای همه آدم ها خوشایند است و پوشیدن لباس نو این حس را تقویت می کند اما از آن جا که نمی دانید لباس های نو چه مسیری را طی کرده است و در مسیر تولید از چه مواد و رنگ های شیمیایی برای ساخت آن استفاده و توسط چه افرادی پرو شده است باید مراقب باشیم که با پوشیدن این لباس ها دچار بیماری نشویم .

در ادامه به نکاتی که لازم است لباس های نوی مان را قبل از به تن کردن بشوییم؛ می پردازیم.

حساسیت های پوستی

راش پوستی نوعی درماتیت پوستی است که روزها بعد از تماس با ماده حساسیت زا به وجود می آید و در این صورت نمی توان دلیلی برای آن یافت اما اگر در چند روز گذشته لباس نوبه تن کرده و بعد از آن دچار حساسیت پوستی شده اید به دنبال علت آن در لباس تان باشید .پارچه های مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون حاوی میزان بیشتری از رنگ هاست که می تواند دلیل حساسیت پوستی باشد بنابراین لباس نوی خود، به‌ویژه لباس های ورزشی را پیش از پوشیدن بشویید.

عرق کردن در لباس ورزشی باعث جذب سریع تر آن ها می شود.به عنوان مثال هنگام تمرین ورزشی دچار خراشیدگی و آسیب می شوید و بعد از آن لباس نو به تن می کنید ، رنگ از لباس نوی شما به زخم نفوذ و ایجاد حساسیت می کند.

مواد شیمیایی سرطان‌زا

باورتان می شود که مواد شیمیایی لباس های نو ، سرطان زاست ؟ مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در سوئد نشان داد که ۹۴ درصد نمونه لباس های جمع آوری شده حاوی ترکیب شیمیایی به نام کینولین است. کینولین رشد تومورها را در نمونه های آزمایشگاهی تحریک می کند. این در حالی است که میزان زیادی از کینولین در پلی استر وجود دارد. از این رو، لباس های تهیه شده از آن باید به خوبی شسته شود.

افزون بر این در مطالعاتی ارتباط بین مواد شیمیایی دیگر مانند نیتروآنیلین ها و بنزوتیازول ها با سرطان و مسائل دیگر سلامتی مشاهده شده است.

راه حل پیشنهادی

شست وشوی لباس ها می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در آن ها را کاهش دهد. مواد ضد لک ، ضد چروک ، نرم کننده ها و تثبیت کننده های رنگ، گزینه هایی است که می توان در گروه مواد مضر قرار داد. توجه به شست وشوی لباس بچه ها باید بیشتر باشد زیرا بچه ها نسبت به نوع و جنس لباس حساسیت بیشتری دارند و نمی دانیم که این لباس چه مدت در مغازه و ویترین مانده است و چه کسانی به آن دست زده اند.

از طرفی هر لباس زیبایی همه را به سمت خود جذب می کند تا برای لحظه ای، آن را لمس کنند، اگر شما لباس زیبایی خریداری کرده اید که پشت ویترین توجه همه را جلب کرده است، در شستن آن قبل از به تن کردن نوزاد شک نکنید .در شست و شوی این لباس ها باید از شوینده های مناسب استفاده کنید و پیشنهاد ما به شما استفاده از کمی سرکه است./خراسان
ارسال نظرات
موضوعات روز