جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مقابله با فرار مالیاتی از طریق حساب های اجاره ای و کارت خوان های بی هویت در دستور کار قرار گرفت و مدیر کل مبارزه با پول شویی سازمان مالیاتی از راه اندازی سامانه‌ای برای اعتبار سنجی حساب های بانکی به منظور مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی خبر داد.
کد خبر: ۳۶۴۲۰
تیتر20 - آمار تا 40 هزار میلیارد تومانی که از میزان فرار مالیاتی در کشور منتشر شده است حکایت از وجود منافذ در قوانین و سیستم های اقتصادی در کشور دارد. یکی از این ابزارها که هم اینک نقطه ضعف آن برای پول شویی و فرار مالیاتی مشخص شده، حساب های اجاره ای است. بررسی ها نشان می دهد که از حساب های اجاره ای به دو صورت سوء استفاده می شود. اولین شکل سوء استفاده مربوط به استفاده از دستگاه های کارت خوان است.

 به نقل از مدیرکل مبارزه با پول شویی و مبارزه با فرار مالیاتی، هم اینک 4.3 میلیون مودی مالیاتی در کشور وجود دارد. با این حال، تعداد هفت میلیون کارت خوان در کشور داریم که معلوم نیست چه تعداد از آن ها واقعاً مربوط به مودیان مالیاتی است. خانی به ترفندهای فرار مالیاتی در این زمینه اشاره کرده و گفت: متاسفانه برخی فعالان اقتصادی به نام افرادی که از معافیت مالیاتی برخوردارند اقدام به دریافت کارت خوان می‌کنند یا این کارت خوان‌ها به نام منشی، کارمند یا افراد دیگر است که در این جا بحث فرار مالیاتی مطرح می‌شود. به گفته وی، با وجود این مسئله، بانک مرکزی در صدد سامان دهی این حوزه با اختصاص شناسه یکتا برای دستگاه های کارت خوان است. این بانک طبق قانون مکلف شده تا با همکاری سازمان مالیاتی در مدت یک سال (تا نیمه اسفند امسال) پایانه‌های کارت خوان و ابزارهای اینترنتی پرداخت را سامان دهی کند. در این زمینه، همه دستگاه‌های کارت خوان در کشور باید یک شناسه یکتا دریافت کنند و از آن تاریخ، هر دستگاهی که فاقد این شناسه‌ها باشد باید غیر فعال شود.

وی افزود: با ارائه شناسه به دستگاه های پوز مشخص می‌شود که این دستگاه ها به صورت اجاره‌ای کار نمی‌کند و دستگاه پوزی که به نام منشی و ... باشد، غیر فعال خواهد شد.
اما شکل دیگر سوء استفاده از حساب های اجاره ای به صورت وکالت از صاحب حساب است که در این فرایند، عملاً حساب تصرف شده و از آن به صورت مستقیم سوءاستفاده می شود. مدیر کل مبارزه با پول شویی سازمان مالیاتی در این زمینه با اشاره به این که هم‌اکنون 500 میلیون فقره حساب بانکی در کشور وجود دارد، گفت: مشخص نیست این حساب‌های بانکی با چه هدفی و توسط چه افرادی استفاده می‌شود.

وی در خصوص سامان دهی این تعداد حساب بانکی در کشور گفت: در حال رایزنی هستیم تا اعتبار سنجی صاحبان حساب توسط بانک ها انجام شود. در این زمینه، بانک مرکزی سامانه‌ای راه اندازی کرده تا صاحبان حساب متناسب با نوع فعالیت‌شان اعتبار سنجی و متناسب با آن حساب شان رصد ‌شود. بر این اساس اگر این حساب ها خارج از اعتبار لحاظ شده، گردش مالی داشته باشند جزو دسته با ریسک بالای پول شویی یا فرار مالیاتی قرار می‌گیرند./ خبرآنلاین به نقل از روزنامه خراسان
ارسال نظرات
موضوعات روز