پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
با توجه به تغییر ماهیت کسب و کار در این سال‌ها، کسب و کارهای کوچک به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی به شمار می‌رود که از جمله آن می‌توان به آرایشگری و سالن‌های مراقبت زیبایی اشاره کرد که علاوه بر بازار اشتغال در دسترس و راحت، دوره بازگشت سرمایه اولیه کوتاه و سوددهی بالایی دارد.
کد خبر: ۳۶۴۲۵
تیتر20 - در سال‌های اخیر تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده و ماهیت کسب ‌وکارها تغییراتی اساسی کرده است؛ به موازات آن، دوره تولید محوری به انتهای حیات خود رسیده و دوره اقتصاد متمرکز بر خدمات در حال شکل‌گیری است. تولیدکنندگان صنعتی، با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع با ارزش، تمهیداتی اندیشیده‌اند که نتیجه آن تغییر در ساختار صنعتی خواهد بود. یکی از مشخصات بارز و اصلی این تغییر ساختار، رشد و ترویج بیش از پیش کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. 

در این دوره توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است و به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقشی اساسی در فرآیند توسعه جوامع دارد.

یکی از این کسب و کارهای کوچک، آرایشگری یا مراقبت‌های زیبایی است که اگرچه یک کار ذوقی و هنری به حساب می‌آید اما به مثابه یک علم نیز تلقی می‌شود.

درآمد آرایشگری در مناطق مختلف دنیا

براساس آمار موجود در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه آرایشگران در آمریکا ۲۳ هزار و ۱۵۰ دلار و در استرالیا ۳۱ هزار و ۲۰۰ دلار و در انگلستان نیز بین ۲۱ تا ۳۰ هزار دلار بوده است.

همچنین میزان حقوق آرایشگری در آلمان ماهیانه ۲ هزار و ۵۰۱ دلار است در حالی که میانگین حقوق در این کشور ۲ هزار و ۴۲۸ دلار است.

درآمد آرایشگران در کشور

بررسی میدانی در خصوص حقوق و میزان درآمد افراد شاغل در این حرفه بیانگر این است که مکان جغرافیایی، تخصص افراد و تنوع ارائه خدمات این سالن‌های زیبایی تاثیر بسزایی در میزان درآمد آنها دارد. به گونه‌ای که سالن‌های زیبایی در حاشیه شهر تهران ماهیانه با کسر هزینه‌های سالن سه تا چهار میلیون درآمد خالص برای صاحب آن دارد.

البته سالن‌هایی زیبایی در شمال پایتخت وجود دارد که بنا به گفته کارکنان آن ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان درآمد دارد که اگر هزینه‌های آن کسر شود میزان خالص درآمد برای صاحبان آنها حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد. بنا به گفته برخی پرسنل شاغل در این سالن‌ها در برخی از مناسبت‌های سال درآمد آنها به ۱۰ میلیون تومان در روز نیز می‌رسد.

بازار اشتغال مراقبت‌های زیبایی، فراوان و در دسترس

رییس انجمن مراقبت زیبایی جنوب غرب تهران، اظهارداشت: مراقبت زیبایی، رشته پول‌سازی است و براین اساس متقاضی زیادی برای کسب آموزش‌های لازم در این زمینه وجود دارد.

«رقیه آقایی» افزود: سال گذشته ۵۰ هزار زن متقاضی آموزش داشتیم که بسیاری از آنها پس از یک تا دو ماه آموزش وارد بازار کار شدند و درآمد کسب کردند.

وی بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ آموزشگاه مهارتی مراقبت‌های زیبایی در سطح پایتخت فعال هستند و بسیاری از آموزشگاه‌ها نیز بدون اینکه مجوز لازم را داشته باشند به متقاضیان آموزش می‌دهند.

رییس انجمن مراقبت‌های زیبایی تاکید کرد: مراقبت‌های زیبایی بازار اشتغال خوبی دارند و دسترسی به این حرفه راحت است و سوددهی آن بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

وی افزود: دوره بازگشت سرمایه اولیه در رشته آرایشگری کوتاه است و براین اساس مردان هم از این موضوع استقبال می‌کنند و بسیاری از آنها خواهان کسب مهارت در این رشته هستند.

آقایی گفت: کیفیت آموزش‌ در آموزشگاه‌ها با استانداردهای کانادا، آلمان و استرالیا برابری می‌کند و در مواردی شاهد بودیم که هنرجویان ما موفق شدن در کشورهای دیگر مشغول به کار شده و ارز آوری داشته اند.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود اطلاع کافی، برخی از هنرجویان برای گذراندن دوره‌های آموزشی به باکو و ترکیه سفر می‌کنند در حالی که ما در این زمینه بسیار پیشرفته هستیم و به کمک تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب ظرفیت جذب هنرجویان خارجی را نیز داریم.

رییس انجمن مراقبت‌های زیبایی درباره ظرفیت ایجاد اشتغال در این حوزه، گفت: این کسب و کار، قدرت جذب بسیاری از متقاضیان کسب و کار را دارد به گونه‌ای که در برخی از سالن‌های زیبایی بیش از ۴۰ پرسنل مشغول هستند.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند که این حرفه تبعات بدی دارد ما نیز قصد نداریم که همه وارد این حرفه شوند اما بسیاری از افراد به خصوص بانوان می‌توانند با فعالیت در این حوزه برای خود و خانواده‌شان درآمد کسب کنند.

به گفته آقایی چنانچه این رشته در کشور در مسیر درستی قرار گیرد و بر آموزش‌ها و برگزاری مسابقات نظارت شود شاهد بسیاری از تخلف‌ها نخواهیم بود و این کسب و کار می‌تواند به شغلی با درآمد خوب تبدیل شود./ایرنا
ارسال نظرات
موضوعات روز