سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در چند وقت اخیر با وجود مخالفان این طرح به تصویب رسید اما کشمکش ها بر سر این موضوع همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۳۶۴۹۳
تیتر20 - طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، دولت همواره با تشکیل این وزارتخانه مخالفت می‌کرد البته مخالفت دولت باعث نشد که در روند تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی خلل چندانی ایجاد شود زیرا شورای نگهبان در هفته‌های اخیر با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری موافقت کرد و اجرای طرح به دولت و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.

بهمن نامور مطلق معاون سابق صنایع دستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل وزارت میراث فرهنگی بار مالی خاصی را به دولت تحمیل می‌کند، گفت:تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی در کل می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد. برخی از نمایندگان مجلس می‌خواهند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود تا از این به بعد در برابر مسائل پاسخگو باشند و ضوابط را در انتخاب مسئولانش رعایت کند. از طرف دیگر به قدرتی بزرگ برای رایزنی و گرفتن امتیاز از دولت تبدیل شود، اما برخی دیگر از نمایندگان مجلس دنبال گرفتن امتیاز‌هایی از سازمان هستند و می‌خواهند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به وزارتخانه‌ای تبدیل کنند که بتوانند روی آن اعمال نظر کنند.

 معاون سابق صنایع دستی کشور ادامه داد: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شود، قدرتش برای چانه زنی بیشتر می‌شود و اگر معاونت صنایع دستی به یک معاونت برای وزارتخانه تبدیل و با مرکز ملی فرش ایران نیز ادغام شود می‌تواند قدرتمندتر و موثرتر عمل کند، اما سازمان میراث فرهنگی با حفظ قالب ساختاری فعلی از تبدیل شدن به وزارتخانه نه تنها سودی نخواهد برد بلکه ضرر هم خواهد کرد البته مشکل فقط مشکلات تشکیلاتی نیست و باید به رایزنی در خارج از کشور و تبلیغ صنایع دستی توجه بیشتری شود.

وی افزود:اگر طرح تدوین شده برای وزارتخانه میراث فرهنگی به ادغام قطعات پازلی که از هم جدا افتاده اند منجر شود فقط شاهد جا به جایی مالی در دل دولت خواهیم بود، در غیر این صورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه بار مالی به دولت تحمیل می‌کند.

چه کسانی از تشکیل وزارت میراث فرهنگی سود می‌برند؟

سید رحمت الله رئوف حنان مدیر کل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:وزارت یا سازمان میراث فرهنگی زیر نظر دولت است و دولت باید قادر به اداره این دستگاه باشد.

وی افزود:هدف از برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت حاکمیتی وابسته نبودن به فروش نفت و اتکا به صنعت گردشگری است. اگر قرار است ما از وزارت یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای جبران چالش عدم فروش نفت استفاده کنیم و هزینه‌های کشور را از این راه به دست بیاوریم باید توجه ویژه‌ای به این سازمان یا وزارتخانه داشته باشیم در غیر این صورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه به دولت و بیت المال خسارت می‌زند./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز