چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
تیتر20 بررسی می کند؛
مناطق آزاد عامل نجات و پویایی در اقتصاد است و ایران فعالیت های خوبی در مناطق آزاد داشته اما گاهی شرایطی مثل تحریم ها تحمیل شده که بر فعالیت این مناطق تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۳۶۴۹۵
نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم

تیتر20 / سید محمد حسین کاظمی - مناطق آزاد از جمله­ بخش ­های نظام اقتصادی کشور هستند که به واسطه قرار گرفتن در حوزه استثنائات تجاری می ­توانند وسیله ­ای برای توسعه صنعتی باشند و مسیر ورود به بازارهای جهانی را از طریق تقویت تولید، صادرات و سرمایه­ گذاری خارجی برای اقتصاد کشور فراهم کنند، اقدامی که سایر کشورها از آن بهره­ برده ­اند و از طریق این مناطق توانسته­ اند اقتصاد کشور خود را در رقابت با بازارهای جهانی و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهند.هم اکنون در کل کشور هفت منطقه آزاد وجود دارد.

در گذشته کلمه آزاد برای برخی افراد آزاردهنده بود و یک سری با این موضوع مخالف بودند و فکر می کردند این مناطق قرار است خودمختار باشد، که بدیهی است اینگونه‌ نبوده است.

بنا بر تعاریف بین المللی،منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره ­گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی،بخشودگی سود و عوارض گمرکی،عدم وجود تشریفات زاید ارزی،اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

مناطق آزاد عامل نجات و پویایی در اقتصاد است و ایران فعالیت های خوبی در مناطق آزاد داشته اما گاهی شرایطی مثل تحریم ها تحمیل شده که بر فعالیت این مناطق تاثیر گذاشته است.

نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم را می توان به شش دسته تقسیم کرد؛ نقش اول، صادرات غیرنفتی مبتنی بر تقویت تولید. به طوری که مناطق آزاد باید رویکرد اقتصادی داشته باشند و اقدام به جذب سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی کند، از طرفی در شرایط تحریم مراودات اقتصادی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی از سهولت بیشتری برخوردار بوده و ریسک پذیری در این مناطق کمتر است. بنابراین مسئولین مربوطه باید قوانین را بازنگری کنند تا اقتصاد در این مناطق شکل پویایی داشته باشد و‌ ثبت سفارش در دوران تحریم هم‌ بدون‌ روادید انجام شود.

نقش مناطق آزاد در شرایط تحریم
نقش دیگری که مناطق آزاد در شرایط تحریم دارند، واردات هدفمند است. واردات مبتنی بر تامین مواداولیه برای تولید یکی از جنبه های جلوگیری از آثار مخرب تحریم است.برخی از افراد فکر می کنند فقط صادرات خوب است اما ما با واردات مواد اولیه و اضافه کردن ارزش افزوده به آن ها می توانیم صادرات بیشتری نیز داشته باشیم.

ماموریت ویژه برای بخش های مختلف مناطق آزاد این است که شرایط واردات هدفمند یعنی واردات تجهیزات و تکنولوژی تسهیل شود.

سومین فعالیت اثربخش در شرایط تحریم جذب سرمایه گذار است و خوشبختانه دولت تاکید دارد که در داخل کشور قوانین و مقررات عمومی بین‌المللی را که مغایر استقلال اقتصادی مان نیستند را پیاده سازی کند. این اقدام باعث می شود که سخت شدن مبادلات پولی و مالی در دوران‌ تحریم‌ از طریق ایجاد شعب بانک های خارجی و پیرو آن گرفتن‌ سرمایه های خارجی کنترل شود.

بعد از تولید و صنعت یکی از مهم ترین مسائل در مناطق آزاد گردشگری و صنعت توریسم است.
گردشگری در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار است. به ازای هر ۶ مسافر خارجی یک شغل و به ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می شود.

از نقش ویژه مناطق آزاد برای اجرای پایلوت برخی طرح‌های ملی نیز نمی‌توان غافل شد. این موضوع ریسک پذیری این طرح ها برای سرزمین اصلی را کاهش می دهد اما از طرفی با توجه به ماهیت وجودی مناطق آزاد ریسک اجرای این طرح ها در مناطق آزاد با سرزمین اصلی قابل مقایسه نیست.

براساس این گزارش، با وضعیت کنونی و بحران های اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند، ظرفیت ها و مشوق های مناسبی در مناطق آزاد وجود‌ دارد که می تواند در زمان تحریم یا حتی در شرایط عادی برای پیوستن به بازار جهانی مورد‌ استفاده قرار گیرد، اما همواره از این قابلیت ها غافل شده ایم، در واقع مناطق آزاد راه رهایی از تحریم ها و عنصر اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشور می باشد، که بها دادن به این مناطق نیازمند توجه تصمیم گیران کلان کشور است.
ارسال نظرات
موضوعات روز