سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان این‌که با حدود ۷۰ کشور صادرات داریم و بیشترین میزان صادرات آمریکا و بعد از آن آلمان است، گفت: تحریم‌ها تاثیرگذاری بر روی صادرات فرش دستباف کشورمان نداشته است و شرایط تحریمی باعث شده راه‌هایی جدید برای صادرات بیابند.
کد خبر: ۳۶۵۰۴
تیتر20 - فرشته دستپاک، رییس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: تفاوت صنعت فرش با بقیه صنایع این است که یک هنر صنعت تقریبا صد درصد ایرانی است و هویت تاریخی آن به قدمت تاریخ ایران است.

وی با بیان این‌که همواره فرش دستباف در طول تاریخ به کمک اقتصاد کشور امده است، افزود: بست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف در واقع بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش دستباف در دنیا است که از سوم تا نهم شهریور ماه برگزار می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: بیش از ۸۵۰ غرفه در ایام نمایشگاه داریم که برای اولین‌بار در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های فرش دستباف است.

دستپاک با بیان این‌که آیین رونمایی از سامانه جامع آماری فرش دستباف در روز نخست برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم برگزار می‌شود، عنوان کرد: رونمایی از سامانه وب و دکوراسیون انواع فرش و تابلو فرش از دیگر برنامه‌های روز اول نمایشگاه است. همچنین غرفه روایت قصه‌های فرش دستباف به دو زبان فارسی و انگلیسی در هفت روز نمایشگاه برپا خواهد بود. در هفت روز برگزاری نمایشگاه اجرای مراحل بافت فرش دستباف به صورت آموزشی و چند زبانه انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که از پنج قاره جهان تجار خارجی در  نمایشگاه بیست و هشتم فرش دستباف حضور دارند، گفت: از کسانی که بخواهند در فضای وب و دنیای مجازی به فروش فرش دستباف کمک کنند، حمایت خواهیم کرد و در ایام نمایشگاه نشست تخصصی در این حوزه داریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: با هماهنگی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس توانستیم بودجه بیمه قالیبافان را سه برابر کنیم و ۱۸ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بودجه برای این موضوع اختصاص دهیم و این‌بودجه از طرف مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده است. این رقم در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

دستپاک با بیان این‌که بیمه سلامت را در کنار بیمه روستاییان و عشایر برای بیمه قالیبافان پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: حدود ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف صادر می‌شود و روی شناسنامه دار کردن و برندینگ فرش دستباف داریم کار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که با حدود ۷۰ کشور صادرات داریم و بیشترین میزان صادرات آمریکا و بعد از آن آلمان است، متذکر شد: تحریم‌ها تاثیرگذاری بر روی صادرات فرش دستباف کشورمان نداشته است و شرایط تحریمی باعث شده راه‌هایی جدید برای صادرات بیابند.

رییس مرکز ملی فرش ایران با ذکر این نکته که پیمان‌سپاری در حوزه فرش دستباف را از ۲ ماه به ۷ ماه رسانده‌ایم، تصریح کرد: با بالارفتن قیمت ارز، بحث ساماندهی مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت، از صادرات پشم (به عنوان‌ماده اولیه تولید فرش دستباف) جلوگیری کردیم و این برای تامین مواد اولیه صنعت فرش دستباف بسیار تاثیرگذار بود.

دستپاک ادامه داد: بحث تولید ابریشم در داخل را به عنوان ماده اولیه تولید فرش دستباف در دستور کار داریم، این باعث می‌شود دیگر از ازبکستان و چین ابریشم وارد نشود.


وی با بیان این‌که سالانه حدود ۳.۵ میلیون مترمربع فرش دستباف در کشورمان تولید می‌شود، گفت: در سالیان گدشته بانک‌ها در قبال امانت نهادن فرش دستباف وام می‌دادند، این فرهنگ باید دوباره بازگردد و روی استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوین در این حوزه کار می‌کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: فرهنگ سازی استفاده از فرش دستباف از رسانه شروع می شود، باید فرش دستباف را در سبد خانوار داشته باشیم، موضوع فروش اقساطی فرش دستباف را در دستور کار داریم.

دستپاک عنوان کرد: ارتباط با رایزنان بازرگانی برای بازاریابی فرش دستباف باید بیشتر شود، سفرا و رایزنان بازرگانی و اتاق بازرگانی برای صادرات فرش دستباف به عنوان کالای نخست صادراتی اعلام آمادگی کرده‌اند که این تاثیرگذاری شایانی دارد.

وی با بیان این‌که هیچ کشوری قدرت رقابت در بحث فرش های بزرگ و یکپارچه با ما را ندارد و ما تنها تولیدکننده این نوع فرش هستیم، تصریح کرد: دو فرش بزرگ و یکپارچه ۶۰۰ متری و دو فرش ۴۰۰ متری امسال در نمایشگاه بیست و هشتم رونمایی خواهد شد.

رییس مرکز ملی فرش متذکر شد: ساماندهی مواد اولیه جزو  اولویت های کاری ما در معاونت تولید مرکز فرش است، جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص داشتیم و مشکلی در تامین مواد اولیه در سال ۹۸ نخواهیم داشت.

دستپاک خاطرنشان کرد: بالای ۸۰ درصد فرش دستباف سود است که اگر به آن درست توجه کنیم بسیاری از مشکلات  قابل حل است./خبرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز