پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
برای قضاوت در مورد ویلموتس و مقایسه فنی و غیر فنی او با کی‌روش خیلی زود است اما تا همین لحظه چند تفاوت بین این دو نفر جلب توجه می‌کند. بگذارید به بهانه پیام ویلموتس راجع ‌به شروع لیگ نوزدهم آنها را با هم مرور کنیم.
کد خبر: ۳۶۵۳۶
تیتر20 - دوران هشت‌ساله حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران، زمستان گذشته به پایان رسید و از بهار امسال مارک ویلموتس بلژیکی جای او را گرفت. طبعا الان برای قضاوت در مورد ویلموتس و مقایسه فنی و غیر فنی او با کی‌روش خیلی زود است اما تا همین لحظه چند تفاوت بین این دو نفر جلب توجه می‌کند. بگذارید به بهانه پیام ویلموتس راجع ‌به شروع لیگ نوزدهم آنها را با هم مرور کنیم.

لیگ؛ چشم‌ها باز و بسته

یکی از اعتراضات همیشگی منتقدان به کارلوس کی‌روش این بود که مسابقات باشگاهی داخلی مطلقا برای او اهمیت نداشت. کی‌روش مخصوصا در این سال‌های آخر هیچ ابایی نداشت از این که بی‌علاقگی‌اش به تماشای بازی‌های لیگ برتر را آشکار کند. او حتی یک بار سر یکی از مسابقات چرت هم زد تا این پیغام را به همه بدهد که کیفیت لیگ را کافی نمی‌بیند و ساختار تیمش را بیرون مرزها می‌سازد. ویلموتس اما نگاه متفاوتی دارد. او اخیرا یک اردوی کوتاه‌مدت با دعوت از بازیکنان لیگی ترتیب داد و پیامی محبت‌آمیز و دلگرم‌کننده هم به مناسبت شروع لیگ نوزدهم فرستاد. در بخشی از این پیام آمده است: «می‌خواهم به این نکته مهم اشاره کنم که همکارانم و خود من به‌صورت منظم در مسابقات شما حاضر خواهند شد تا عملکردتان را در باشگاه‌های‌تان مورد بررسی قرار بدهیم. به‌طور حتم، چشم‌های تیم‌ ملی برای یافتن ظرفیت‌های تازه و استعدادهای جدید باز خواهد بود. فصل خوبی داشته باشید.» البته شاید اگر چند سال از حضور ویلموتس در ایران بگذرد، رویه او هم تغییر کند.

دستیار ایرانی؛ مهم و غیر مهم

طی تمام سال‌های حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران، بی‌علاقگی او به استفاده از دستیار ایرانی کاملا مشهود بود. کارلوس فقط برای سلب بهانه از منتقدان، مارکار آقاجانیان را کنار خودش نگه می‌داشت اما فرضیه غالب این بود که مارکار کمترین نقشی در معادلات فنی تیم نداشته و شاید به همین خاطر هم بود که با وجود هشت سال حضور مستمر کنار کی‌روش، آقاجانیان امروز هیچ پیشنهاد مهمی در فوتبال ایران ندارد! در این مدت دستیاران ایرانی مهم‌تری هم البته به تیم‌ ملی رسیدند؛ مثل علی کریمی، جواد نکونام، امید نمازی و مجید صالح که هر کدام به دلایل مختلف پس از مدت کوتاهی از تیم کنار رفتند. ویلموتس اما در این زمینه نگرش متفاوتی دارد. او وحید هاشمیان را به‌عنوان دستیار اولش برگزیده و ظاهرا نقش‌های جدی هم به وحید می‌دهد. هاشمیان اخیرا به‌عنوان نماینده کادر فنی تیم‌ ملی در روسیه با سردار آزمون ملاقات کرد و عملکرد او را زیر نظر گرفت.

نظم؛ جدی و غیر جدی

اگر تفاوت‌های ویلموتس با کی‌روش در دو فاکتور بالا را می‌شود مثبت ارزیابی کرد، دست‌ کم یک فرق بزرگ بین این دو مربی هست که مرد پرتغالی را در موضع برتر قرار می‌دهد. واقعیت آن است که کی‌روش روی جزئیات و نظم تاکید بیشتری داشت. به‌عنوان مثال آغاز فصل جدید لیگ برتر در حالی به دلایل نه‌چندان مشخص بیشتر از ۲۰ روز به تعویق افتاد که کی‌روش هرگز با شرایط مشابه کنار نمی‌آمد. یقین بدانید اگر کارلوس هنوز سرمربی تیم‌ ملی بود، چنان توفانی به پا می‌کرد که لیگ در زودترین زمان ممکن آغاز شود و اگر بنا بود تغییراتی هم صورت بگیرد، این اصلاحات بسیار سریع‌تر از این رخ بدهد. همچنین ویلموتس تا به‌ حال یکی از اردوهای تیم‌ ملی را هم به‌خاطر تعامل با باشگاه‌ها کنسل کرده که اگر کی‌روش بود، بعید به‌نظر می‌رسید تن به چنین کاری بدهد. به‌طور کلی ویلموتس کاراکتری سازشکارتر از مربی پرتغالی دارد.

سیستم؛ دفاعی و هجومی

مورد آخر، بیشتر جنبه فنی دارد و البته برای قضاوت دقیق در مورد آن همچنان باید منتظر ماند. کارلوس کی‌روش یک فوق تخصص استراتژی‌های دفاعی بود که این مساله در طول هشت سال حضور او در ایران به‌خوبی مشخص شد. کی‌روش حتی در تقابل با حریفان ضعیف‌تر هم با احتیاط فراوان رفتار می‌کرد و به‌ندرت دیده می‌شد که تیم‌ ملی او بیش از یک گل در یک بازی به‌ ثمر برساند. ویلموتس اما دیدگاه دیگری دارد و به فوتبال تهاجمی علاقه‌مند است. غیر از بازی با سوریه و کره‌جنوبی که در آن عملا تغییرات تیم‌ ملی به چشم آمد، بازیکنان حاضر در اردو هم از تحول وسیع تمرینات با رویکرد «حمله بیشتر - دفاع کمتر» خبر می‌دهند. اگر فرض کنیم کی‌روش در این سال‌ها ساختار دفاعی تیم‌ ملی را ترمیم کرده، حالا با ویلموتس نوبت برداشت رسیده و این می‌تواند بهترین خبر برای فوتبال ایران باشد.

شباهتی که قرار نبود باشد!

به تفاوت‌ها اشاره کردیم اما در این میان یک شباهت آزاردهنده هم بین کی‌روش و ویلموتس وجود دارد که اول قرار بود نباشد! یکی از پرتکرارترین انتقادها نسبت به سرمربی پیشین تیم‌ ملی، مرخصی‌های نامحدود او بود؛ تا جایی که بعضا به کی‌روش لقب «مربی پروازی» داده بودند. هنگام مذاکره با ویلموتس قرار شده بود این نکته حتما با او در میان گذاشته شود و مرد بلژیکی حضور مستمر در ایران داشته باشد، اما دست‌ کم در چند ماه اول کارش که این طور نبوده و ویلموتس به‌ندرت در تهران رویت شده است. البته فدراسیون می‌تواند مدعی باشد با توجه به تعطیلات لیگ، ویلموتس عملا ماموریتی در ایران نداشته که قرار باشد اینجا بماند. مساله از این نظر جای دفاع دارد اما باید دید با آغاز قریب‌الوقوع مسابقات لیگ نوزدهم، ویلموتس به‌طور مستمر در ایران اقامت خواهد داشت یا نه؟»/ایسنا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
موضوعات روز