جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا به اقتصاددانان توصیه می‌کند حضور ارزهای مجازی در بازارهای مالی را جدی بگیرند و از سیاستگذاران می‌خواهدنسبت به وضع قوانین و مقررات مربوط به این ابزار مالی جدید اقدام کند.
کد خبر: ۳۶۶۴۲
تیتر20 - کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در گزارشی که در جولای ۲۰۱۸ منتشر نموده است به اقتصاددانان توصیه می‌کند که حضور ارزهای مجازی در بازارهای مالی را جدی بگیرند و از سیاستگذاران نیز می‌خواهد ضمن اجتناب از برخورد انفعالی و نادیده‌گرفتن این ارزها یا برخورد سلبی و ممنوع‌نمودن استفاده از آنها، علاوه بر به رسمیت‌شناختن ارزهای مجازی، نسبت به وضع قوانین و مقررات مربوط به این ابزار مالی جدید همانند سایر ابزارهای مالی اقدام نمایند.

با این‌حال، به نظر می‌رسد ارزهای مجازی و بیت‌کوین (به عنوان یکی از پرکاربردترین آنها) برای تبدیل‌شدن به یک ابزار مالی متداول در بازارهای دنیا صرفا با مشکلات از جنس مالی و اقتصادی مواجه نمی‌باشند. مجله فوربز در گزارشی نیاز بالای بیت‌کوین به مصرف انرژی را به عنوان پاشنه آشیل این ارز مجازی معرفی کرده و چالش‌های کشورهای مختلف در تامین برق مورد نیاز جهت استخراج بیت‌کوین را بررسی می‌کند. این گزارش می‌افزاید که برخی از دولت‌ها اقداماتی را جهت ممنوع یا محدودکردن دسترسی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به شبکه سراسری برق خود آغاز کرده‌اند.

در ژانویه ۲۰۱۸ بانک مرکزی چین به مقامات محلی اعلام کرد تا نسبت به محدودسازی فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از طریق محدودسازی دسترسی آنها به شبکه برق اقدام نمایند.

فوربز به نقل از یکی از مجلات چینی می‌نویسد که رگولاترهای محلی در چین به دنبال تمهیداتی هستند تا اطمینان حاصل نمایند که از این پس استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از سیاست‌های تشویقی مربوط به مالیات، قیمت برق و همچنین اعطای زمین بهره‌مند نشوند.

در ایالات متحده امریکا نیز مقامات محلی بیش از پیش نگران تاثیر استخراج بیت‌کوین بر مصرف‌کنندگان عادی برق می‌باشند. در این راستا، بعد از اینکه در مارس ۲۰۱۸ مصرف برق ناشی از استخراج بیت‌کوین از ظرفیت شبکه برق شهر پلاتزبرگ در ایالت نیویورک فراتر رفت، فعالیت‌های جدید استخراج رمزارزها در این شهر ممنوع شد و دارندگان دستگاه‌های استخراج نیز موظف به خرید برق با قیمت گران‌تر شدند. همچنین در ایالت واشنگتن به دلیل افزایش فشار بر شبکه برق، محدودیت‌هایی بر دسترسی مزارع استخراج بیت‌کوین به شبکه برق اعمال شد.

در ایتالیا تامین‌کننده دولتی برق از فروش برق به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین امتناع ورزیده و اعلام کرد مصرف شدید برق توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به دلایل محیط‌زیستی با مدل تجاری شرکت مذکور مغایرت دارد.

در کانادا نیز شرکت برق هایدرو-کِبِک اعلام کرد  تا زمانی که نتواند راهکاری پایدار برای تامین تقاضای برق فوق‌العاده زیاد مربوط به استخراج بیت‌کوین پیدا نماید، قیمت فروش برق به آنها را از ۵ سنت به ۱۵ سنت افزایش خواهد داد.

نروژ نیز اعلام نموده است که دیگر سیاست اعطای یارانه مشابه با صنایع پرمصرف به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را اجرا نخواهد کرد.

علیرغم مشکلاتی که ذکر شد، با توجه به پیشرفت‌های خیره‌کننده و روزافزون در عرصه‌هایی از قبیل هوش مصنوعی و داده‌کاوی، تصور دنیای پیش‌رو با روش‌های متداول بانکداری و پول سنتی رایج کنونی دشوار به نظر می‌رسد. با این‌حال، سوالی که در انتهای این گزارش یافتن پاسخ آن جذاب می‌باشد این است که بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها در راه غلبه بر رقیبان سنتی خود چگونه بر مشکلات پیش رو فائق خواهند آمد؟/فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز