جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
تیتر20/
افزایش اطلاع رسانی در قالب رسانه های فراگیر و چند سویه، مدتی است که تب تند گرایش به محصولات ارگانیک را در سراسر جهان فراگیر کرده است.
کد خبر: ۳۶۶۵۷
خیز «سحر خیز» به سمت محصولات ارگانیک

تیتر20 - توجه ویژه مردم در سراسر جهان از جمله ایران به افزایش فاکتورهای سلامت، در چند سال گذشته، محصولات ارگانیک را در منظر توجه قرار داده است، خاصه این که تحقیقات و شفاف سازی های صورت گرفته از طرف نهادهای تحقیقاتی معتبر مضرات فراورده های تراریخته و محصولات فراوی شده را بیش از پیش نمایان کرده است. 

به دنبال این نیاز روزافزون برخی از شرکت های معتبر ایرانی برنامه ها وسیاست گذاری های مهمی را در راستای توسعه محصولات ارگانیک خود مد نظر قرار داده اند. 

شرکت «سحر خیر» به عنوان بک برند قدیمی 90 ساله و پیشرو در زمینه صنایع غذایی ایران از جمله مجموعه هایی است که توسعه محصولات ارگانیک را در چشم انداز آتی خود ترسیم کرده است. 

خیز «سحر خیز» به سمت محصولات ارگانیک
این نشان تجاری محبوب ایرانی ها که عموما در زمینه تولید و ارائه انواع محصولات خانواده زعفران فعالیت می کند، اخیرا تصمیم گرفته است با اتکا به دانش و تجربه ای نزدیک به یک قرن، زعفران ایرانی را به شکلی ارگانیک تولید و ارائه نماید.

با توجه به گرایش مردم جهان به سمت محصولات ارگانیک و با  توجه به این که زعفران ایرانی در سراسر جهان اعتبار ویژه ای در طول دهه های گذشته کسب کرده است، گرایش «سحر خیز» به سمت تولید زعفران ارگانیک نه تنها یک امتیاز بلکه یک ضرورت است. ضمن این که خاصیت پیاز زعفران ایرانی به عنوان یک مزیت اساسی می تواند ایران را در حوزه تولید زعفران ارگانیک پیشتاز نماید و در این میان چه شرکتی بهتر و با صلاحیت تر از «سحر خیر» به عنوان پیشقراول این حوزه می تواند عمل نماید؟ 

به کار گیری دانش نوین، در زمینه به کارگیری پیازهای اصلاح نژاد شده، باعث می شود نه تنها در کوتاه مدت به احساس نیاز بازار به محصولات ارگانیک جواب درخوری داده شود، بلکه در حوزه رقابت با سایر مدعیان تولید و عرضه زعفران در دنیا نیز ایران به عنوان یک مدعی جدی همچنان حضور داشته باشد. 

خیز «سحر خیز» به سمت محصولات ارگانیک
دکتر فرهاد سحر خیز عضو هیات مدیره گروه شرکت های سحرخیر در باره برنامه های این گروه در زمینه توسعه زعفران ارگانیک چنین می گوید: « از ۸ تا ۹ سال پیش روی پیاز زعفران کار کردیم. ابتدا پیاز ارگانیک را پرورش دادیم و پس از آن پیاز را در زمین هایی که به طور کامل در حال کنترل است و وسعت آنها به ۵۰ هکتار میرسد کشت کردیم. سال زراعی پیشرو هم سومین سالی است که مجموعه «سحرخیز» اقدام به تولید زعفران کاملاً ارگانیک میکند.»

بدیهی است که باوجود امکانات و تجربیات انباشته این شرکت و نقشه راهی که مدیرانش برای توسعه محصولات ارگانیک ازجمله زعفران ارگانیک دارند، کشور ما می تواند در زمینه تولید این محصول گام های بلندی را در جهت تامین نیازهای داخلی و صادرات حداکثری به سراسر دنیا بردارد. 

گفتنی است که زعفران ارگانیک از مرحله پرورش پیاز تا مرحله بسته بندی نهایی، بدون هیچ تماسی با هرگونه مواد شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی، تولید می شود.

در واقع  تمامی مراحل تولید زعفران در مجموعه سحر خیر به روش سنتی و تحت نظارت شرکت بین المللی گواهی ارگانیک، صورت می گیرد. به این معنا که برای تولید زعفران ارگانیک مانند سایر محصولات، از جمله عسل، استاندارها و اصول بسیار پیچیده ای باید مد نظر قرار گیرد که این روش تولید را به امری دشوار بدل کرده است که فقط مجموعه های قوی و باتجربه می توانند یک محصول 100 درصد ارگانیک و قابل اطمینان را تولید و ارائه نمایند. 

مجموعه سحر خیر که در آخرین نمایشگاه اگروفود با رونمایی از اولین محصول زعفران ارگانیک خود به صورت رسمی قدم در این مسیر گذاشت، می تواند به عنوان طلایه دار این خط مشی جدید تولیدی، حتی تجربیات خود را به شرکت های دیگر منتقل نماید.
 
البته هستند شرکت های بزرگ فعال در حوزه زعفران که به طور مستمر به دنبال افزایش ظرفیت های این تجارت انحصاری، سودمند و ارزآور هستند، اما الزامات و بستر سازی هایی برای کسب سهم حداکثری از بازارهای جهانی در حوزه زعفران ارگانیک لازم است که دولت باید در این موارد به تسهیل امور بپردازد. 

کارشناسان معتقدند که کشور ما می تواند از طریق زعفران ارگانیک در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد به بازارهای موجود بیفرازد. البته غیر از  ادعای داشتن زعفران ارگانیک، برخورداری از استانداردها و گواهی نامه های بین المللی امری ضروری و نه چندان ساده است. همین مساله باعث شده است که در حال حاضر به روایت آمار، سهم ایران از بازار ارگانیک جهان کمتر از یک در هزار باشد.

سهمی که با برنامه ریزی های جدی و اصولی و با همت و پشتکاری شرکت های بزرگی مانند «سحر خیز» می تواند به مراتب بیشتر از این ها باشد. 

اقدام «سحر خیز» در ورود به تولید زعفران ارگانیک از آن جا اهمیت دارد که این مجموعه باتوجه به سابقه درخشان و ارتباطات بین المللی که دارد به زودی می تواند نقش و جایگاه ایران در تولید زعفران ارگانیک را افزایش دهد. جایگاهی که با توجه سهم عظیم ایران از بازار زعفران معمولی دنیا بسیار دست یافتنی و البته لازم به نظر می آید.

خیز «سحر خیز» به سمت محصولات ارگانیک
در نهایت باید گفت که تعامل و همکاری نزدیک و گسترده با بازارهای جهانی و نهادهای استاندار ساز و آزمایشگاه های معتبر بین المللی در کنار استفاده از فناوری های نوین می تواند این شرکت را در نزدیکی به اهدافش یاری نماید. از آن جمله می توان به همکاری با آزمایشگاه های معتبر اروپایی برای امکان تشخیص محصول ارگانیک  از محصول تراریخته اشاره کرد. قابلیتی که هر شرکتی در وهله اول از عهده آن بر نمی آید. 

گیاه زعفران با آن اثرات جادویی و موثر خود، اگر به شکل ارگانیک تولیدو ارائه شود از زاویه دید مصرف کننده جهانی، گنجی است که می تواند برند ایرانی را در سراسر جهان یکه تاز نماید. 

ارسال نظرات
موضوعات روز