جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
حجت گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها با کاهش ۲۰۰ تومانی نسبت به ابتدای هفته ۱۳ هزار تومان است.
کد خبر: ۳۷۰۵۲
تیتر20 - عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار تومان است.

وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: طبق روال معمول افت نسبی تقاضا تا اواسط هفته منجر به روند نزولی قیمت در بازار می‌شود و در پایان هفته نرخ مرغ به سبب ازدیاد تقاضا ۳ تا ۴ درصد در نوسان است.

حجت قیمت مرغ در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه عرضه کنونی مرغ جوابگوی تقاضاست، از این رو پیش بینی می‌شود که حداکثر قیمت مرغ گرم در این ایام با تلورانس ۵ درصد به محدود ۱۴ هزار تومان در بازار برسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره تاثیر عرضه مرغ منجمد بر بازار افزود: هر زمانیکه پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه مرغ در بازار کند، تولیدکنندگان با زیان روبرو می‌شوند چرا که این شرکت بدون توجه به نیاز واقعی بازار تنها برحسب تاریخ انقضا اقدام به عرضه می‌کند که این امر به سبب تولید کافی منجر به افت قیمت مرغ در بازار می‌شود.

ثبات قیمت نهاده های دامی/ بازنگری در نرخ مصوب مرغ زنده امری ضروری است
وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به چند روز اخیر در بازار تغییری نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت کنجاله سویا با نرخ مصوب اختلاف چندانی ندارد و تنها نرخ ذرت به سبب کمبود عرضه با نوساناتی در بازار روبرو شده است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته پشتیبانی امور دام و اعلام حواله به استان‌ها پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته قیمت ذرت تا حدودی نظم پیدا کند.

حجت نرخ کنونی هر کیلو ذرت در بازار را یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی کنجاله سویا با بازار آزاد ۵ تا ۱۰ درصد و ذرت ۱۰ تا ۲۰ درصد اختلاف دارد که با ماه‌های اخیر قابل مقایسه نیست.

وی بازنگری در نرخ مصوب مرغ را امری ضروری دانست و افزود: مسئولان تنظیم بازار در قیمت گذاری باید دقت کافی را داشته باشند چرا که در مواقعی که نرخ مرغ گرم ۱۳ هزار تومان بوده، قیمت مرغ زنده ۹ هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که فاصله ۱۰ درصدی قیمت مرغ زنده با نرخ مصوب نشان می‌دهد که مسئولان ستاد تنظیم بازار دقت کافی در امر قیمت گذاری را ندارند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از این مسئله که قیمت مصوب مرغ زنده نسبت به سال قبل افزایش جزئی داشته است، بیان کرد: قیمت مصوب ۸ هزار و ۵۵۰ تومانی مرغ زنده نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۵۰ تومان معادل نیم درصد و قیمت مرغ گرم ۱۲.۵ درصد رشد داشته است که این امر با واکنش شدید مرغداران روبرو شده است.

وی افزود: با وجود اعتراض مکرر مرغداران به نرخ مصوب مرغ زنده، جای این سوال مطرح است که در سال رونق تولید اختلاف یک هزار تومانی قیمت مصوب با بازار آزاد قرار است از جیب تولیدکنندگان به جیب چه کسی سوق داده می‌شود؟


 نیازی به واردات مرغ نداریم/ جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه در ایام پاییز نیست
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، افزود: ظرفیت تولید مرغ در ایام محرم، شب عید و مابقی طول سال در کشور به حدی است که تمامی برنامه ریزی‌ها باید به سمت و سوی صادرات باشد و ارتباط با کشورهای همسایه باید به گونه‌ای رقم بخورد که برای صادرات و ورود ارز استفاده کنیم، در حالیکه متاسفانه برخی افراد تحت هر شرایطی به دنبال واردات، خروج ارز و بهره بردن منافع شخصی است.

به گفته وی، اگر تولیدکنندگان مسیر عادی تولید را طی کنند، بدون تردید نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه امکان صادرات وجود دارد، در غیراین صورت نه تنها تولیدکنندگان بلکه سیستم بانکی کشور متضرر می‌شود چرا که اکثر مرغداران با تسهیلات، فارم‌های تولیدی خود را راه اندازی کردند که در صورت عدم بازگشت پول، کل اقتصاد صنعت دچار چالش می‌شود.

حجت با انتقاد از افت قیمت جوجه یکروزه در بازار گفت: براساس ابلاغیه، واحدهای مرغ مادر به سبب کاهش تولید جوجه یکروزه اقدام به جمع آوری تخم مرغ نطفه دار کردند که این امر منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت جوجه یکروزه در بازار خواهد شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به جمع آوری تخم مرغ‌های نطفه دار امیدواریم کاهش تولید در واحدهای مرغ مادر در حدی نباشد که قیمت جوجه افسار گسیخته بالا رود تا مرغداران گوشتی متحمل زیان شوند.

وی با اشاره به اینکه قیمت کنونی جوجه یکروزه با زیان تولیدکنندگان همراه است، بیان کرد: از مسئولان ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که نرخ مصوب را برحسب هزینه‌های واقعی تولید اعلام کنند تا ادامه تولید برای تولیدکننده مرغ مادر صرفه اقتصادی داشته باشد.

حجت در پایان درباره اینکه آیا کمبود عرضه و نوسان قیمت در ماه‌های آتی را واقعیت دارد، تصریح کرد: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ زنده را مطابق با هزینه‌های تولید اعلام کنند که مرغداران ناگریز به کاهش جوجه ریزی واحدهای تولیدی خود نباشند، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه در ایام پاییز وجود ندارد./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز