پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
بررسی چالش های آینده بانکداری باز در گفت وگوی اختصاصی با صادق فرامرزی؛
صادق فرامرزی، مدیر عامل فرابوم گفت:من معتقدم که ظرفیت بزرگی در حوزه بانکداری باز فراهم است و این آغاز راه است و البته بسیار هم سخت می گذرد، چون تغییر ذهنیت در بانک ها اگرچه در حال رخ دادن است اما سرعت بسیار کمی دارد، اما من خوشبین هستم و فکر می کنم بانک ها آمادگی این تغییر را دارند
کد خبر: ۳۷۱۴۳
تغییر بازی در زمین بانکداری باز/ رویای بزرگان با فرابوم تعبیر می شود؟
تیتر20 / سارا دلیریان – شرکت فرابوم، شرکت مشترک گروه سداد، گروه بهسازان فردا و گروه توسن است که در خرداد ماه امسال در حوزه نوآوری باز، با ماموریت ارائه سرویس‌های بانکداری باز و گسترش بانکداری دیجیتال تاسیس شد. فرابوم که این روزها هنوز در خصوص فعالیت های رسمی خود کمتر رسانه ای شده، اما با یک نام، شاخص است، مدیرعاملی صادق فرامرزی بر این شرکت که شاید بزرگترین نقطه عطف رسانه ای آن تا به امروز بوده است.

به همین بهانه در یکی از روزهای گرم تابستان در ساختمان فرابوم گپ و گفتی داشتیم با صادق فرامرزی، مدیر عامل فرابوم و از او درباره فعالیت های این شرکت به عنوان یک نوظهور در صنعت بانکداری دیجیتال پرسیدیم و چالش ها و چشم اندازهای فرامرزی را برای تعبیر رویایی که برای فرابوم در ذهن دارد مرور کردیم؛البته در این گفت وگو  محورهای دیگری مطرح  شد که بنا به دلایلی پرداختن مفصل به آن را به زمان بهتری موکول کردیم. آنچه می خوانید بخشی از گپ و گفتی است که با دکتر صادق فرامرزی انجام شده است:

جناب آقای دکتر فرامرزی، شما بعد از سپری کردن تجربه های پرفراز و نشیب در گذشته به فرا بوم پیوستید که به نظر می رسد کمی متفاوت از تجربیات پیشین است؛ چطور شد پس از دوران مسئولیت در ایران کیش فرابوم را انتخاب کردید و اساسا فرا بوم چه تفاوتهایی با بوم های مشابه داشت که شما مسئولیت این مسیر را پذیرفتید؟

در مقدمه باید اشاره کنم در حاشیه همه پیشنهادات مطرح شده، من به یک تجربه جدید و اندکی فاصله گرفتن از فضای شلوغ همیشگی می اندیشیدم. تجربه فرابوم در نخستین مرحله فرصتی فراهم ساخت تا در بعد جدیدی به مطالعه و کسب آگاهی بیشتر بپردازم. ضمن اینکه در انتخاب بین بیزینس های پرطمطراق با نامهای پرآوازه و تجربه یک فاندینگ، به نظرم رسید ریسک کسب آگاهی و ساختن یک بنای جدید بیشتر با روحیات فردی من سازگار است چون شاید خیلی با مدیریت یک سازمان روتین و عادی تجانسی نداشته باشم.

در پیشنهادهایی از این جنس، من فرابوم را یک کار جذاب دیدم. چون علاوه بر اینکه فرصتی دست داد تا مطالعه کنم و درهای جدیدی در ذهن و تجربیات گذشته باز کنم، کار بسیار پرریسکی است. پذیرش این مسئولیت جنس آدم مخاطره پذیر می خواهد و از آن دست موقعیت هایی است که اگر به هدف برسیم تحول بزرگی در صنعت خواهد بود و اگر پیش بینی هایی که داریم از این صنعت جلو برود و فرابوم از همه مخاطراتی که در پیش داریم عبور کند،  فتح بابی در نوآوری در صنعت بانکداری و حوزه پرداخت خواهد بود. 

نکته حایز اهمیت در فرابوم این است که لزوما فقط یک هاب بنکینگ نیست. یک هاب از جنس خلاقیت و نوآوری است و در نهایت شاید این مسئولیت در فرابوم یک چالش شخصی باشد برای اینکه بتوانم کاری جدید و بزرگ انجام دهم.

چرا فرابوم را چالش برانگیز و مخاطره آمیز می دانید و چه تعبیری برای این رویا در ذهن دارید؟ 

من معتقدم که فرابوم در حال حاضر مثل پی اس پی های سال های 85 و 86 است یعنی این صنعت باید ظرف سه سال آینده جزو نقاط اصلی انجام تراکنش در کشور باشد.

تغییر بازی در زمین بانکداری باز/ رویای بزرگان با فرابوم تعبیر می شود؟
لطفا در خصوص فعالیت فرابوم بیشتر توضیح دهید و اینکه قرار است فرابوم چه نقشی در حال و آینده صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایفا نماید؟

همانطور که می دانید بانکداری باز در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین بحث های روز بانکداری در دنیا و بالتبع آن در حال مطرح شدن در ایران است. در فرآیند بانکداری باز تعامل جدیدی بین بانک ها و مشتریان آنها که عموما مشتریان حقوقی هستند، در شرف شکل گیری است. 

در این بستر بانک ها می توانند مستقلا API های مورد نیاز بیزینس ها را در اختیار آنها قرار دهند و به عکس بیزینس ها نیز می توانند مستقل از بانک ها چنین سرویسی دریافت دارند و این یعنی شمار متعددی بانک و بینهایت بیزینس که هر بانکی API ، وب سرویس و از همه سخت تر ساختار خودش داراست.

با در نظر گرفتن این که یک بانک، تغییر پارادایم در خصوص پذیرش مفهوم و رویکرد بانکداری باز را پذیرفته باشد، یک بیزینس باید راه طولانی و حتی گاه عجیب و غریبی را طی کند تا بتواند برای سرویس مورد نظر خود API بانک را دریافت دارد، API هایی که در نهایت با بانک دیگر از اصل، مدل متفاوتی دارد و بنابراین یک بیزینس برای بهره گیری از این امکان، مجبور خواهد بود N پلتفرم متفاوت ایجاد نماید. 

از سوی دیگر موضوع برای بانک ها هم به همین پیچیدگی خواهد بود.بانکی که اصلا ساختار مذاکره با همه کسب و کارها، در اندازه های مختلف را دارا نیست مجبور خواهد بود انرژی بسیاری صرف مذاکره و بررسی شرایط و ارائه راه حل ها نماید.

اما به عنوان یک راه حل واسط و جامع، فرابوم به همه بانک ها پیشنهاد می دهد تا API خود را به ما بدهند، ما بر اساس یک استاندارد واحد مورد قبول و تائید، به همه بیزینس ها یک API استاندارد ارائه می کنیم که البته در نهایت در این مدل، حاکمیت بانکی وجود دارد. یعنی در نهایت بانک حاکم است و ما جای بانکها تصمیم نمی گیریم.

نکته مهم تر این است که ما در فرابوم صرفا نقش استانداردسازی و انتقال API از بانک به کسب و کارها را نداریم، نقش مهمتری برای فرابوم متصور است و آن تولید محصول و خدمت بر اساس ترکیب این API ها خواهد بود. این قدم بعدی است که در دوران بلوغ فرابوم انجام خواهد شد.

تغییر بازی در زمین بانکداری باز/ رویای بزرگان با فرابوم تعبیر می شود؟
محصولاتی نظیر پیمان، بازار متشکل ارزی، سرویس های عوارضی اینها همه یک سرویسی است که از ترکیب چند API ساخته شده و سایر محصولات دیگری که به مرور متولد خواهد شد. به عنوان مثال یکی از بحث های مهمی که در خصوص فعالیت های فرابوم در ماههای آتی بیشتر مطرح خواهد شد بحث ERP هاست، در حال حاضر ERP های خیلی بزرگی به ما متصل اند، ما در فرابوم از گرفتن API های مختلف، سرویس های ویژه ای در اختیار ERP ها قرار خواهیم داد که برایشان ایده آل است و با ترکیب اینها محصولات جدیدی عرضه خواهیم نمود. 

به نظر می رسد مسیر تازه ای را آغاز کرده اید که در ابتدا چندان هم ساده نیست، چشم انداز شما برای آینده فعالیت فرابوم چیست؟

بهرحال من معتقدم که ظرفیت بزرگی در حوزه بانکداری باز فراهم است و این آغاز راه است و البته بسیار هم سخت می گذرد، چون تغییر ذهنیت در بانک ها اگرچه در حال رخ دادن است اما سرعت بسیار کمی دارد، اما من خوشبین هستم و فکر می کنم بانک ها آمادگی این تغییر را دارند، بهرحال این فضای رقابتی در بین بانک ها شکل خواهد گرفت، خصوصا در جایی مثل فرابوم که بانک های بزرگی هستند، در تجربه فرابوم نخستین بار است که بانک ملت و ملی به عنوان دو بانک بزرگ و قدرتمند در یک جا جمع شدند و البته بانک های توسنی، به هرحال من شخصا با تمام توان و اعتبار حرفه ای وارد این مسیر شدم و مطمئنم که موفق خواهیم شد و چشم انداز بزرگی داریم.

برزگترین دغدغه و چالش این روزها برای شما در فرابوم چیست؟ 

یکی از مسائل مهم برای ما در فرابوم کیفیت فضای کسب و کار و عرصه رقابت و تعامل در این بخش است، در این حوزه رقبای دیگری نیز در حال فعالیت هستند. اتفاق بدی که می تواند در این فضا رخ دهد این است که ما مقابل هم قرار بگیریم و حداقل ما به عنوان فرابوم شعارمان این نیست. 

بی شک مفهوم عبور از ساختار در بانکداری دیجیتال و بانکداری باز، وجود دارد و مطرح است، بدیهی است در این فضا ما بدون اینکه در کنار هم باشیم و هم افزایی داشته باشیم، همگی بازنده خواهیم بود. 

من عمیقا می خواهم به عنوان یک پیام بازار به همه این دوستان و همکاران بگویم که ما نه به فکر رقابت هستیم نه به فکر شکست هم. ما باید با یکدیگر، هم افزایی کنیم چون بازار بسیار بزرگ است و اگر هم افزایی نداشته باشیم این تغییر پارادایم رخ نخواهد داد. ما همه به یکدیگر نیاز داریم برای اینکه با هم ذهن سنتی بانک ها را مجاب به پذیرش بانکداری باز کنیم. در حال حاضر، گذشتن از این مسیر برای بانک ها محدوده اختصاصی و حریم قرمز است و برای اینکه بتوانیم از این مسیر عبور کنیم نیاز به یک تغییر ذهنی دارد که به نظرم این تغییر باید با حمایت هم اتفاق بیافتد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز