پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
استفاده از کارت‌های شخصی بنزین افزایش می‌یابد
در حالی که ابلاغ شیوه‌نامه جدید خرید سوخت در حال یک ماهه شدن است، سخنگوی دولت از طرحی تازه برای اعمال محدودیت های تازه برای سوختگیری با کارتی جز کارت شخصی خبر داده است.
کد خبر: ۳۷۲۶۶
تیتر20 - خرید بنزین با کارت شخصی در حال حاضر مستلزم قبول هیچ محدودیتی نیست اما هنوز سهم استفاده از کارت سوخت شخصی به میزان مورد انتظار نرسیده است.

 بر این اساس بررسی‌ها نشان می دهد سهم کارت های معطله در باجه‌های پست از یک میلیون کارت گذشته است و ابلاغ‌ها و اعلام‌ها زمینه را برای تحویل کارت‌های شخصی تا پایان شهریور ماه فراهم خواهد کرد.

 شهریور ماه بود که محدودیت سی لیتری برای سوختگیری با کارت سوخت جایگاه به اجرا درآمد. این محدودیت البته محدودیتی کامل نیست چرا که دارندگان خودرو می‌توانند در یک روز از چندین جایگاه سی لیتر بنزین را خریداری کنند چرا که شماره  پلاک یا رانندگان در این مرحله از سوخت‌گیری ثبت نخواهد شد. حالا خبرهای رسیده حکایت از ایجاد محدودیت‌های تازه در این عرصه دارد. به عبارت دیگر مقرر است میزان سوختگیری در هر بار مراجعه و استفاده از کارت شخصی به ۱۵ لیتر کاهش یابد اما در این مرحله نیز سوختگیری از جایگاه‌های مختلف با رعایت این سقف مجاز است.

چرا از کارت‌های شخصی استفاده نمی شود؟

بررسی‌ها نشان می دهد بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه تمایل چندانی به استفاده از کارت‌های سوخت شخصی ندارند، این بی‌علاقگی البته دلایل مختلفی دارد.

 یکی از خریداران بنزین در پاسخ به این سئوال که چرا از کارت جایگاه استفاده می‌کنید؟ گفت: برخی می‌گویند اگر از کارت خودم استفاده کنم سهمیه من کم می‌شود از این رو ترجیح می‌دهم تا وقتی امکان خرید بنزین با کارت جایگاه هست، از آن استفاده کنم تا سهمیه خودم باقی بماند.

 این پاسخ البته از سوی بسیاری از شهروندان به خبرنگا خبرآنلاین داده شده است چرا که این شایعه به صورتی جدی در شبکه‌های مجازی مطرح شده است و البته برخی نیز با ارسال پیامک‌هایی به قصد کلاهبرداری شهروندان را دعوت به ثبت نام برای دریافت سهمیه بنزین و ... می کنند.

 شهروند دیگری در یکی از پمپ بنزین های مرکز شهر پاسخ به این سئوال که چرا از کارت شخصی استفاده نمی‌کنید؟ گفت: کار سختی است، وقتی فعلا تفاوتی در قیمت بنزین با کارت جایگاه و کارت سوخت خودم وجود ندارد، چرا باید از کارت خودم ساتفاده کنم. فعلا غالبا یادم نمی ماند که کارت سوختم را بین مدارک بگذارم.

 یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری نیز درباره میزان استفاده مردم از کارت‌های سوختگیری شخصی گفت: از وقتی که محدودیت سی لیتر اعلام شده، افراد بیشتری از کارت های سوخت شخصی استفاده می‌کنند اما با توجه به اینکه بخش مهمی از خریداران بنزین بین ۱۰ تا بیست لیتر بنزین در هر بار سوختگیری می‌خرند، اعمال محدودیت ۱۵ لیتری بی‌تردید سهم کارت‌های شخصی را افزایش خواهد داد.

 برخی فعالان جایگاه‌های سوختگیری می‌گویند پیشنهاداتی از سوی جایگاه‌داران برای تعیین مبلغی بابت استفاده از کارت‌های جایگاه‌ها ارائه شده است که در صورت تصویب اجرایی می‌شود . به نظر می‌رسد این تفاوت قیمت خود انگیزه بالایی برای افزایش سوختگیری با کارت‌های شخصی است. 

 وزیر نفت درباره سهمیه بندی چه می‌گوید؟

زنگنه در برابر این پرسش که سهمیه‌بندی بنزین در راه است یا خیر گفته است: هنوز تصمیمی در این زمینه و قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است، اما در صورت سهمیه بندی بنزین ۲ نرخی خواهد شد.زنگنه با بیان اینکه کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده است بلکه از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده شده است، افزود: تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت.

او افزود: در سوخت گیری با کارت سوخت خودرو به جز سیستان و بلوچستان محدودیتی در تعداد دفعات سوخت گیری ۶۰ لیتر بنزین وجود ندارد، ولی در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران فقط ۳۰ لیتر در روز می‌توان بنزین زد. در این میان آنچه مسلم است اینکه حتی اگر در آینده سهمیه بندی اتفاق بیفتد، عدم استفاده از کارت شخصی مستلزم دریافت سهمیه بالاتری نخواهد بود.

عدم استفاده از کارت سوخت بر قیمت تاثیر دارد؟

هر چند برخی از جایگاه داران بابت استفاده از کارت جایگاه مبالغی را دریافت می کنند اما این مهم هنوز مبنایی قانونی ندارد اما بسیاری از ناظران و فعالان صنفی معتقدند تغییر قیمت خرید بنزین با کارت جایگاه نسبت به خرید بنزین با کارت شخصی می‌تواند تمایل به استفاده از کارت‌های سوخت و پیگیری برای دریافت کارت از سوی کسانی که هنوز اقدامی برای آن نکرده اند، افزایش دهد.  

استفاده از کارت سوخت در شرایط فعلی ابزاری مهم برای ممانعت از قاچاق سوخت از یک سو و دریافت اطلاعات مربوط به میزان مصرف در تمامی استان‌هاست.  /خبرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز