پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
با شکل گیری تفاهمات و همکاری های مشترک بین مجموعه های بزرگ بانکی در بخش دولتی و خصوصی، به نظر می رسد فصل جدیدی از رقابت و البته همکاری در صنعت بانکداری کشور در حال گشایش است.
کد خبر: ۳۷۴۱۶
اتفاق مهمی که بانک های ملی و ملت را زیر یک سقف برد
تیتر20 / سارا دلیریان – صنعت بانکداری به سرعت در حال پیش روی و فتح دستاوردهای تازه است، از رهگذر همین نوآوری ها و فتح باب های تازه است که بانکداری الکترونیک و صنعت پرداخت روز به روز با چالش ها و ریسک های بیشتری در حوزه کسب درآمد و سهم بازار مواجه است. 

از همین روست که به تازگی شاهد شکل گیری تفاهمات و توافقات جدیدی در این بازار از سوی نام ها و برندهای بزرگ در این حوزه هستیم. تفاهمات و همکاری های مشترکی که عموما می تواند منجر به تقسیم ریسک و سرشکن شدن مخاطرات بازار در ابتدای شکل گیری فعالیت ها و خلق محصولات جدید در این حوزه است.

در همین زمینه می توان به همکاری مشترک بانک های بزرگ ملی، ملت و مجموعه توسن در قالب شرکت فرابوم اشاره کرد که از طریق یک هاب یکپارچه و مشترک برای ارائه خدمات بانکداری باز به تفاهم رسیدند. همچنین کنسرسیوم ققنوس که بهسازان هوشمند فردا (بانک ملت) با همکاری و مشارکت چهار مجموعه دیگر شامل تکوست (گروه توسن)، داده‌ورزی سداد (بانک ملی)، داده‌پردازی پارسیان (بانک پارسیان) و فناپ (بانک پاسارگاد) اقدام به تاسیس آن نموده اند و در حوزه رمزارز فعالیت خواهد داشت.

اما صرف نظر از تفاوت ها در مدل همکاری، موضوع چرایی این همکاری ها اهمیت بیشتری دارد. پرسشی که به نظر می رسد برای پاسخ به آن، در مرحله نخست باید به تعدد بازیگران اثرگذار در بازار اشاره کرد که به تبع آن سهم بازار بانک ها و برندهای بزرگ در حال کاهش است و همین امر می تواند ضرورت هم افزایی و مشارکت را در این بخش بیش از پیش آشکار سازد.

از سوی دیگر با توسعه بانکداری دیجیتال، ضرورت ورود بانک ها و مجموعه های بزرگ پرداختی به حوزه های پرریسک و سرمایه گذاری های خطر پذیر برای کسب بازارهای تازه و ابداع روش های جدید خلق سود بیش از گذشته خودنمایی می کند. 

چرا که با فرآیندهای فعلی بازار در حال اشباع کسب سود به نظر می رسد و بدیهی است در چنین شرایطی، سرمایه گذاری های مشترک می تواند کاهش ریسک را برای این سرمایه گذاران تضمین نماید و جسارت ورود به حوزه های جدید و خلق محصولات و خدمات پیچیده را با کاهش هزینه های تمام شده در قامت همکاری های مشترک افزایش دهد. 

بدیهی است شرایط اقتصادی پرنوسان، بیشترین تاثیر را بر بازارهایی خواهد داشت که نیازمند ورود ابزار و تکنولوژی های نوین هستند. همچنین کسب استانداردهای لازم در پروژه های بزرگ قطعا یکی از مواردی است که با همکاری های مشترک با صرف انرژی کمتر قابل حصول خواهد بود. همچنین در حوزه های نوآورانه قطعا مشارکت و هم افزایی بیشتر می تواند در اقناع و کسب موافقت های لازم از سوی رگولاتوری نیز کمک شایانی نماید. باید دید آیا مشارکت ها و کنسرسیوم های شکل گرفته می تواند فارغ از رقابت های مخرب در صنعت، به کسب دستاوردهای درخشان بیانجامد و رویاهای بزرگ را تعبیر کند یا پایان دیگری در انتظار خواهد بود؟

ارسال نظرات
موضوعات روز