پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
وقتی قرار است سود تولیدکننده از کالایی ۱۵ درصد، توزیع و پخش ۱۰ درصد و مغازه‌دار هم نهایتاً ۱۵ درصد سود ببرد که مجموع این موارد تقسیم بر قیمت مصرف‌کننده، سقف آن می‌شود ۳۰ درصد، چگونه یک فروشگاه زنجیره‌ای ۵۰ درصد تخفیف می‌گذارد. پس نتیجه می‌گیریم قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت تمام شده بر روی محصولات درج می‌شود.
کد خبر: ۳۷۵۹۶

فروشگاه زنجیره ای

تیتر20/ سرویس صنعت خرده فروشی - محمداسماعیل قدس رییس هیأت مدیره شرکت دلپذیر در گفت وگویی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر یکی از تضادهایی که در بازار پخش وجود دارد این است که بازار محصولات صنایع غذایی به این جامعیت رسیده که باید از فروش سنتی خارج و به سمت فروش صنعتی مدرن حرکت کند. در همین راستا فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی راه‌اندازی شد، اما در همین وادی نیز سردرگم هستیم، چرا که عده‌ای اعتقاد به تخفیفات ۵۰ درصدی در این فروشگاه‌ها دارند وعده‌ای دیگر این تخفیفات را مغایر با حقوق مصرف کننده تلقی می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ درصد از فروش بازارمتعلق به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۸۵ درصد مابقی مربوط به فروش سنتی است. این یعنی که برای ۸۵ درصد جامعه قیمت را افزایش دادیم که به مراتب این امر سبب ایجاد تورم شده است. بنده اعتقاد دارم که باید آزادسازی قیمت‌ها صورت گیرد که همین امر هم به دو بخش تقسیم خواهد شد. نخست این‌که تولیدکننده با توجه به عرضه و تقاضا قیمت خود را مشخص کند و دوم این‌که درج قیمت بر روی بسته‌بندی باید برداشته شود. متأسفانه چون همچنان قیمت مصرف‌کننده بر روی محصولات نهایی ذکر می‌شود، تولیدکننده با درج قیمتی غیرواقعی بر روی محصول توان ارایه تخفیف ۵۰ درصدی را هم در خود می‌بیند این تضادهایی است که برای رسیدن به اقتصاد آزاد وجود دارد و سبب سردرگمی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

قدس اظهار داشت: حداکثر سقف ارایه تخفیف از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۰ درصد است. وقتی قرار است سود تولیدکننده از کالایی ۱۵ درصد، توزیع و پخش ۱۰ درصد و مغازه‌دار هم نهایتاً ۱۵ درصد سود ببرد که مجموع این موارد تقسیم بر قیمت مصرف‌کننده، سقف آن می‌شود ۳۰ درصد، چگونه یک فروشگاه زنجیره‌ای ۵۰ درصد تخفیف می‌گذارد. پس نتیجه می‌گیریم قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت تمام شده بر روی محصولات درج می‌شود.

سمیرا نصیری قائم مقام مدیرعامل پخش پگاه نیز در این رابطه تصریح کرد: در سه ماه اول یعنی تا اواسط خرداد مسأله قیمت‌گذاری و تخفیفات عجیب و غریب کمتر بود و تمرکز بر روی تأمین موجودی کالا در واحدهای صنفی بود و خبری هم از دامپینگ داخلی قیمت‌ها نبود. در حال حاضر قیمت‌گذاری و تخفیفات بی‌پایه و اساس در بحث فروش بسیار پررنگ است. در کل باید اشاره کنم که ۱۵ درصد رشد فروش که در ابتدا به آن اشاره شد سهم خواهی فروش از رقبا بود که خوشبختانه توانستیم در این زمینه موفق باشیم.

وی افزود: اما به‌طور کلی در حال حاضر بیشترین سود در زنجیره تولید تا مصرف کننده نصیب مغازه‌دار می‌شود و متضرر اصلی مصرف‌کننده است که با جمله اغواکننده ۴۰ درصد تخفیف فریب تبلیغات را می‌خورد

مجید اکهوان عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت پخش پگاه در سخنانی گفت: پخش صنایع غذایی به‌گونه‌ای است که کوچکترین خطایی باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود.

وی افزود:برای مثال رقبای ما در بازار، قیمت‌گذاری را اصولی انجام نمی‌دهند چرا که افزایش قیمت کالا را با تخفیف‌های بسیار زیاد پوشش می‌دهند. قیمت تمام شده محصولات شرکت مشخص است و ما بر مبنای کیفیت قیمت‌گذاری می‌کنیم. اما به هیچ‌وجه محصول ۱۰ هزار تومانی را ۱۵ هزار تومان قیمت نمی‌گذاریم که با تخفیفات ۳۰ درصدی مشتری محصول را از قیمت واقعی بیشتر بخرد. این مشکل باید حل و قیمت‌گذاری‌ها ساماندهی شود./اقتصاد سبز

ارسال نظرات
موضوعات روز